Тема 3: Контрольна робота № 6
"Словосполучення й речення. Члени речення"
Для того, щоб виконати контрольну
роботу, перейдіть за посиланням та виконайте ряд завдань! Будьте уважними!!!
Завдання 8,9,10 - мають відкриту форму, для того, щоб дати відповідь на ці
питання вам треба взяти окремий аркуш паперу, на ньому написати своє прізвище,
номер завдання, виконати його, сфотографувати і прикріпити до відповідного
завдання. (Всього ви маєте прикріпити 3 фото із виконаними завданнями, на
кожному фото має бути записане ваше прізвище)! Форму можна заповнити лише ОДИН
раз!!! Будьте уважними та кмітливими! БАЖАЮ УСПІХУ!!!
Тема 4: Письмовий докладний переказ тексту
розповідного характеру з елементами роздуму, що
містить однорідні члени речення
Подумай та скажи:
ü Які ви знаєте типи мовлення? (розповідь, опис,
роздум)
ü Про що йдеться у роздумі? (про
причинно-наслідкові зв’язки між явищами, діями, ознаками)
ü Яке питання можна поставити до роздуму? (чому?)
ü Яких видів буває роздум? (розгорнутий і
стягнений)
ü Із яких частин складається розгорнутий роздум?
(з трьох частин: теза, докази, висновок)
ІІІ.
Опрацювання теми уроку
Ø
Що собою
символізує дуб?
·
Уважно прочитай текст.
Могутній патріарх лісів
У
багатьох українських народних піснях дуб постає як символ незламної сили,
могутності та непереможного довголіття. Чому?
А ось
послухайте.
Дуби й
дійсно живуть надзвичайно довго. Серед них є справжні патріархи,
дуби-довгожителі, яким буває понад тисячу років!
Ще в
силу давнину люди поклонялися дубові, вірячи в його чудодійну силу. Слов’яни
вважали дуб священним деревом. Під цими велетнями вони приносили жертви богам,
справляли релігійні обряди. Предки наші навіть грізного бога Перуна
вирізьблювали з дубових колод.
Знайдено
незаперечні докази того, що люди ще понад п’ять тисяч років тому розтирали
жолуді на борошно і випікали з нього хліб.
Обожнювання
дуба, очевидно, зумовлено його довговічністю, надзвичайною міцністю деревини.
Так, славнозвісний Хортицький дуб прожив майже дві тисячі років, а на
Рівненщині нині росте тисячотрьохсотлітній красень.
Традиційно
на відзнаку народження хлопчика садили молоденький дубок.
Шанують
дуб і в наші дні. Насаджуються молоді діброви, гаї. Старі дуби охороняються
законом як найцінніші пам’ятники природи.
(145
сл.) (За
С. Івченком)
3. Словникова
робота.
1) Пояснити
лексичне значення слів.
Ø
Діброва, и, ж. Листяний ліс на родючих грунтах, у якому переважає дуб,
дубняк і дубник.
Ø
Довголіття, я, с. Тривале життя.
Ø
Дуб, а, ч.
1. Багаторічне листяне дерево з міцною деревиною та плодами – жолудями; дубець,
дубок, дубище, дубчик, дубчак.
Ø
Гай, гаю, ч. невеликий, переважно листяний ліс, лісок, лісочок, байрак (у
балці), гайок.
Ø
Патріарх, а, ч. 1. Глава роду за родового ладу; голова. 2. Перен.
Найстарша, найбільш поважна людина в якому-небудь колективі.
Ø
Священний. 3. Який глибоко шанують; дорогий; заповітний.
Ø
Символ, у, ч.
1. Умовне позначення якогось предмета, поняттят або явища, розпізнавальний
знак.
2) Дібрати
епітети до слова дуб.
Височенний, широченний, розлогий, сильний,
міцний, могутній, старезний, довголітній, велетенський.
4.
Подумай і дай відповідь:
Ø
До якого
стилю мовлення належить поданий текст?
Ø
Доведіть,
що текст містить елементи роздуму.
Ø
Які ви
знаєте прислів’я, приказки, побажання, порівняння зі словом дуб?(Запиши)
5.
Запиши план до прочитаного тексту
Орієнтовний
план
1)
Дуб – символ
незламності, могутності та довголіття.
2)
Дуби-довгожителі.
3)
Священне
дерево слов’ян.
4)
Хліб із
жолудів.
5)
Найстаріші
дуби.
6)
Пошанування
дубів.
8. Ще раз уважно прочитай текст.
9. За планом письмово перекажи текст спочатку на чернетці,
потім перепиши у зошит, сфотографуй та надішли мені.
ІV. Підбиття підсумків уроку
Відкритий мікрофон (рефлексія).
«Що нового ви дізналися на
цьому уроці?»
«На сьогоднішньому уроці для
мене найбільш важливим відкриттям було…»
«Ця інформація дозволяє нам
зробити висновок, що…»
«Якими думками про цей урок
ви б хотіли поділитися з товаришами, батьками…»
Тема 5: Контрольний
докладний переказ тексту
розповідного характеру з елементами роздуму, що
містить однорідні члени речення
Уважно прочитай
текст:
Звичаї-скарб народу
Кожен народ має свої звичаї, що
вироблялися протягом багатьох століть і освячені віками.Але звичаї не відокремлене явище в житті народу, а втілені в рухи і дію світовідчуття та взаємини між окремими людьми, які, у свою чергу, впливають на духовну культуру нації.
Звичаї — це ті неписані закони, якими керуються в найменших щоденних і найбільших всенаціональних справах.
Звичаї і мова — ось ті найміцніші елементи, що об’єднують окремих людей в один народ, в одну націю.
В усіх народів світу існує повір’я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. Наш великий поет Тарас Шевченко, звертаючись до України, як до матері, що вічно страждає, питається:
Чи ти рано до схід-сонця
Богу не молилась?
Чи ти діточок непевних
Звичаю не вчила?
Як бачимо з цих слів Шевченка, не вчити своїх дітей звичаїв — то такий же великий гріх для матері, як і гріх — не молитися Богові.
(За О. Воропаєм; 145 слів).
Мовний аналіз тексту
Словникова робота
1.З’ясуйте лексичне значення слів:
звичаї-правила достойної поведінки, прийняті в певному середовищі
нація-конкретно-історична форма спільності людей, об’єднаних єдиною мовою і територією, глибокими внутрішніми економічними зв’язками, певними рисами культури і характеру
елемент-неподільна складова частина чого-небудь
повір’я-перекази, легенди, в основі яких лежать своєрідні народні уявлення про зв’язки між явищами навколишнього світу і долею людини.
2. Доберіть синоніми до слова скарб-коштовності, цінні речі ,статки, гроші
3. З’ясуйте значення словосполучень:
духовна культура-(духовні цінності)
неписані закони-(питання, що не регулюються законом).
4. Знайдіть та поясніть орфограми в словах: світовідчуття, щоденних, об’єднують, повір’я, великий, Богом, Тарас Шевченко, Україна.
Запиши план
План
1. Звичаї освячені віками.
2. Духовна культура нації.
3. Неписані закони, якими керуються люди.
4. Що об’єднує людей в один народ?
5. Народне повір’я про звичаї.
6. Звернення Тараса Шевченка до України.
7. Не вчити дітей звичаїв-то великий гріх
Ще раз уважно
прочитай твір. Письмово перекажи його на
чернетці
Візьми новий
аркуш, у правому верхньому куті підпиши
його, на наступному рядочку запиши назву твору, нижче по центру напиши слово:
«План», нижче перепиши його, після плану перепиши переказ з чернетки, потім
сфотографуй та надішли мені.
Бажаю успіху!!!
Для закріплення нової інформації опрацюйте правила за підручником с. 167 та виконайте вправи:
1. Вправа 451
2. Вправа 452(І, ІІ - завдання)
3. Вправа 450(усно).
4. Виконайте тестові завдання:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdG5N-f_MA3hhBSIzEXT-1KjKodgnxe8V4MrhfMfeQYiim33w/viewform?usp=sf_link
Тема 6:Звертання. Непоширені й поширені звертання.
Перегляньте відео та виконайте письмові завдання запропоновані у відео:
Для закріплення нової інформації опрацюйте правила за підручником с. 167 та виконайте вправи:
1. Вправа 451
2. Вправа 452(І, ІІ - завдання)
3. Вправа 450(усно).
4. Виконайте тестові завдання:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdG5N-f_MA3hhBSIzEXT-1KjKodgnxe8V4MrhfMfeQYiim33w/viewform?usp=sf_link
Тема 7:Вставні слова
Доброго дня, шановні п*ятикласники, за свята ви трошки відпочили і тепер ми знову повертаємося до роботи, для вивчення нової теми виконуйте завдання по черзі! БАЖАЮ УСПІХУ!!
1. Перегляньте відео та письмово виконайте завдання за ним:
Доброго дня, шановні п*ятикласники, за свята ви трошки відпочили і тепер ми знову повертаємося до роботи, для вивчення нової теми виконуйте завдання по черзі! БАЖАЮ УСПІХУ!!
1. Перегляньте відео та письмово виконайте завдання за ним:
2. Прочитайте правило с. 169.
3. Виконайте вправи:
1) Вправа 459 (І - усно, ІІ - складіть і запишіть три речення зі вставними словами, які належать до різних груп, над вставним словом надпишіть, до якої групи воно належить).
2) Вправа 461(письмово).
3) Ознайомтеся з правилом с. 170 та письмово виконайте вправу 462.
4. Виконайте тестові завдання за посиланням:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdwpbZ9jJ76LGx5PbfHWtIGZLjmh8QuVPY-KBlgSA3gvUbTdw/viewform?usp=sf_link
Домашнє завдання: вивчити правила с 169-170.
Тема 8: Лист до рідної людини з використанням звертань та вставних слів
Сучасне життя стрімке й невпинне. Воно часто примушує залишати рідний дім у пошуках власної долі. І тоді так не вистачає рідного слова матусі, татка, мудрої посмішки бабусі, дідуся. Щоб легше було витримувати самотність, розлуку, люди вигадали листи. Листування – один із видів спілкування.
Цю форму спілкування й нині не замінить телефон. Бо то лиш коротке: "Ну як ти? Ну що там?», а від листа йде тепло, ніжність і ласка рідної людини.
Ми живемо в час високих технологій, розвитку всесвітньої інформаційної мережі Інтернет, комп’ютеризації суспільства. Багато хто (особливо молодь і ви, школярі) думає, що писати звичайні листи не треба. Достатньо скористатися СМС-повідомленням, електронною поштою чи скайпом.
Пропоную скласти асоціативний кущ до слова лист.
Які асоціації викликає у вас слово «лист» як поштове повідомлення?
Пропоную невеликий екскурс в історію письма та листування.
Потреба передавати думки на відстань існувала споконвіку. Для задоволення її використовувались сигнали, до яких людина нерідко вдавалась здавна. Наприклад, у часи козацтва для попередження про татарські набіги використо- вувалась мова сигнальних вогнів - козацька варта, побачивши татар чи зачувши тупіт орди, запалювала спеціально підготовлені бочки із смолою. Мовою знаків у індіанців служив дим, у поселеннях Африки - свист, за допомогою якого „пе- ремовлялися”, ділилися новинами сусіди, розділені горами і проваллями. Для передачі думок на відстані використовувались і предмети. Індіанці, оголошую- чи війну, надсилали супротивникові томагавк (кам’яна або залізна сокира). Сигналом миру служила люлька: її на знак примирення по черзі палили пред- ставники ворогуючих племен.
Мова сигналів і предметів не давала змоги передавати думки, повноцінно спілкуватися. Для цього була потрібна писемність. І першим кроком до неї стало малюнкове письмо - піктографія. Поселившись у печері, люди висікали або видряпували фігури тварин, людей та різних предметів. Малюнкове письмо віджило, але залишки його можемо побачити й сьогодні. Це всім відомі знаки дорожнього руху.
На зміну малюнковому письму ішло і згодом прийшли ієрогліфи. У наш час ними пишуть у Японії й Китаї.
Згодом ієрогліфічне письмо замінило буквене. Винайдення літер – неве- личких простих фігурок, що відтворюють звуковий склад слів, - велике досяг- нення людства.
Вважають, що букви першими створили фінікійці, удосконалили греки.
Творцями слов'янської азбуки - кирилиці стали Кирило і Мефодій.
Вважають, що букви першими створили фінікійці, удосконалили греки.
Творцями слов'янської азбуки - кирилиці стали Кирило і Мефодій.
Щодо історії пошти, то вона зародилася у глибоку давнину. Колись у якості листоноші використовували голубів або доручали листи бігунам-гінцям, котрі передавали їх ланцюжком з рук у руки. Спочатку листи перевозили на конях. А на кораблях, які тонули, їх закупорювали у пляшку та кидали просто у відкрите море.
Тривалий час люди писали адресу на тому ж аркуші паперу, що й лист.
Аркуш складали на зразок солдатського трикутника. У 1820 році в англійському місті Брайтоні власник паперової крамниці придумав для листів
паперові «мішечки» і почав видавати їх як безкоштовний додаток до купленого в нього паперу. Новинка сподобалась усім. Упаковки для листів стали називати «конвертами» від англ. слова cover - «закривати». Конверти почали випускати спеціальні підприємства, і з Англії вони розійшлися по всьому світу. (Найбільше у світі написав листів за життя Джордж Шоу – 205тис.; він щодня відправляв по 10 листів.)
Лист – це писаний текст, метою якого є повiдомлення про щось адресата.
Листи бувають дiловi (службовi) та особистi (приватнi).(записати)
Дiлове листування вiдбувається мiж установами або працiвником та установою. Вони складаються за певними зразками у офiцiйно-дiловому стилi. Особистi листи - це листи до рiдної та близької людини, до друга чи знайомого, до улюбленого письменника чи актора. Такi листи не вiдзначаються строгiстю форми. Мовлення приватного листування невимушене. У текстах особистих листiв поєднуються ознаки рiзних стилiв, зокрема розмовного та художнього.
В особистому листуваннi iснують певнi традицiї. Розпочинається лист звертанням. Через звертання, як правило, висловлюється ставлення до адресата (повага, любов, нiжнiсть). Чемна людина завжди поцiкавиться життям адресата – його здоров’ям, успiхами. Далi йде виклад того, про що хочуть сповiстити. Вихована людина нiколи не нав’язує своїх думок, тому використовує вставнi слова та сполучення слiв (на мою думку, здається, як на мене тощо). Закiнчується приватний лист побажаннями та прощанням. Пiдпис є обов’язковим. Ознакою культури є зазначення дати написання листа.
У тексті листа необхідно вживати етикетні формули (слова ввічливості). Це слова привітання і прощання, найрізноманітніші побажання, слова вибачення (скажімо, за турботи, завдані висловленням певного прохання).
|
Порівняйте два письмових послання. Чим вони відрізняються? Охарактеризуйте кожне з них. Для чого нам потрібні листи?
Текст 1
Привіт! Як справи? Коли повернешся? Не сумуй! Дома все ОК!
(SMS-повідомлення)
Текст 2
Люба моя мамочко!
Чи подобається тобі на відпочинку? Як твоє здоров’я?
Вдома все гаразд, усі здорові. Тато працює, Іванко слухається й не пустує, учора намалював для тебе пташку. Бабуся та дідусь шлють тобі вітання, у них теж усе добре.
Любимо тебе, дорога наша, і сподіваємось на зустріч. Відпочивай і не хворій. До побачення.
21.02. 2016 р. Твоя доня
Більшість людей пише листи майже автоматично: розповідає про
своє життя, здоров’я, роботу або навчання, питає про відповідні факти з життя того, до кого звертається. Але від побудови листа, від слів, які добере автор, немало залежить реакція адресата, його настрій.
Скільки чоловік щонайменше можуть брати участь
у листуванні?
Це адресат і адресант. Давайте з’ясуємо значення цих слів іншомовного походження та запишемо їх у зошит.
Адресат - той , кому призначено лист.
Адресант - той , хто надсилає лист.
Адресант - той , хто надсилає лист.
А з чого, на вашу думку, слід розпочинати листа?
Спочатку автор звертається до людини, якій адресує листа. Залежно
від змісту, а також від ступеня близькості між тими, хто листується. У
звертанні можна вживати різні епітети: шановний, вельмишановний, високоповажний, дорогий, любий, коханий тощо.
У якому відмінку повинен стояти іменник, що озна-
чає людину, до якої звертаються?
(брате, сестро, мамо, Іване, Галино. Якщо звертання виражене сполученням імені й по батькові, то обидва слова вживаються у кличному відмінку: Іване Петровичу, Оксано Василівно)
Давайте згадаємо, які розділові знаки треба ставити при звертаннях та вставних словах.
Вс, _________. Зв, ____________.
_____,Вс, ___ . ________,Зв, ___.
_________, Вс. ____________Зв.
Прочитайте уважно вірш.
Дмитро Білоус
Звертання
Скільки є в нас, любі друзі,
для звертання ніжних слів —
і до тата, й до матусі,
до бабусь і дідусів!
І татусю, й мамцю, й нене,
і дідусю, й бабцю теж, —
миле, ніжне, сокровенне —
як ще краще назовеш?
А Федько звертання творить
так, що душу виверта:
замість «мамо» — «ма» говорить,
замість «тату» каже «та»!
В школі Беллу — «Бе» гукає,
А Меланю кличе «Ме»!
Леле! Школу оглашає
белькотіння лиш саме.
Учня він імення знає,
та не встигне підійти,
як за ґудзика хапає
і вигукує: — Ей ти!
Дома: — Баа! — кричить бабусі.
(Ліньки повністю назвать).
Як ви думаєте, друзі,
що йому на це сказать?
Мабуть, треба щось кумекать,
бо інакше мимохіть
будем тільки бекать-мекать
там, де треба говорить!
Завдання: Давайте допоможемо Федькові. Утворімо звертання до його рід- них та друзів: мами, тата, бабусі, дідуся, дівчинки Мелані, Белли, друга (усно).
Завдання: Утворити з поданих імен та по батькові звертання й записати їх у зошити.
Валентина Василівна, Наталія Петрівна, Олексій Борисович, Ірина Віта- ліївна, Валентина Миколаївна, Алла Вікторівна, Олександр Володимирович.
Завдання: Із групи синонімів назвати лише ті слова, які ввічлива людина може використати в колі малознайомих людей (усно).
Розповідає, говорить, меле язиком, базікає. Мені дуже шкода, але ніяк не можу. Я категорично відмовляюся! З великою радістю! Я до Ваших послуг! Це зовсім неможливо! З дорогою душею.
Після привітання та звертання до адресата далі у листі автор розповідає про своє життя, здоров’я, родинні новини, про навчання чи працю, про речі, що становлять спільний інтерес. Вихована людина завжди поцікавиться життям адресата. Вона попросить написати, що нового в того, до кого звертається, і закінчує лист побажанням йому здоров’я, щастя, передає вітання родичам чи знайомим.
Звичайно, можуть бути і відхилення у плані викладу, але обов’язковими повинні бути у листі доброзичливість, повага, побажання благополуччя.
Завдання: Давайте прочитаємо зразок листа письменника до свого сина. Про що в ньому розповідається, на які частини його можна поділити?.
Лист Василя Сухомлинського до свого сина-студента
Добрий день, любий сину!
Ти просиш порадити, як економно й розумно використовувати час. Скар-жишся, що «одна робота підганяє іншу, не встигнеш озирнутися — день скін- чився». Дам тобі кілька порад, виходячи з власного досвіду.
Умій змушувати себе читати щодня. Не відкладай цієї роботи на завтра. Починай робочий день рано-вранці, годині о 6.
Умій визначити систему своєї розумової праці. Найцікавіше завжди залишай на кінець роботи.
Не витрачай часу на дрібниці. Умій і розмову з товаришами зробити джере- лом свого духовного збагачення.
Ніколи не припиняй розумової праці. Не розлучайся з книжкою й улітку.
Умій визначити систему своєї розумової праці. Найцікавіше завжди залишай на кінець роботи.
Не витрачай часу на дрібниці. Умій і розмову з товаришами зробити джере- лом свого духовного збагачення.
Ніколи не припиняй розумової праці. Не розлучайся з книжкою й улітку.
Кожний день повинен тебе збагачувати інтелектуальними цінностями.
Бажаю тобі міцного здоров’я, доброго настрою.
Міцно обнімаю і цілую тебе.
Бажаю тобі міцного здоров’я, доброго настрою.
Міцно обнімаю і цілую тебе.
Твій батько
Ознайомтеся зі структурою листа, розташуванням дати, підпису, взірцями типових звернень і кінцевих фраз.
Частини листа
|
Приклади
| |
Початок
|
Дата й місце написання листа (може стояти й наприкінці)
|
26.04.2018 р. м. Херсон
|
Дорога сестричко!
| ||
Люба моя бабуню!
| ||
Звернення до адресата
|
Доброго дня, Оленко!
| |
Здраствуйте, рідні!
| ||
Шановний Петре Миколайовичу!
| ||
Вашого листа отримав.
| ||
Початкові фрази про ситуацію листування
|
Безмірно вдячний за…
| |
З хвилюванням прочитав Вашого листа…
| ||
Давно не було від тебе листів…
| ||
Основна частина
|
Розкривається зміст листа, повідомляються новини
|
Я хочу розповісти тобі про новини, яких багато.
|
Як ти живеш?
| ||
Запитання адресатові (про що хочеться довідатись)
|
Як твої справи?
| |
Що в тебе нового?
| ||
Кінцівка
|
Подяка
|
Дякую за увагу…
|
Прохання писати відповіді
|
Чекаю від тебе листів.
| |
Неодмінно напиши
| ||
Передача вітань
|
Передавай вітання мамі, сестрі…
| |
До зустрічі.
| ||
З повагою…
| ||
Прощання, побажання
|
На все добре.
| |
Бажаю успіхів.
| ||
Зичу здоров'я.
| ||
Кінцівка
|
Дуже сумую…
| |
Міцно обіймаю…
| ||
Ім'я автора листа
|
Твоя подруга Наталя
|
Запам’ятаймо основні правила листування
∙ Пиши на якісному папері чорнилом або кульковою ручкою.
∙ Дбай про почерк, охайність в оформленні листа.
∙ Розпочинай лист із звертання (пишеться посередині).
∙ Дотримуйся правил побудови листа (початок, основна частина, кінцівка), виділяй абзаци.
∙ Пиши так, ніби ти ведеш розмову. Проте пам’ятай, що в живому мовленні ми часто робимо застереження, обмовки, доповнення, пояснення, повтори, які в писемному мовленні робити не слід.
∙ Думки висловлюй стисло, чітко й виразно, стеж за грамотністю мовного оформлення. Уникай безпредметних загальних фраз, які мало про що говорять. Тон листа повинен бути ввічливим.
∙ Будь уважний до адресата, не залишай без відповідей його запитання. Намагайся писати про себе мало і стисло, про інших – більше й докладніше. Повідомляй про цікаві факти й події.
∙ Ніколи не пиши про те, про що згодом пошкодуєш. Відповідай на отриманий лист вчасно.
∙ Не пиши листи в поганому настрої.
Домашнє завдання.
Напишіть лист до рідної людини з використанням звертань та вставних слів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий