Шосте травня
Тема: ТВІР-ОПИС ПАМ’ЯТКИ ІСТОРІЇ ТА КУЛЬТУРИ ЗА ВЛАСНИМ
СПОСТЕРЕЖЕННЯМ У ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ
В одному із руських літописів була легенда про половецького
принца, якого замолоду віддали як заручника до Київського князя. Хлопець ріс в
розкоші і пошані та з часом забув про свою батьківщину, про своїх рідних і про
все на світі. Його старий батько перед смертю попросив старого співця нагадати
синові, хто він та повернути додому. Старий, під захистом ночі, проникає в
покої до юнака й розповідає йому про дім, грає тужливих пісень, але ніщо не
може зрушити в йому серці спогадів. Тоді посланець дістає жмуток степової
трави, євшан-зілля, і дає понюхати хлопцеві. Ніжний спогад зринає в молодому
серці, і хлопчина згадує свою батьківщину, безкраї степи…
Острів
Хортиця, наче те євшан-зілля для українців. Він нагадує про їх корені, береже
могили предків і згадки про старі подвиги. У 2011 році, тут, на Хортиці,
простий рибалка витягнув з води меча. Старовинна знахідка виявилась історичним
артефактом, тисячолітньою розкішною зброєю, яку викували у верхів'ях Рейну.
Багато істориків вважають, що цей меч належав Святославу Завойовнику в його
останній битві, яка, до речі, відбулася саме на острові Хортиця. Тому знаково,
що меч знайшли саме зараз.
Але, мабуть, однією з найвідоміших пам’яток Хортиці є відтворена
вже у наш час на північно-східному узбережжі острова Запорозька Січ. Тут можна
насолодитися атмосферою свободи і козацьких розваг. Покататись на конях,
подивитись різноманітні вистави за участю запорожців або просто спостерігати за
їх безтурботним життям.
1. Дайте відповіді на питання:
-
Ви коли-небудь були на острові Хортиця?
На Запорізькій Січі?
-
Яке враження на вас справила Запорізька
Січ?
-
Що на Січі вам запам’яталось
найбільше?
-
Що найперше впадає в око, коли заходиш
на Січ?
Пригадайте та перевірте себе:
1)
Скільки типів мовлення ви знаєте?
А три Б чотири В п’ять
2)
Функцією якого типу мовлення є словесне
зображення предмета?
А
розповіді Б
опису В
роздуму
3)
Скільки стилів мовлення в українській
мові?
А три Б чотири В п’ять
4)
У якому стилі мовлення опис предмета
створюється за допомогою художніх засобів?
А
розмовний Б художній В науковий
5)
Які словосполучення можна використати для опису пам’ятки
історії та культури?
А повзуче
кореневище, ясно-зелене стебло, складені впродовж листки
Б коротке
волосся, ясно-сині очі, продовгуватий ніс
В розмальована
фарбами, дерев’яні стіни, гранітний постамент
1. Словникова робота
Ø Пригадайте що ж таке пам’ятник, пам’ятка й
архітектура?
Пам’ятка
|
це
предмет культури, що зберігся з давнини (стародавній літопис, літературний
твір, важливий документ, народна дума і пісня, визначна давня споруда)
|
Пам’ятник
|
це
насамперед скульптурна споруда в пам'ять чи на честь кого-небудь чи
чого-небудь
|
Пам’ятки духовної культури
|
традиції,
звичаї, обряди, твори фольклору, художня література, музика, тощо.
|
Пам’ятки матеріальної культури
|
споруди,
деякі твори мистецтва (скульптура, живопис, мозаїка), деякі ужиткові речі
(годинники, посуд).
|
Перегляд
відео про історико-культурний комплекс «Запорізька Січ»: https://www.youtube.com/watch?v=jqSkfShpwU4
Завдання:
переглядаючи відео, зверніть увагу на експозицію Запорізької Січі, будівлі,
огорожу.
Дайте
відповіді за переглянутим матеріалом:
-
Що ви можете сказати про загальний
екстер’єр Січі?
-
За яким принципом будувалася Січ?
-
З якого матеріалу побудовано споруди?
-
Яка споруда є центральною на Січі? З
чого вона побудована?
-
З чого будувалися курені простих
козаків, козацької старшини?
-
Які споруди іще знаходились на Січі?
-
Із чого побудовано огорожу? Яка її роль?
Робота з лексичним матеріалом.
-
Яка
лексика буде використовуватись у нашому творі?
-
На що
ми повинні звернути особливу увагу під час написання твору?
-
У
якому стилі повинен бути написаний наш твір?
-
Назвіть
особливості художнього стилю.
-
Які
художні засоби можна використати під час опису Запорозької Січі?
Довідковий лексичний матеріал: архітектура відповідає козацьким
традиціям; трибанна церква Покрови пресвятої Богородиці, корчма, кузня, гончарне виробництво, фортифікаційні споруди,
три вежі, рови, земляний вал з частоколом, ремісничі передмістя фортеці,
козацькі курені, зимівники старших, поважних козаків, висока сторожова вежа,
увінчана дзвоном; просторий майдан.
Доберіть художні засоби:
Церква – красується, височіє над майданом, …
Вежа – наче могутній сторож, …
Дзвін – скликав козаків на раду, …,
Курені – похилені, …
Частокол – міцний, …
Фортеця – могутня, неприступна, …
Ознайомтесь із пам’яткою «Особливості опису
пам’ятки історії та культури»
ý
Пам'ятку можна описувати з різних боків і з
різних відстаней. Оберіть свій ракурс.
ý
Описуючи історичну пам'ятку, звертайтесь до
архітектурних термінів. Попрацюйте зі словником, з'ясуйте значення незнайомих
слів, елементів споруди.
ý
Спочатку передайте враження, яке справляє
пам'ятка, а потім підпорядкуйте цьому враженню опис.
ý
Описуючи пам'ятку:
а) зазначте,
що вона собою являє (статую, стелу, обеліск, споруду, комплекс, музей тощо),
коли побудований, з якою метою;
б) скажіть, з якого матеріалу побудовано споруду, яка за
розміром, де знаходиться і як вписується в місцевість;
ý
Описуючи пам'ятку, пам'ятайте, що у творі
можуть бути елементи розповіді, які
даватимуть лише додаткові відомості.
Робота над планом твору
У реченнях опису пам’ятки «відомим» є назва предмета чи його частина,
«новим» - ознаки предмета чи його частини. Опис пам’ятки треба складати за
таким планом:
І. Вступ. Розповідь про
пам’ятку (хто, коли і де створив, з якою метою, стислий переказ змісту легенди, пов’язаної з пам’яткою тощо).
ІІ. Виклад. Опис пам’ятки.
1.
2.
3.
ІІІ. Кінцівка. Роздуми щодо пам’ятки – про її
роль в історії, обґрунтування необхідності берегти її. Які почуття і настрої
викликає у вас пам’ятка?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: написати твір-опис історико-культурного
комплексу «Запорізька Січ» на о. Хортиця у художньому стилі, сфотографувати
роботу (обов'язково вона повинна бути підписаною) та надіслати своєму вчителю
на електронну скриньку:
1 підгрупа - laganovskai61@gmail.com,
Відповіді на тест уроку: 1А, 2Б,
3В, 4Б, 5В.
Комментариев нет:
Отправить комментарий