23.04.2020

Двадцять третє квітня
Леонід Глібов. " Муха і бджола", "Жаба і Віл". Алегоричні образи
Дуже смішними видаються люди заздрісні, які прагнуть дорівнятися до інших, не маючи ні здібностей, ні можливостей для того. І зовсім огидні люди ледачі, що звикли безсоромно користуватися плодами чужої праці. Про це говориться в байках Л. Глібова в алегоричній, але від того не менш дотепній і дошкульній формі.
1. Подумайте і дайте відповіді на питання (усно):
·                     Дайте визначення байці як літературному жанру.

·                     Чому для байки характерна алегорична спрямованість?
·                     Чим байка відрізняється від інших жанрів гумористичних творів?
·                     Чому байка актуальна в сьогоднішньому житті?
·                     Які людські вади викриває і таврує Л. Глібов у своїх творах?
·                     Поясніть, у чому різниця між іронією і гумором.
2. Перегляньте відео, щоб прослухати байку "Муха і бджола":

3. Виразно прочитайте байку за підручником с. 234-235.
4. Подумайте і дайте відповідь на питання(усно):
· Чи бачили ви у природному середовищі муху й бджолу? Чим кожна з них займається?
· Що свідчить про безпечне життя Мухи?
·Чому Муха назвала працю Бджоли бідною?
· Яка мета в житті у Мухи і Бджоли? Для чого Л. Глібов протиставляє цих двох героїнь?
·Як саме співчуває Муха Бджолі? 
·У чому Муха вбачає вільність свого життя?
·В яких розважальних заходах Муха бере участь?
·Що свідчить про нахабність мухи щодо відвідування будь-кого непроханою? 
· Чому Бджола не розуміє сенсу життя Мухи?
·Яких людей зображує Л. Глібов на прикладі цих двох істот?
·А як ви ставитеся до праці? Чи допомагаєте вдома батькам? Чим саме?
·Яким чином слід організувати власне дозвілля?
              ·Чим є корисною для нас ця байка?
5. Прочитайте та запам*ятайте, тему та ідею, запишіть у зошити:

Тема: зображення зустрічі Мухи й Бджоли, в якій кожна висловила свого життя та покритикувала іншу.
Ідея: уславлення працьовитості, творчого натхнення, вміння раціонально використовувати час (Бджола); засудження ледарства, безпечності; прагнення жити за рахунок інших, задовольняючи власні потреби.
Основна думка: пошану і повагу має той у суспільстві, хто працює заради інших, приносить користь, марно не витрачає часу; ледарі — непрохані гості.
Композиція.
Байка побудована на протиставленні двох героїнь (Муха і Бджола), їх ставленні до праці, розваг, власного призначення в житті.
Експозиція: зустріч читача з Мухою, що живе безтурботно, мов панночка.
Зав’язка: розмова Мухи з Бджолою: сенс життя у розкоші, святкуваннях чи у повсякденній сумлінній праці?
Кульмінація: непорозуміння між Мухою і Бджолою.
Розв’язка: мораль байки.
Елементи сюжету байки Л. Глібова «Муха і Бджола».

(Вступ: розповідь про Муху-ледащицю та її байдикування.
Основна частина: зустріч Мухи і Бджоли та їхня розмова про значення праці.
Мораль: не можна бути лінивим і нахабним, треба любити чесну працю, яка нас годує.)
6. Заповніть таблицю «Порівняльна характеристика героїв байки Л. Глібова «Муха й Бджола».(записати риси характеру).
Муха
Бджола


7. Перегляньте відео, щоб прослухати байку  "Жаба і Віл":

8. Виразно прочитайте байку за підручником с. 238-239.
9. Подумайте і дайте відповідь(усно):

·Чи бачили ви в природному середовищі жабу, вола? Що характерно для цих істот?
·Чому в заголовку і змісті байки слова «Жаба», «Віл» пишуться з великої літери?
·Які риси характеру притаманні Жабі, Волу? З якою метою Л. Глібов протиставляє ці образи?
·Чим жаба відрізняється від своїх подруг, сестер?
· Чому Жаба не сприймала і не розуміла застережень оточуючих?
·Чи траплялася вам у житті подібна ситуація, яка викладена в байці?
9. За зразком попередньої байки, заповніть письмово таблицю:
Визначення теми, ідеї твору:

1. Тема:

2. Ідея:

3. Основна думка:

Композиція

1. Вступ:

2. Основна частина:

3. Мораль

10. Знайдіть у байці «Жаба і Віл» слова, які б підтверджували риси характеру Жаби. (Заповнити таблицю письмово)
Риси характеру
Рядки з байки
Заздрісність

Вигадливість

Самовпевненість

Глупота

Цікавість до всього

Сила байок Л. Глібова в тому, що майже в кожному творі відчувається народна точка зору на зображувані події. Розкриваючи паразитизм, жорстокість, невігластво панівних класів, байкар протиставляв їм працьовитість і чесність простого люду, показував його моральну вищість, стверджував його місце й роль у житті суспільства. Сила впливу, переконливість і дієвість кращих байок Л. Глібова визначається їх високою художньою досконалістю і безкомпромісною правдою життя. Глибина алегоричних узагальнень ґрунтується в них не на якихось виняткових випадках чи конкретних історичних фактах, хоч вони й були покладені в основу байок, а на повсякденних реальних людських взаєминах. Завдяки цьому байки Л. Глібова зберігатимуть своє значення доти, доки у світі існуватимуть осуджені ним явища. Не дивно, що ті його байки, в яких висміяно лінощі, марнослів’я, чванство, хвалькуватість та інші вади, актуальні й сьогодні.
Кращі байки Л. Глібова, його ліричні вірші збагатили скарбницю української культури, здобули широке визнання в народі й забезпечили їхньому авторові вдячну пам’ять нащадків.
11. Домашнє завдання: навчитися виразно читати байки Л. Глібова.
12. Виконайте тестові завдання за посиланням:

Комментариев нет:

Отправить комментарий

ШАНОВНІ УЧНІ!!! Уважно прочитайте правила роботи з блогом!!! 1. На бокових панелях знаходите відповідний предмет.  2. Там обираєте с...