05.05.2020



П*яте травня
Тема: Сполучник як службова частина мови. Види сполучників за будовою, походженням. Використання сполучників у простому і складному реченнях: сполучники сурядності й підрядності.

Дорогі семикласники! Сьогодні ми приступимо до вивчення 2-ої службової частини мови – СПОЛУЧНИКА (оскільки на попередніх уроках ми вивчили службову частину мови – прийменник)!
Завдання 1. Погляньмо ще раз на табличку!
Прийменник, сполучник і частка – службові частини мови!
Завдання 2. Прочитайте та запам'ятайте!
Сполучниками називають службові слова, за допомогою яких поєднуються рівноправні члени речення та частини складних речень: Ми хочем миру і спокою, для себе хочем і для всіх! (Сос.) – сполучник і з'єднує однорідні додатки; Підносьмо ж, друзі, одностайний клич, єднаймо, браття, нашу силу й віру, щоб згинула навіки чорна ніч, щоб переміг всесвітній голуб миру!(Рил.) – сполучник  щоб приєднує підрядні частини речення до головної.
Службове значення сполучників полягає в тому, що вони, поєднуючи члени або  частини складного речення, виражають смислові відношення між ними.
За походженням розрізняють сполучники непохідні (первісні) і похідні.
Непохідні сполучники хронологічно є найдавнішими, і вони не співвідносяться з іншими частинами мови: і, а, але, та, бо.
Похідні сполучники утворилися від інших частин мови: як, що, коли, де, якщо, тому що та ін.
За будовою сполучники поділяються на прості (і, а, але, та, чи, ні, бо, як, що, мов), складні (щоб, якби, якщо, аби, якже, зате, проте, мовби, мовбито, немовбито, ніби, нібито, начеб, начебто, неначебто, аніж, буцім, буцімто), складені (тому що, через те щ, так що, для того щоб, незважаючи на те що).
Завдання 3. Перейдіть за посиланням та подивіться відеоролики на тему «Сполучник як службова частина мови»
 «Сполучник. Види сполучників за будовою. Підрядні і сурядні сполучники» https://www.youtube.com/watch?v=WJf-jgccmcw
 Завдання 4. Попрацюймо з табличками!
Запам'ятайте! За значенням сполучники поділяються на сурядні та підрядні.
В табличці № 2 розгляньте лише графу «Сполучники» та «Приклади».
Попрацювавши з табличками, Ви краще запам'ятаєте сурядні та підрядні сполучники.
Завдання 5 (УСНО!) При виконанні завдання користуйтеся табличками!!!
Прочитати. Відшукати сполучники. Які з них поєднують члени речення, які -  частини складного речення?
 І. Ми гуляли, поки всі голі стали. Розбив пастух кошару, аби вовки з’їли отару. Краще крихта певності, ніж лантух надій. Лисиця спить, а курей бачить. Люди, а не стіни міста тримають.  Щеня мале, та завзяте. Ніби бджола, а насправді – шершень. Ситий, як бочка, а ще їсти просить. Гризе, мов іржа залізо. Доки сорок горіхів укупі не побачить, не нагнеться. Опустив вуха, як лопух на дощ. Як купили хрону, треба їсти, плачте, очі, хоч повилазьте, бо бачили, що купували, а грошам – не пропадати!
Народна творчість.
Завдання 6. При виконанні завдання користуйтеся табличками!!!
 Переписати, вибираючи з дужок сполучник. Визначити, який він (непохідний чи похідний, простий чи складний, сурядний чи підрядний)? Визначити, які смислові зв’язки  виражають сполучники.
 Січень (і, й) лютий, понеділок (і, й) вівіторок, Микола (і, й) Іван, Олена (і, й) Оксана, Сергій (і, й) Тетяна,  новий (і, й) старий, перший (і, й) другий,  синя (і, й) жовта, тут (і, й) там.
Завдання 7. При виконанні завдання користуйтеся табличками!!!
Прочитати. Вказати вжиті в реченнях сполучники сурядності й підрядності.  Пояснити роль кожного сполучника.
В зошит виписати лише сполучники, які є в реченнях завдання №7 (оформити у вигляді таблички)
 І. В здоровому тілі здорова душа, та часто буває не варта й гроша. У хворому  тілі буває душа, що  вродою світ весь і Бога втіша! (І.Франко.) Буває трудно, гірко нам на світі тую лямку терти, а все-таки ми боїмось умерти. Живий живе гада, а смерть – найгіршая біда. (Л.Глібов.) І серця в мене мовби і нема, неначе і нема, але болить. (І.Жиленко.)
ІІ. Крізь верби сонечко сіяє і тихо гасне. День погас, і все почило. (Т.Шевченко.) Нахиляються верби, щоб з річки напитись води. (В.Раєвський.) Я до рідного сонця прихиливсь, як до брата. (Б.Олійник.) Як жива, між віттям павутина проплива, а сонце світить тихо, мов крізь вії. (М.Рильський.)  Намалюю райдугу взимку, наче  твою ситцеву хустинку. Як себе побачиш у райдузі, наче у дитини буде радості. (М.Сингаївський.)
8. Виконайте тестові завдання:
Домашнє завдання:
Переписати речення, підкреслити сполучники. Визначити, які вони за будовою, походженням, сурядні чи підрядні.
Під лопухом у ямці жук сидів і сам собі тихесенько гудів,  що день йому обрид, кругом усі товчуться, що дуже сонечко і гріє, і пече, йому і гаряче, і боляче, і боязко йому, сліпуючи, поткнуться, бо день не на добро, а на лихо зведе... Так недотепний, темний чоловік недолюбляє ясної освіти, бо, як той Жук,  до темноти привик.
                                                                                    За Л.Глібовим.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

ШАНОВНІ УЧНІ!!! Уважно прочитайте правила роботи з блогом!!! 1. На бокових панелях знаходите відповідний предмет.  2. Там обираєте с...