17.03-24.03.2020

Тема 2 Відмінювання прикметників. Прикметники твердої і м'якої груп  - 17.03



Любіть красу своєї мови,
                                   Звучання слів і запах слів:
                                    Це квітка ніжна і чудова
                                    Широких батьківських степів.
                                                                          Т. Масенко
                                     Хід уроку
 Організаційний момент
Прочитати, відгадати загадку:  
 Гарний, милий і красивий,


Несказанний, незрівнянний;
Маю ступінь порівняння.
Я відносний чи присвійний,
А чи якісний незмінно.
Відповім я залюбки
На питаннячко – який?
Маю ознаку предмета,
Називаюсь я …
Мотивація навчання.
 Пояснення епіграфу уроку.
-         Прочитайте епіграф, записаний вище. Як ви його розумієте?
-         Про що, на вашу думку , піде мова на уроці?


Актуалізація опорних знань.
Для того, щоб пригадати матеріал попередніх уроків і перевірити, що ви запам'ятали про прикметник, виконайте тестові завдання за посиланням: 
 Вивчення нового матеріалу.
  Робота з таблицею.
Розгляньте таблицю та зверніть увагу на відмінкові закінчення прикметників різних груп.
                  Відмінювання прикметників твердої групи
Відмінки
Чоловічий рід
Жіночий рід
Середній рід
Множина
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.         
народн-ий
народн-ого
народн-ому
як Н.або Р.
народн-им
(у) народн-ому (- ім )
народн-а
народн-ої
народн-ій
народн-у
народн-ою
(у) народн-ій
народн-е
народн-ого
народн-ому
народн-е
народн-им
(у) народн-ому (-ім )

народн-і
народн-их
народн-им
як Н. або Р.
народн-ими
(у) народн-их
       Відмінювання прикметників мякої групи
Відмінки
Чоловічий рід
Жіночий рід
Середній рід
Множина
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.         
давн-ій
давнь-ого
давнь-ому
як Н. або Р.
давн-ім
(у) давнь-ому
 (-ім)

давн-я
давнь-ої
давн-ій
давн-ю
давнь-ою
(у) давн-ій

давн-є
давнь-ого
давнь-ому
давн-є
давн-ім
(у) давнь-ому (-ім)


давн-і
давн-іх
давн-ім
давн-іх
давн-іми
(у) давн-іх

           Відмінювання прикметників на - лиций
Відмінки
Чоловічий рід
Жіночий рід
Середній рід
Множина
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.         
білолиц-ий
білолиць-ого
білолиць-ому
як Н. або Р.
білолиц-им
(на) білолиць-ому (-ім)
білолиц-я
білолиць-ої
білолиц-ій
білолиц-ю
білолиць-ою
(на) білолиц -ій


білолиц-е
білолиць-ого
білолиць-ому
білолиц-е
білолиц-им
(на) білолиць-ому (-ім)
білолиц-і
білолиц-их
білолиц-им
як Н. або Р.
білолиц-ими
(на) білолиц-их
    Пояснення 
 Усі прикметники відмінюються за одним зразком без винятків. Є лише невелика різниця у вживанні букв а, у, е, и та я, ю, є, і в закінченнях твердої і мякої груп.
До твердої групи належать прикметники з основою на будь – який твердий приголосний: рідний, покірний, зворушливий, батьків, деревяна.
До мякої групи належать прикметники з основою на мякий [н’]: дружня, безкрає, давній, літній.

Для закріплення нового матеріалу, опрацюйте правила за підручником: параграф 44, стр.141
Після опрацювання правил, виконайте ряд завдань, виконуючи їх повертайтесь до правил:
   Диктант із ключем.
Запишіть прикметники у дві колонки: у першу – прикметники з основою на твердий приголосний; у другу – прикметники з основою на мякий приголосний.
Товариський, могутня, яскраво – синє, вірний, ерудований, кількасотлітній,розумний,  дотепний,
автодорожній, акуратний.
Ключ. З перших букв записаних слів прочитаєте групи прикметників.
   Робота на картках.
Картка № 1
Прочитати речення, виписати прикметники, визначити до якої групи вони належать, провідміняти, додаючи закінчення з таблиці.
Я знаю: мова мамина – свята,
В ній вічний , незнищенний дух свободи,
Її плекали розум і вуста
Мільйонів. Це жива вода народу.
                   ( М. Адаменко )
Картка № 2
Прочитати прикметники, визначити до якої групи вони належать, провідміняти, додаючи закінчення з таблиці.
 Осінній, ранній, художній, справжній.
Виконати вправи за підручником: 
Вправа 369, 372
     Кросворд «Дібрати антоніми до поданих прикметників" (відповіді записати у зошит)

П







 Р











И



К











·          
М




·          
Е










Т




Н












И



К









1.   Порожній. 
2.   Пізній. 
3.   Слабкий. 
4.   Гігантський. 
5.   Кривий. 
6.   Чорний. 
7.   Голодний. 
8.   Високий. 
9.   Солодкий
10. Довгий.    
 Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу.
 Дослідження - відновлення
Відновити деформований текст, уставивши в нього прикметники з довідки у відповідному відмінку, визначити групу прикметників.
                        Рідна земля
Немає нічого милішого за … землю. Особливими чарами віє від неї навесні. Вже відтала земля. Оживає травичка і тягне до сонця свої … вушка. Вона немов прислухається до … пісні , що ллється з … голубого неба. Стовбурами дерев починають бродити цілющі соки. Перекреслюють небо голосні косяки … гусей. Вони летять під … зорі, на …  води нашої України. Виходять з берегів річки. Прекрасна весна у рідному краї.
Довідка:жайворонкова, дика, рідна, тепла, чиста, зелена, тиха.
Прийом « Малюйте словами»
Доберіть прикметники до таких  слів: край, земля, Україна, Батьківщина.
Підсумок уроку.
Усно дайте відповідь на питання:
-        Я дізнав(ла)ся про…
-        Найбільше мене зацікавило…
-         Найважчою роботою для мене на уроці було…
-        Мені ще треба звернути увагу на…
БАЖАЮ УСПІХУ!!!


Тема 3  РМ УСНИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ РОЗПОВІДНОГО ХАРАКТЕРУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ ПРИРОДИ - 20.03
ПРИГАДАЙМО. 
Чим розповідь відрізняється від опису?
Опис природи
Складовими частинами опису природи є опис її окремих елементів. У художньому описі, крім інформації про природу, передаються ще й враження. Опис природи є одним із засобів характеристики персонажів у художніх творах.
«Відоме» й «нове»
«Відомим» в описі є назви предметів, а «новим» - ознаки цих предметів.
Уважно прочитайте на виконайте завдання:
І. Прочитайте текст. Визначте його тему й основну думку. Які типи мовлення поєднано в тексті?
У ЛІСІ
Павло легко вистрибнув із кабіни й вільно побіг убік, одразу знайшовши ледве помітну в сутінках* стежину, що вела до лісу.
Гуде ліс, сухо подзвонюють мідним листом дуби, співають сосни у високості, під ногами вислизають тугі, мов литі, жолуді. Солодко пахне прілим листом і травами, пізніми грибами, що їх уже торкнулися перші приморозки.
У рову аж чорно від тернових ягід на колючих і густих кущах. Коли терен** зацвітає весною, то весь рів і лісові кущі по горбах наче обсипані снігом. Сила терну в лісі. Може, від того й назви: Тернівка, Тернова. Поміж терном, на видноті, гойдає колючими батогами шипшина, красується червоними твердими ягодами.
По землі, в ровах і ямах, повзе ожина, тьмяно поблискує чорною ягідкою-намистинкою, наче оком у перепілки.
Скільки вилазив малий Пашка за тією ожиною по ровах і проваллях, скільки лайки й стусанів мав від матері за порвані штани й пізнє вертання з лісу. Все те минуло, як перші дитячі мрії, але зосталося в пам’яті на все життя... (За В. Кучером).
*Сутінки - рос. сумерки.
**Терен - колючий кущ; ягоди цієї рослини.
II. Знайдіть опис природи. Чи допомагає він зрозуміти внутрішній світ Павла, його настрої, почуття? Які художні засоби використав автор, щоб відтворити картину природи?
III. Складіть план тексту. Докладно перекажіть прочитане за складеним планом спочатку письмово, а потім усно батькам.
БАЖАЮ УСПІХУ!!!

ТЕМА 4 Творення прикметників.  Перехід прикметників в іменники - 20.03
Сьогодні ви згадаєте, якими способами можуть утворюватися прикметники, а також ви дізнаєтеся про перехід прикметників в  іменники.
Відкрийте зошити і запишіть  число, класна робота.
 Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
 Але, перш ніж розпочнемо розгляд нової теми, давайте пригадаємо раніше вивчений матеріал.
Подумайте і дайте відповідь на питання:
- Що називається прикметником? 
- На які питання відповідає прикметник? 
- З якою частиною мови узгоджуються прикметники? 
- Яким членом речення найчастіше виступає прикметник? 
- На які групи за значенням поділяються прикметники? 
- Прикметники якої групи мають ступені порівняння? 
- На які групи відмінювання поділяються прикметники? 
- Які способи творення слів ви знаєте? 
 Отже ми перевірили ваші знання і пригадали той матеріал, який нам  важливий і знадобиться сьогодні на уроці. 
Завдання 1. Виконуємо письмово. Вибірковий диктант. Із поданих словосполучень  випишіть з якісними прикметниками.                        
Дерев’яне вікно, довга розмова, кришталевий посуд, дощовий день, смілива людина, весняна квітка, в’язаний шарф, гарний одяг, цегляний будинок, смачний обід, татова ручка, подвійний удар.                                  
 Якщо  правильно виписали, ви прочитаєте слово – ключ, підкресливши в кожному прикметникові третю букву.
Завдання 2. Випишіть із тексту прикметники. Зазначте їхній розряд за значенням.
  Скромна краса пізньої осені. Природа ніби причаїлася, чекаючи зимових холодів. Спохмурніло, насупилось, стало свинцево - сірим небо. Потекли з нього золоті ниточки осіннього дощу. Холодно, непривітно. У цю пору кожна людина ніби теж якось завмирає, заспокоюється.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні ми з вами повторимо способи творення прикметників, вчитимемось визначати способи творення та утворювати прикметники різними способами, а також розвиватимемо ваші навички правильно вживати прикметники в усному і писемному мовленні.
         Прикметники творяться такими способами: префіксальний, суфіксальний, префіксально-суфіксальний, складання слів або основ слів. Давайте розглянемо таблицю «Способи творення прикметників», з якої можемо побачити, якими способами творяться якісні, відносні та присвійні прикметники. 
Способи творення прикметників
Якісні
Відносні
Присвійні
1. Префікси: недорогий, безіменний, прадавній, завеликий




2. Суфікси, що надають прикметникам нових відтінків у значенні: білявий, чорненький, злющий, здоровенний

3. Суфікси, що надають прикметникам нового значення: жилавий, зубастий, язикатий, холодний, колючий



1.Префікси: беззахисний, праісторичний, трансатлантичний



2. Суфікси –ськ-, -цьк-, -зьк-, -ан-(-ян-), -ов-, -ев-, -н-: батьківський, паризький, гречаний, дубовий, рожевий, срібний.
3. Префікси: не-, без-, над-, до- і суфікси –н-, -ов-, -альн-, -к-: невимовний, безмежний, понадстроковий
1. Суфікси –ин-(-їн-) – для утворення прикметників від іменників І відміни та іменника мати: сестрин, Миколин, материн, Надіїн
2. Суфікси –ів-(-їв-), -ов-, -ев-(-єв-) для творення прикметників від іменників ІІ відміни: батьків, Петрове, Андріїв, Василева
3. Суфікси –ин-(-їн-), -н, -ач-(-яч-) для творення прикметників від назв тварин: левиний, котячий, солов’їний, а також з нульовим суфіксом: вовчий, заячий, ведмежий.
\ Незначна частина прикметників належить до непохідних: білий, синій, щедрий, буланий, сухий. Похідні прикметники – це присвійні, відносні та переважна більшість якісних.
Прикметники, як і іменники, творяться різними способами. Прикметники утворюються  від іменників, дієслів, прислівників, числівників та інших прикметників суфіксальним, префіксальним, суфіксально-префіксальним способами та складанням основ або слів.
Прикметники можуть переходити в іменники. Закріпіть свої знання перегляянувши, правила на стр. 146. При цьому вони втрачають власні ознаки і набувають значення назв осіб. У реченні виконують роль підмета або додатка.
Наприклад:  Вони стояли мовчазні,   вдивляючись у далеке минуле своє і своїх батьків, і линули думкою у майбутнє (О.Довженко). Слова минуле і майбутнє виступають у реченні додатками і відповідають на питання у що? Слово минуле має при собі означення далеке.
Деякі прикметники постійно виступають у ролі іменників: пальне, набережна, днювальний. До них належать і географічні назви: Рівне, Лозова, Коцюбинське, Вишневе.
 Закріплення вивченого. Формування умінь і навичок
 А зараз ми виконаємо кілька вправ, щоб закріпити отримані знання на практиці.
Завдання 3. Від поданих слів утворіть прикметники, визначте спосіб творення.
Зразок: зоря – зоряний.
Іскра, місто, ліс, сонце, красивий, будинок.
Робота з підручником.
Відкрийте підручники на сторінці 146 і виконайте вправу 378, де вам пропонується замінити подані словосполучення синонімічними з присвійним прикметником. Утворені словосполучення запишіть. Позначте суфікси прикметників.
Виконайте письмово вправу 381.
 Підбиття підсумків уроку
 Отже, ми сьогодні згадали способи творення прикметників. Ми з’ясували, що прикметники утворюються чотирма способами: префіксальним, суфіксальним, суфіксально-префіксальним та складанням основ або слів.  Також ми знаємо тепер, що прикметники можуть переходити в іменники, а також, що є прикметники, які постійно виступають у ролі іменників.
БАЖАЮ УСПІХІВ!!!

ТЕМА 5 Написання прикметників із суфіксами -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ-, -цьк-, -зьк- 23.03
(Відкрити зошити , записати число, тему уроку)
Вибірково - розподільний диктант
Завдання: виписати прикметники у три стовпчики:
І утворені суфіксальним способом
ІІ утворені суфіксально- префіксальним способом;
ІІІ утворені складанням основ
(неширокий шлях, прикарпатські села, красива зачіска, бездонні очі, кароокий юнак, холодна ніч,  п’ятиповерховий будинок, презлий собака, сизокрилий птах, прибережні луки, найкращий учень)
Оголошення теми та мети
Сьогодні на уроці ми з вами розглянемо правила  написання та вживання у мові  суфіксів.
Суфікси допомагають утворювати прикметники з іменників, надають словам певного емоційного значення. Нам треба навчитися правильно їх  використовувати в мовленні.
Вивчення  нового матеріалу
 Зорово-слуховий диктант
Завдання: прочитати вірш,  потім записати його по пам’яті у зошит, підкреслити прикметники.
                                 Місяць яснесенький
Промінь тихесенький кинув до нас.
Спи мій малесенький, пізній бо час.
                                           (Л. Українка)
-Яким способом утворилися ці прикметники?
-Назвіть суфікс за допомогою якого утворилися ці слова. Якого значення він надає словам? (значення пестливості)
(Опрацювання теоретичного матеріалу с.149
Який знак завжди пишеться після  -н- у цих прикметниках?
Скажіть, у яких ще суфіксах прикметників завжди пишеться м’який знак? (ськ, зьк, цьк). (навести приклади)
Вправа 388, 389
Спиши, вставляючи пропущені суфікси  -цьк- або -ськ-.
1. Ми народилися в муках, щоб родити, синами обезсмертити свій рід, щоб квітував на диво всьому світу коза… ий геніальний родовід! 2. Я для тебе горів, україн…кий народе, тільки, мабуть, не дуже яскраво горів. 3. Упаду я зорею, мій вічний народе, на трагічний і довгий Чума…кий шлях. 4. І бачиш ти із канів…ого схилу, як новий день над світом устає.
 Закріплення вивченого матеріалу.
1. Згадайте, коли в прикметниках пишуться суфікси -еньк-, -есеньк-,-ісіньк-, -юсіньк- 
2. Що ви дізналися про суфікси ськ-, - зьк-,  -цьк-.?
VІ. Поетична хвилинка
   «
Українська мова»
Ніжна, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова.
Найдорожча, добра, власна.
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов’їна, барвінкова
Українська мова!
Бажаю Успіху!!!

ТЕМА 6 Букви е,о,и в прикметникових суфіксах -ев-,(-єв-), -ов-(йов-, -ьов-), -ин-, -ін-, -ичн- - 24.04
Сьогодні на уроці, ви дізнаєтесь про особливості правопису прикметників із суфіксами: -ев-,(-єв-), -ов-(йов-, -ьов-), -ин-, -ін-, -ичн-.
Самостійно попрацюйте з підручником:
Відкрийте сторінку 147 та усно виконайте .вправу 382, після чого познайомтеся із правилами після вправи.
Письмово виконайте вправи: 384,385.
Ознайомтеся із правилом за підручником сторінка 148, та письмово виконайте  вправу 387.
                                  БАЖАЮ УСПІХУ!!!



Комментариев нет:

Отправить комментарий

ШАНОВНІ УЧНІ!!! Уважно прочитайте правила роботи з блогом!!! 1. На бокових панелях знаходите відповідний предмет.  2. Там обираєте с...