28.04.2020

Двадцять восьме квітня
Вибірковий переказ

-         Попроси батьків прочитати оповідання. Послухайте оповідання С. Мацюцького «В гостях у весни» і скажіть, які ж зміни в природі помітив автор.

В гостях у весни
Ще ховаються по байраках сірі брили злежаного снігу, вночі морозець притрушує білою пудрою зелене листя осоки на болоті, а вже красується золотими сережками ліщина і на пригрітих сонцем галявинах витикаються молодими стрілами трави.
У таку пору я поспішаю в ліс. Поспішаю в гості до самої весни.
Ранок теплий, сонячний. Дихає свіжістю земля. Ніколи ліс не пахне так солодко і терпко, як у цю вранішню годину. Сльозяться крихітні струмки, шукають дорогу до річечки. Ліс живе передчуттям зеленої повені листя і трав. Він посвітлів, виграє новими кольорами, звуками.
Чуєте, з вільшника долина голосна пісня: приди-кум… чай-пить… чай-пить… Хто ж це запрошує випити чаю? Хто ж це запрошує випити чаю? Та це ж співочий дрізд! Він зовсім недавно повернувся з далекої Африки і тепер спішить повідомити про це ніжними трелями. Дрозда підтримують і зяблик, і шпак. Вони також радіють, повернувшись до рідного лісу. Синиця, яка ніколи не бачила заморських земель, дивиться на них з особливою заздрістю.
Йду лісовою стежкою і скрізь бачу прикмети весни.
Цілий день бродив я весняним лісом. А підвечір зяблик попередив мене: збирається дощ. На гарну погоду він співає веселу пісеньку, а перед дощем починає одноманітно рюмити.
Що ж, пора і додому.
С. Мацюцький

Подумай і скажи
-          Куди повів тебе автор твору?
-          Які ознаки ранньої весни описані у творі?
-          Про яких мешканців весняного лісу розповів автор?
-          Як поводить себе зяблик на гарну погоду і на дощ?
   Поясніть, як ви розумієте подані слова і вислови.
Байрак – ліс у яру, в долині або яр, порослий лісом або чагарником.
Брили – великі безформні шматки каменю, землі, глини, льоду і т. д.
Вільшник – зарості вільхи.
Трелі – тремтливе переливчасте звучання, утворюване швидким багаторазовим чергуванням двох суміжних звуків.
Рюмити – плакати.
Сльозяться струмки – витікають по краплині, сочаться, несуть обмаль води.
Передчуття повені – неясне відчуття того, що може відбутися, настати.
Виграє кольорами – переливається барвами, блищить, сяє, вирізняється яскравим кольором.
-          Самостійно випишіть з тексту, як автор розповідає про:
залишки потемнілого снігу – сірі брили злежаного снігу;
нічні заморозки – морозець притрушує білою пудрою зелене листя осоки на болоті;
появу молодої трави – витикаються молодими стрілами;
потік струмків – сльозяться крихітні струмки, шукають дорогу до річечки;
ліс, який скоро зазеленіє – живе передчуттям зеленої повені листя і трав;
кольори і звуки у лісі – виграє новими кольорами, звуками.
-          До поданих іменників дібрати прикметники:
ранок (який?) … 
в годину (яку?) …
струмки (які?) …
повені (якої?) … 
лісу (якого?) … 
земель (яких?) … 
стежкою (якою?) …
Прочитай та запам*ятай:
-          Від якого слова утворилось слово вибірковий? (Вибирати, вибір).
-          Як ви зможете пояснити, що означає термін вибірковий переказ? (Для переказу вибираємо з тексту окрему його частину).
-          Прочитайте визначення у зошиті. (Вибірковий переказ – це переказ певної частини тексту).

   Прочитайте текст ще раз мовчки. Зверніть увагу на те, що саме розповів нам автор про красу весняного лісу і його мешканців.
7. Складання і запис плану частини тексту, переказ якої писатимуть
-          На скільки частин можна поділити ту частину тексту, яку будете переказувати?
-          Про що йдеться у кожній частині?
 Складіть і запишіть план цієї частини тексту.

План
1. Ранок у лісі.
2. Потік крихітних струмочків.
3. Кольори і звуки у лісі.
4. Повернення птахів.
5. Прогноз зяблика.
Спробуй письмово переказати твір, який ти прочитав, після виконання завдання, сфотографуй і відправ на мою електронну скриньку!

Комментариев нет:

Отправить комментарий

ШАНОВНІ УЧНІ!!! Уважно прочитайте правила роботи з блогом!!! 1. На бокових панелях знаходите відповідний предмет.  2. Там обираєте с...