Двадцять восьме квітня
Вибірковий переказ
Вибірковий переказ
- Попроси батьків прочитати оповідання. Послухайте оповідання С. Мацюцького «В гостях у весни» і скажіть, які ж
зміни в природі помітив автор.
В гостях у весни
Ще ховаються по байраках сірі
брили злежаного снігу, вночі морозець притрушує білою пудрою зелене листя осоки
на болоті, а вже красується золотими сережками ліщина і на пригрітих сонцем
галявинах витикаються молодими стрілами трави.
У таку пору я поспішаю в ліс.
Поспішаю в гості до самої весни.
Ранок теплий, сонячний. Дихає
свіжістю земля. Ніколи ліс не пахне так солодко і терпко, як у цю вранішню
годину. Сльозяться крихітні струмки, шукають дорогу до річечки. Ліс живе
передчуттям зеленої повені листя і трав. Він посвітлів, виграє новими
кольорами, звуками.
Чуєте, з вільшника долина голосна
пісня: приди-кум… чай-пить… чай-пить… Хто ж це запрошує випити чаю? Хто ж це
запрошує випити чаю? Та це ж співочий дрізд! Він зовсім недавно повернувся з
далекої Африки і тепер спішить повідомити про це ніжними трелями. Дрозда підтримують
і зяблик, і шпак. Вони також радіють, повернувшись до рідного лісу. Синиця, яка
ніколи не бачила заморських земель, дивиться на них з особливою заздрістю.
Йду лісовою стежкою і скрізь бачу
прикмети весни.
Цілий день бродив я весняним
лісом. А підвечір зяблик попередив мене: збирається дощ. На гарну погоду він
співає веселу пісеньку, а перед дощем починає одноманітно рюмити.
Що ж, пора і додому.
С. Мацюцький
Подумай і скажи
-
Куди повів тебе автор твору?
-
Які ознаки ранньої весни описані у творі?
-
Про яких мешканців весняного лісу розповів автор?
-
Як поводить себе зяблик на гарну погоду і на дощ?
Поясніть, як ви розумієте подані слова і вислови.
Байрак – ліс у яру, в долині або яр,
порослий лісом або чагарником.
Брили – великі безформні шматки
каменю, землі, глини, льоду і т. д.
Вільшник – зарості вільхи.
Трелі – тремтливе переливчасте
звучання, утворюване швидким багаторазовим чергуванням двох суміжних звуків.
Рюмити – плакати.
Сльозяться струмки – витікають по
краплині, сочаться, несуть обмаль води.
Передчуття повені – неясне
відчуття того, що може відбутися, настати.
Виграє кольорами –
переливається барвами, блищить, сяє, вирізняється яскравим кольором.
-
Самостійно випишіть з тексту, як автор розповідає про:
залишки потемнілого снігу – сірі брили
злежаного снігу;
нічні заморозки – морозець притрушує білою
пудрою зелене листя осоки на болоті;
появу молодої трави – витикаються
молодими стрілами;
потік струмків – сльозяться крихітні струмки,
шукають дорогу до річечки;
ліс, який скоро зазеленіє – живе
передчуттям зеленої повені листя і трав;
кольори і звуки у лісі – виграє
новими кольорами, звуками.
-
До поданих іменників дібрати прикметники:
ранок (який?) …
в годину (яку?) …
струмки (які?) …
повені (якої?) …
лісу (якого?) …
земель (яких?) …
стежкою (якою?) …
Прочитай та запам*ятай:
-
Від якого слова утворилось слово вибірковий?
(Вибирати, вибір).
-
Як ви зможете пояснити, що означає термін вибірковий переказ? (Для
переказу вибираємо з тексту окрему його частину).
-
Прочитайте визначення у зошиті. (Вибірковий
переказ – це переказ певної частини тексту).
Прочитайте текст ще раз мовчки. Зверніть увагу на те, що саме розповів нам
автор про красу весняного лісу і його мешканців.
7. Складання і
запис плану частини тексту, переказ якої писатимуть
-
На скільки частин можна поділити ту частину тексту, яку будете
переказувати?
-
Про що йдеться у кожній частині?
Складіть і запишіть план цієї частини тексту.
План
1. Ранок у лісі.
2. Потік крихітних струмочків.
3. Кольори і звуки у лісі.
4. Повернення птахів.
5. Прогноз зяблика.
Спробуй письмово переказати твір, який ти прочитав, після виконання завдання, сфотографуй і відправ на мою електронну скриньку!
Комментариев нет:
Отправить комментарий