Двадцять сьоме квітня
Юрій Винничук. «Місце для дракона» - повість-казка про сучасний світ, у якому й досі живуть «драконячі закони»
Юрій Винничук. «Місце для дракона» - повість-казка про сучасний світ, у якому й досі живуть «драконячі закони»
1. Прочитайте біографію письменника.
Юрій Павлович Винничук – український лінгвіст, журналіст, письменник, редактор.
Народився 18 березня 1952 року в Івано-Франківську. Його батько був лікарем Івано-Франківської обласної лікарні, мати - інженером-економістом. У 1964 р. вступив до Прикарпатського університету імені В. Стефаника, закінчив філологічний факультет. У 1974 році переїхав до Львова, працював вантажником, художником-оформлювачем. У 1987 - 1991 роках працював режисером Львівського естрадного театру "Не журись!", писав сценарії та пісенні тексти. У 1991 - 1994 роках був редактором відділу містики та сенсацій газети "Post-Поступ", у 1998 - 1999 працював редактором відділу газети "Поступ". З 1997 року є членом Асоціації українських письменників.
Перші вірші Ю. Винничук почав друкувати в 1971–1973 рр. Щоправда, після того, як у 1974 р. у нього вдома відбувся обшук, в публікаціях настала перерва. Однак уже з 1981 р. почали з’являтися критичні статті та переклади Винничука практично у всіх українських часописах.
У 1985 р. він здав до видавництва “Радянський письменник” збірку прози, яка вийшла друком 1991 р. у серії “Перша книжка прозаїка” під назвою “Спалах”. Її можна вважати першою книжкою фантастики популярного сьогодні автора.
Літературна діяльність Ю. Винничука багатогранна: він – автор збірки поезій, еротичних повістей, краєзнавчих книг, фітологічної енциклопедії тощо. Його роман “Весняні ігри в осінніх садах” став переможцем конкурсу Бі-Бі-Сі на кращу українську книгу 2005 року. Ю. Винничук – упорядник антологій української фантастики ХІХ ст. “Огненний змій” та “Огняний змій”, української літературної казки ХІХ ст. “Срібна книга казок”, серії книг “Юрій Винничук презентує”, “Казкова скарбниця”. Його твори виходили у перекладах у Великобританії, Аргентині, Білорусі, Канаді, Німеччині, Польщі, Сербії, США, Франції, Хорватії, Чехії, за його казками знято два мультфільми. Крім того, письменник сам перекладає з багатьох мов. До фантастики Ю. Винничука, окрім вже згаданого “Спалаху”, можна віднести збірки “Вікна застиглого часу” та “Місце для Дракона”, роман “Мальва Ланда”. Остання книжка стала переможцем у номінації “Сучасна художня проза” рейтингового дослідження “Книжка року – 2003”, а також отримала премію Міжнародного фестивалю фантастики “Портал – 2004”. Варто також згадати про жваву реакцію читачів, яку спричинила у 1992 р. публікація фантастичної повісті Ю. Винничука “Ласкаво просимо в Щуроград”.
Сам пан Юрій не дуже любить називати себе фантастом, однак сьогодні уявити українську фантастику без його творчості просто неможливо. Одружений, виховує двох дітей. Живе і працює у Львові.
2. Прочитайте та запишіть (у зошит) визначення «повість-казка»
Одним з досить цікавих жанрів дитячої літератури є повість-казка, яка на прикладі вигаданих ситуацій пропонує вам розібратися в стосунках людей, вчитися відрізняти погане від хорошого, оцінювати вчинки персонажів.
Повість-казка - це прозовий твір, з чарівним сюжетом, довгою історією і великим числом казкових героїв, яких не існує в реальному житті.
Повість-казка створює вигадані світи, але при цьому дає можливість знайомитися зі світом реальним, його правилами та особливостями. Крім того, в повісті-казці діють вигадані герої, відбуваються чарівні події.
Персонажі повісті-казки найчастіше діляться на дві групи – тут є звичайні люди (як правило, діти), які живуть за звичайними законами і їх життя не віщує нічого особливого або незвичайного. Крім того, в повісті-казці діють також і чарівні персонажі, яких зустрічають головні герої, потрапляючи в казковий світ.
3. Перегляньте буктрейлер:
3. Перегляньте буктрейлер:
4. Відкрийте підручник на ст. 187-206 прочитайте повість – казку «Місце для дракона»
5. * Це цікаво!
Дракон (грецьк. δράκων) — збірна назва, що об'єднує ряд міфологічних і фантастичних істот. Слово «дракон» використовується в найменуваннях деяких реальних видів хребетних, переважно рептилій і риб. Образ дракона знайшов широке поширення в фентезі, а також використовується в феншуй, в гороскопах (рік Дракона) і астрології. Це змієподібна істота великих розмірів, котра, у деяких розповідях, харчується людьми, має кілька голів, може літати та вміє видихати полум'я зі своєї пащі, володіє чарівними здібностями.
Розповіді й легенди про драконів відомі практично всім народам світу. Характеристики драконів і ставлення до них у різних культурах різні. В традиції країн Далекого Сходу дракони здебільшого зображаються із приязню, добрими, покровителями людей. Західній традиції властиве зображення драконів злими істотами, з якими вступають в бій шляхетні лицарі.
На Середньому Сході драконоподібні істоти з'явилися у ранніх міфах про створення світу, що датуються 2600-2000 роком до н.е. Античні дракони Середнього Сходу поділялися на два види: чудовиська, з якими боролися боги перед створенням світу та чудовиська, з якими боролися герої після створення світу.
У вавилонському міфі про створення світу «Енума Еліш», драконоподібна богиня Тіамат займає важливе місце у створенні світу.Мардук повставши проти Тіамат, вбиває її пострілом стріли у пащу,коли вона намагалась проковтнути його.З її тіла Мардук створив Землю, а життя утворилося з черева дракона. Єгиптяни мають схожий переказ, у якому бог сонця Ра або ж божество Сет перемагає змія(чи дракона),що звався Апеп.
У грецькій міфології, Зевс вбив своєю блискавкою Тифона (страховище, що мало сто драконових голів). Тифоновий нащадок, дракон Ладон,що теж мав сто голів, охороняв чарівні яблука Гесперид.
Слово «дракон» багато разів зустрічається у Біблії. У Старому Заповіті Елогім також вбиває істоту, що відома нам як Левіафан.
Левіафан згадується у Книзі пророка Ісаї: «У той день навідає Господь Своїм твердим, і дужим та сильним мечем левіятана, змія прудкого, і левіятана, змія звивкого, і дракона, що в морі, заб'є.». .
Дракони наявні і у Новому Заповіті.Об'явлення Івана Богослова містить 12 згадувань дракона. Серед них: описання «великого червоного дракона із сімома головами і десятьма рогами, і на головах його сім діадем»; дракона, який готовий поглинути щойнонароджене немовля; війну на небі, де «Михаїл і Ангели його воювали супроти дракона, і дракон і ангели його воювали супроти них».
6. Дайте відповідь на запитання (усно)
1) Із ким із персонажів твору ми знайомимося на початку твору?
2) Що ж це за чоловік? Де він живе? Чим займається
3) В творі є ось така цитата «Князь люботинський куняв у кріслі, заколисаний мушиним дзижчанням, у сни занурений, наче у мутну, теплу воду, і снилися йому війни, переможні походи, руїни здобутих фортець, довгі вервечки полонених. Були це особливі сни, бо з’являлися вони лише в полудень, а вночі ніколи…». Князь «оголосив по всьому князівству наказ, щоб ані одна душа не важилася в полудень потривожити його супокій». Чому князь так плекав сни про «війни, переможні походи, руїни здобутих фортець, довгі вервечки полонених»?
4) Чи характеризує князя наказ про цілковиту полудневу тишу як людину, що плекає лицарські традиції
5) З якою проблемою зіткнуся князь?
6) А чому ж в Люботині не стало війська?
7) Яка погана риса характеру проглядається у цьому вчинку князя?
8) Як же вирішив князь вийти із цієї ситуації?
9) Чи справді на березі річки Бистриці бачили дракона? Який він був?
10) Чи мав дракон товаришів?
11) Хто ж це був за чоловік, цей Пустельник?
12) Чому Пустельник дуже дивувався із дракона?
13) Про яку послугу попросив дракон у Пустельника?
14) Чому Пустельник відмовляв дракона від навчання?
15) Як ви розумієте слова Пустельника «…хто хоч краплю мудрості зачерпне, довіку ситий не буде»?
16) Який талант відкрився у дракона?
17) Отже, дракон мирно жив у печері, нікому зла не творив, читав книги, писав вірші. Але чи довго продовжувалося таке життя?
18) Як відбувався той бій?
19) Як лицарі вирішили виманити дракона?
20) Чому князь звелів загасити вогонь, адже це був непоганий спосіб розправи на драконом?
21) Чи достойна така поведінка князя?
22) Отже перший бій був невдалий. Як же все-таки князь домігся свого?
23) Як така поведінка характеризує князя?
24) Яким було спілкування князя і дракона?
25) Що одного разу трапилося з пустельником?
26) Як дракон відреагував на те, що пустельник давно не приходив?
27) Що пустельник радив дракону?
7.*Дайте відповідь (письмово) на запитання
Що означає вираз «драконячі закони?» Як поводять себе люди, які живуть за «драконячими законами?»
8. Виконайте тестові завдання:
УСПІХІВ!
Комментариев нет:
Отправить комментарий