10.04.2020

Десяте квітня

  Не і ні з прислівниками. Правопис прислівників на -о , -е, утворених від прикметників і дієприкметників
       
  1. Прочитайте текст та виконайте завдання до нього.
        З давніх-давен через село Медвин незмінно пролягає лебединий шлях. Недарма, коли запахне відталою землею і березовим соком, птиці, розколихуючи м’яку сонячну основу, приносять  на святкових крилах вологе, іще з волохатим туманцем, тепло. Іноді лебеді падали недалеко від села на прибутну воду, близько підпускали до себе дітвору і дорослих. Потім птиця, струшуючи живі краплинки, розгонисто піднімалася вгору, а людина, роняючи піт, хилилася в роботі до землі. Проте і їй ще довго-довго ввижались оті перемиті віщуни тепла, що на крилах приносять весну і з нею відгомін неясних надій.
        У таку пору дівчата-підлітки виводили веснянки. А в небі незмінно тягнулись на північ журавлі і лебеді, зрідка гублячи на землю своє притерте в дорозі пір’я.
1.     До якої частини мови належать виділені слова?
2.     Розберіть виділені слова за будовою.
3.     Яким способом вони утворені?

        2. Як ви бачите, всі виділені прислівники містять префікс не. Тобто, прислівник не є виключенням і орфограма «Не з прислівниками» є актуальною і для цієї частини мови. Для того, щоб визначити основні правила написання не з прислівниками проведемо інтерактивну гру «Мозковий штурм». Для цього вам потрібно:
       
        1. Згадати основні правила написання не зі словами разом, окремо.
        2. Які випадки написання найлегші, не викликають розмірковувань, в них не допускаються помилки? (не з дієсловами пишеться окремо, якщо слово без не не вживається, то пишеться разом, не з числівниками пишеться окремо). 
3. А які випадки викликають найбільші труднощі, спричиняють до розмірковувань, і здебільшого в них допускаються помилки? (слово немає, не з дієприкметниками, з прикметниками, прислівниками).

        3. Розгляньте та вивчіть таблицю:
Не з прислівниками пишемо
Разом
Окремо
1.     Якщо без не не вживається: невдовзі, невідв’язно, невпинно, ненароком.
1.Якщо в реченні є протиставлення: Криві дрова горятьне гірше, а краще від рівних.
2.     Якщо прислівник має префікс -недо-: недоторканно, недолуго.
2. Якщо не заперечує, відхиляє щось: не вчора, не вдруге.
3.     Якщо не з прислівником виражає одне поняття і його можна замінити синонімом без не: недобре (погано), недешево (дорого).
3.Якщо  прислівник в реченні є присудком: Мені в житті до всього не байдуже.
4.     Якщо прислівник утворений від прикметника з наголошеним суфіксом -анн-, -янн- або -енн-: несказанно, незрівнянно.


Ні з прислівниками пишемо
Разом
Окремо
1.     З заперечними прислівниками: ніде, нізвідки, нітрохи.
1.У фразеологічних зворотах ні здебільшого виступає часткою: ні вперед, ні назад; ні сюди, ні туди.

 4. Прочитайте речення. Випишіть прислівники, які без не не вживаються.
 Стрічалися ми рідко, ненароком. Дзвін був невимовно ласкавий. (П.Воронько.) Щось і вдома, й на роботі справ невперевід. (Т.Майданович.) Незабаром музеї можуть стати музейною рідкістю. (М.Левицький.) Нестерпно до крику, коли ти бездарний. Нестерпніше, тяжче, коли ти з талантом. (І.Драч.) Самохідним комбайном зберем врожай негайно. (Нар.творч.)
5. Спишіть, знімаючи риску. Позначте в словах орфограму «Не, ні з прислівниками». Виділені слова розібрати за будовою.
Грамоти вчиться - не/одмінно знадобиться. Лінощі йдуть попереду, бідність – не/відступно за ними. То снідаю, то обідаю, а погуляти ні/коли.Лінощі не/швидко йдуть, злидні їх наздоженуть. Що поспішно, те не/доладно.Із золотом, як з вогнем, тепло й не/безпечно. Не/тяжко псові в зуби дати, тяжко з зубів виривати. Комусь ні/яково, а йому однаково. Мені сьогодні не/краще, а гірше. Добрий приклад і повторити не/соромно. Смирне щеня, та не/надовго. То не/складно, що не/ладно. Ні/сюди, ні/туди, ні саньми,ні колесами.
6. Запам'ятайте!
У прислівниках, утворених від прикметників і дієприкметників, у кінці переважно пишеться -о: близько, ясно, синьо, свіжо, творчо. Однак зрідка, зокрема після шиплячих, прислівники мають закінчення -е: боляче, гаряче, вороже, неминуче.
7. Прочитайте прислівники. Запам’ятайте правопис кінцевих літер.
Голосно, дуже, міцно, низько, дбайливо, весело, повільно, ніжно, тихо, погоже, довго, легко, добряче, нерухомо, пожовкло, хвилююче, задумано, зажурено, залякано, стомлено, стисло, закохано, зачаровано, порожньо, схвильовано, невсипуче, завше, рішуче, сліпуче, таємниче, непосидюче, неохоче, терпляче, щонайгірше.
8. Спишіть речення. Оберіть правильний варіант написання прислівників. Обґрунтуйте вживання кінцевих літер -о, -е у прислівниках.
У твоєму віці хлопчики здебільшого хочуть бути в хлопчачому товаристві, а дівчатка — у дівчачому. Вважають, що з однолітками іншої статі їм спілкуватися негож(о, е). І через це іноді багат(о, е) втрачають.
Так, один твій ровесник усе літо навмисн(о, е) усамітнювався лише тому, що принципово не грався з дівчатками. А одна дівчинка відмовилася від цікавої подорожі через те, що там були переважно, е) хлопці. Однак і дівчатам, і хлопцям варто ставитися один до одного терпляч(о, е), бо в них є чимал(о, е) спільних інтересів, уподобань, захоплень (За підручником «Основи здоров’я» Т. Воронцової та ін.).
9. Поспілкуйтеся з собою та дайте відповіді на питання:
1. На уроці ми повторили відомості….
2. Ми навчилися….
3. Труднощі викликали завдання….

10. Домашнє завдання:

Вивчіть правила, з якими познайомилися під час цього уроку та виконайте наступне завдання:

Спишіть речення, знявши риску та вставляючи пропущені букви.  Поясніть свій вибір, спираючись на виведені правила.
1. Не холодн.. дитині в батьковій свитині. 2. Дурному не нудн.. й самому. 3.  Гірк.. заробиш — солодк.. з’їси.  4. Хай і смішн.., аби затишн... 5. Зробиш спішн..— вийде смішн... 6. Буде тому голодн.., хто в жнива холодку шукає. 7. Ластівки низьк.. літають — дощ обіцяють.  8. Риба шукає, де глибш.., а людина — де кращ.. 9. Тихш.. їдеш — далі будеш. 10. Не лінися ран.. вставати та змолоду більш.. знати! 11. Народ ні/як не/стане няньчитись з таким, який йому чужий. 12. Ні/коли, як з огнем, з ідеями не/грайся. 13. Ні/гніту прес, ні/лесті муть ні/коли уст не розімкнуть, доки над краєм дзвонять пута. 14. Ні/де не/має літа. 15. Лиш там, де лось л..жав, з..мля була зігріта.
Після виконання усіх тестових та письмових завдань, виконайте тестові завдання за посиланням:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdp9-I5X55jiia8haj2N7GBBuP1Z14ztrXPDEG5gQo0rKF6Xg/viewform?usp=sf_link

Комментариев нет:

Отправить комментарий

ШАНОВНІ УЧНІ!!! Уважно прочитайте правила роботи з блогом!!! 1. На бокових панелях знаходите відповідний предмет.  2. Там обираєте с...