06.04-10.04.2020


Сьоме квітня
ПРИСЛІВНИКИ ЯК ЗАСІБ ЗВ’ЯЗКУ РЕЧЕНЬ У ТЕКСТІ. МОРФОЛОГІЧНИЙ РОЗБІР ПРИСЛІВНИКІВ
1.  Прочитати мовчки текст. З’ясувати тип мовлення. Дослідити, яку стилістичну функцію відіграють прислівники у зв’язному висловлюванні. Скласти усний докладний переказ прочитаного.
Я безмежно люблю своє місто. Не любити його неможливо — це мій дім, моє життя, моя праця, моє натхнення. Львів щодня відкривається мені, наче мудра книга.
Міста мають не тільки свої силуети, а й свої обличчя, свої голоси, а то й щось схоже на свої душі. Усе це відчуваєш у Львові. Йдеться не тільки про подих праці, хоч він і переважає, а й про віру в надійний прихисток, добропорядність, тепло, вогнище, що ніколи не згасає, бо не замовкають ковадла, не втомлюються каменярі й хлібопеки. Є й таке, що й зовні ніби невидиме. Його збагнеш не тоді, коли переступиш пороги Львова, а коли й сам щось зробиш для нього.
Львів неповторний — уранці чи ввечері, навесні чи восени, сполосканий липневою зливою чи притрушений молодим сніжком. Львів нових сонячних проспектів і старовинних, таємничих вуличок. У його назві є щось баладно-пісенне. Та й саме місто творилося, мов пісня, чи, краще б сказати, поема. Був мужнім і величним її заспів (За Р. Лубківським).
2. Виписати з тексту прислівники, розташувавши слова за алфавітом. Визначити способи їх творення.
3. Прочитати. До якого жанру усної народної творчості належать ці вислови? Записати їх, підкреслюючи прислівники як члени речення.
1) Іде верхи, а ноги за вухами. 2) Воно належить мені, але інші його вживають частіше за мене. 3) Що взимку в хаті замерзає, а надворі ні? 4) Круглі озерця ніколи не замерзають. 5) Завжди в роті, а не проковтнеш. 6) І не сонце, і не місяць, а світить ясно, як удень (Нар. творчість).
4 Прочитати текст. З’ясувати його стильову належність і тип мовлення. Записати прислівники зі словами, від яких вони залежать.
Поступово, коли людина стала менше залежати від природи, а тривалість її життя збільшилася, кількість населення стала зростати швидше. Тепер сім’я народів світу становить уже понад 6 мільярдів осіб, а до 2010 року, за прогнозами вчених, на Землі буде не менш як 7 мільярдів. Чи багато це? Якби поставити в шеренгу 1 мільярд чоловік, то вона розтяглася б на 500 тисяч кілометрів.
Люди постійно живуть на всіх материках, окрім Антарктиди. Розселилися вони на Землі нерівномірно. Найбільше людей живе в Азії. Значно густо заселені території на сході, півдні та південному заході Азії, а також у Західній і Центральній Європі. На ці райони припадає майже 70 % населення планети (О. Скуратович).
а)  Визначити ступені порівняння прислівників та їх форму. Назвати спосіб творення.
б) Зробити морфологічний розбір 2–3 прислівників.

АЛГОРИТМ МОРФОЛОГІЧНОГО РОЗБОРУ ПРИСЛІВНИКІВ

5. Прочитати українські народні вислови. Про які пороки й вади характеру людей у них йдеться? Згрупувати й записати прислів’я за тематичними групами: а) лукавість й улесливість; б) ледарство: в) скупість і заздрісність; г) розумова обмеженість.
1)      Скупому душа дешевше гроша. 2) Більше вір своїм очам, ніж чужим речам. 3) Краще з розумним загубити, ніж з дурнем знайти. 4) Лінь — гірше хвороби. 5) Нехай заздрять гірше, щоб прибуло більше. 6) Ледар живе, аби землі важче. 7) Скоріше в курки молока випросиш (Нар. творчість).
а)  Визначити ступені порівняння прислівників та способи їх творення.
б) З’ясувати синтаксичну роль прислівників.
V. Узагальнення й систематизація знань з теми
6. Самоконтроль! Поміркуйте і дайте відповіді на питання:
1. Що таке прислівник? Чим прислівник відрізняється від інших самостійних частин мови?
2. Відомо, що прислівники — незмінні слова. Поміркувати, які з них усе ж таки змінюються й за яких умов. Навести приклади.
3. Як творяться прислівники? На кожен спосіб творення дібрати по 2–3 власні приклади.
4. Яку стилістичну роль виконують прислівники в мовленні?
7. Домашнє завдання
Виписати з підручника біології (географії) невеликий текст наукового стилю. Визначити роль прислівників у тексті. 2–3 прислівники розібрати як частину мови.
Виконайте тестові завдання:

Дев*яте квітня

Тема: Букви н та нн у прислівниках. И та і в кінці прислівників
1. Спишіть речення. Прислівники підкреслити, визначити спосіб творення кожного з них. У виділених словах позначити орфограми.
Палай всякчас! Радій світанню! (М.Самійленко.) Я сміюся привселюдно, бо веселу вдачу маю. (М.Вороний.) Надивляймось вволю на траву, поки ти живеш і я живу. (Г.Паламарчук.) Діють очисновода і трави, все залізніє й грубіє світ. (М.Самійленко.)

2. Прочитайте подані в двох колонках слова. Поміркуйте, чим зумовлено написання нн у прислівниках.
Поважний - поважно
Багряний – багряно
Замислений – замислено

Сонний – сонно
Невпинний – невпинно.
Несказанний – несказанно

3. Ознайомтесь з теоретичним матеріалом. Вивчіть його!


4. Прочитайте. Поясніть написання нн у прислівниках.
Вибачайте, люди добрі, що козацьку славу так навмання розказую, без книжної справи. (Т.Шевченко.) Лунають дзвони безупинно по тих, що знищені безвинно. (Б.Дегтярьов.) Щоденно життя підкидає турбот. (Л.Первомайський.) Попідвіконню мою коляду благословляла Пречиста Мати, поруч зі мною стоячи на льоду. (Д.Павличко.) Як вовкулака попідтинню, сухий вайлується полин. (О.Довгий.) Заверещав хлопчина іспросоння. (І.Франко.) Серце моє незнищенно червоне! (І.Драч.) Співала ж дзвінко, дужо, незрівнянно! А голос був – із щирого срібла! (П.Тичина.)
5. Спишіть, на місці крапок вставляючи н або нн. Позначити в словах орфограму “Н і нн у прислівниках”.
Ліхтарів проміння простяглося і в вікні задума..о цвіте. Кудись стрічки доріг тума..о простяглись. Я по скверу розгубле..о йду. Садів рум’яний цвіт обсипався духмя..о. Знов осіння тишина со..о лине. Вітер осені шале..о жовтий лист жене увись. В далечінь холодну без жалю за літом синьоока осінь їде навма..я. І сміються солов’ї так безмежно і натхне..о. Далекий потяг воста..є крикнув.
З творів В.Сосюри.
6. Прочитайте речення. Прислівники з и та і на кінці випишіть у  дві колонки.
Виходжу вранці в поле, роздолля навкруги! (Л.Дмитерко.) Наче стіл завбільшки – лан. (Л.Дмитерко.) Я двічі ковзнувсь на невірній стежині. (Л.Первомайський.) Як подумав, як помчав напрошки, без тями. (Д.Павличко.) Сніги тут пізно тануть навесні. (Л.Забашта.) Чекає дощ зірватися щомиті. (Л.Костенко.) Небо дибиться навшпиньки ясновиде, молоде. (О.Довгий.) Лісів карпатських мідь багряну щоночі бачу уві сні. (Л.Дмитерко.) Ми рушили в ніч поодинці, мов тіні. (Л.Первомайський.) Хтось ходить назирці за мною. (Д.Павличко.) Там переходять шлях уповні. (Л.Костенко.) А крик твій не затихне, навпаки луною він злетить поміж зірки. (Д.Павличко.)
 Домашнє завдання:
Напишіть міні-твір на тему: “Моє хобі”, використовуючи прислівники: старанно, щоденно, навмання, віддано, сумно, натхненно. Поясніть правопис н та нн у прислівниках.
Після виконання всіх усних та письмових завдань, виконайте тестові завдання:



Комментариев нет:

Отправить комментарий

ШАНОВНІ УЧНІ!!! Уважно прочитайте правила роботи з блогом!!! 1. На бокових панелях знаходите відповідний предмет.  2. Там обираєте с...