05.05.2020

П*яте травня
Пряма мова. Розділові знаки у реченнях із прямою мовою.
  1. Відкрийте підручник на ст.179-180. Прочитайте правила .
З а п а м ’я т а й м о !
Пряма мова – точно відтворене висловлювання певної особи, передане від її імені. Пряма мова супроводжується словами автора, які вказують, кому належить пряма мова. Н а п р и к л а д:
Слова автора                                    Пряма мова
Василь Скуратівський               «На весь світ уславилася тради-
пише:                                            ційна українська хата своєю ошатністю,
                           кольоровим оздобленням,  мистецькими                                                                                        обладунками».
Непряма мова –  це чуже висловлювання, що передається не дослівно, а зі збереженням основного змісту. Непряма мова оформлюється як частина простого або складного речення.
Н а п р и к л а д : Батько попросив, щоб син приніс вудки.
З а п а м ’ят а й м о !
Розділові знаки при прямій мові
Речення з прямою мовою можна зобразити схематично, користуючись такими  умовними позначками:
П — пряма мова — з великої букви;
а — слова автора — зм алої букви;
А — слова автора — з великої букви.
Л ис подумав: «Сьогодні гарна пора для полювання».
А : «П».
Лис перший заговорив до звірів: «Любі мої, не бійтеся мене!»
А : «П!».
З вірі зраділи: «Т ак т и будеш наш им царем?»
А : «П?»
«Так, дітоньки», сказав поважно Лис Микита .
« П », — а .
«От добрий і премудрий цар!» вигукували звірі.
«П!» —  а .
«Як це йому вдалося нас одурити?» питали один в одного звірі.
«П?» — а .
2. Виконай вправу 487 - Прочитай речення, знайдіть у них слова автора й пряму мову. поясніть розділові знаки (усно).
3.Виконайте вправу 488 - Спишіть речення, ставлячи пропущені розділові знаки. Обгрунтуйте вживання розділових знаків при прямій мові.  Зобразіть схеми речень з прямою мовою.
Зразок.
 Шото Руставелі говорив: «Розум, почуття і свідомість тісно пов’язані між собою».
Схема: А: «П».
Розділові знаки: Слова автора стоять перед прямою мовою  тому ставиться двокрапка. Пряма мова береться у лапки.
4. Виконайте вправу 489 - Перебудуйте речення так, щоб слова автора стояли після прямої мови. Як це вплине на вживання розділових знаків? Утворені речення запишіть.
Зразок.
Бджола каже: "Годуй мене до Купала Йвана, то зроблю з тебе пана"
"Годуй мене до Купала Йвана, то зроблю з тебе пана",- каже бджола.
5. Виконайте тестові завдання за посиланням:
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ : вивчити правила с.179-180

УСПІХІВ!

Комментариев нет:

Отправить комментарий

ШАНОВНІ УЧНІ!!! Уважно прочитайте правила роботи з блогом!!! 1. На бокових панелях знаходите відповідний предмет.  2. Там обираєте с...