Шосте квітня
Ніна Бічуя. "Шпага Славка Беркути". "Максимальне навантаження" як вияв моральності та відповідальності в житті. Проблема особистості в сучасному світі
Епіграф:
Особистість
виховується Особистістю.
Доброта
виховується Добротою.
Любов
виховується Любов’ю.
Серце
виховується Серцем.
Благородна
людина виховується благородною Людиною.
Шалва
Амонашвілі
- Як ви
гадаєте, чому саме такі слова я обрала
епіграфом до сьогоднішнього уроку?
Актуалізація знань
Вправа «Мікрофон»
Висловіть
декількома реченнями свої враження від прочитаної повісті.
Перш, ніж
перейти до вивчення нової теми, пригадайте про що йшлося у творі Ніни Бічуї «Шпага
Славка Беркути», виконавши тестові завдання:
Опрацювання навчального матеріалу
Художній
світ Ніни Бічуї особливий, бо це духовний світ людини, де постійно ведеться
боротьба між добром і злом, де творяться дива, які ніхто не помічає. Це світ
дитинства.
Відома
літературознавець Тетяна Качак писала: «Шпага Славка Беркути» – зразковий
приклад актуальності майстерно написаного художнього тексту. Що робить
створений майже півстоліття тому текст цікавим сучасним підліткам? Думаю,
актуальність роману зумовлюють три основні фактори: герої, проблематика і
авторський стиль».
- А ви як гадаєте, чому твір цікавий і
сьогодні?
Давайте більш
детально розберемо текст повісті.
Робота
з таблицею
Згадайте проблеми, які
порушила письменниця у творі. Давайте разом заповнимо таблицю. (Записуючи кожен рядок таблиці, прокоментуйте
її)
№ за/п
|
Проблеми твору
|
1 1.
|
Дорослішання дітей.
|
2
|
Проблеми твору:
- батьки і діти,
дорослішання дітей;
- самотність людини;
- відсутність повноцінного спілкування з
дорослими;
- підлість
і відкритість;
- добро і зло,
жорстокість молоді, ставлення до
братів менших – тварин;
- віра у свій
талант;
- особистість і колектив,
стосунки в середовищі дітей;
- самовдосконалення;
- відповідальність
людини за свої вчинки;
- дружба в житті
людини;
- призначення людини
на землі.
Як бачимо, Ніна
Бічуя порушує багато проблем.
«Займи позицію»
- Назвіть ту
проблему, яка вас найбільше схвилювала. Чому?
Проблемне запитання
- Як ви
гадаєте, чи можна об’єднати всі проблеми, порушені автором у творі в одну? Як
би вона звучала? Чому ви так думаєте? (ЗАПИШІТЬ)
- Якою, на
вашу думку, є ця проблема?
(Морально-етичною, суспільною чи особистою - ЗАПИШІТЬ)
Словникова робота
Мораль – система
поглядів і уявлень,
норм і оцінок, що регулюють поведінку людей.
Етика – наука, що вивчає мораль; норми поведінки,
сукупність моральних правил певної соціальної групи.
- Як ви вважаєте, якою повинна бути високо моральна
людина?
- Чи всі люди в сучасному світі такі? З чим доводиться
стикатися нам у повсякденному житті?
Поміркуйте!
Обговоріть
список моральних якостей і визначте, які з них ви схвалюєте, а які −
засуджуєте. Проаналізуйте їх стосовно себе.
Активність,
життєва позиція, кар’єризм, свідомість, упевненість, честолюбство, правдивість,
фарисейство, чесність, взаємодопомога, зарозумілість, гордовитість,
заздрісність, самолюбство, терплячість, вимогливість, повага, цинізм, егоїзм,
користолюбство, працелюбство, лінощі, вірність, відвертість, лицемірство,
благородство, увічливість, злісність, скромність, боягузтво, зрадливість,
скупість, марнославство, бережливість, сміливість, малодушність, щиросердність,
відповідальність, ідейність, принциповість, грубість.
- Як ви
розумієте вислів: «Як можна пізнати себе? Не шляхом споглядання, а лише шляхом
діяльності. Спробуй виконати свій обов’язок − і ти пізнаєш, що в тобі є»? (Й.
В. Ґете). У чому простежується взаємозв’язок слів поета з темою нашого уроку?
Коментар
Самовиховання
– це свідома діяльність людини, спрямована на вироблення позитивних рис і
подолання негативних. Це процес, у якому взаємопов’язано проявляється весь
духовний світ людини. Це вольове зусилля, яке регулює весь спосіб життя. Самовиховання
містить декілька складових.
Самопізнання − процес відкриття себе, пізнання свого внутрішнього
світу, сильних і слабких проявів своєї особистості.
Самоставлення − ставлення людини до себе, яке виражається в
самоповазі.
Самоповага − це особисте оцінне судження, виражене в позитивному
ставленні до себе. Самоповага формується на основі усвідомлення особистістю
своїх чеснот, результатів діяльності, ставлення оточення та виявляється в самооцінці. Від самооцінки залежать
взаємини людини з оточенням, її самокритичність, самовимогливість, ставлення до
своїх успіхів і невдач. Вона впливає на ефективність діяльності людини й
подальший розвиток її особистості.
Саморегуляція − здатність людини керувати собою на основі
сприймання й усвідомлення своєї поведінки та психічних процесів.
Узагальнення вивченого
«І Славко
малював на уроці ніким не відкриті материки, обмірковуючи, як збільшити
навантаження. Однак способи на це самі собою не вигадувалися, їх, мабуть, треба
відкривати, як материки. Як Північний полюс. Як істину про те, що Земля
обертається довкола Сонця. Колись за це відкриття заплатили життям. А чим треба
заплатити, щоб пізнати розмір власних сил і можливостей? Адже від цього
залежать і відкриття». «Може, розібратися в симпатіях і антипатіях − це також
визначити міру максимального навантаження?
Цікаво, а
яке максимальне навантаження може витримати Юлько Ващук?
- Слухай,
Юльку, яке максимальне навантаження ти можеш витримати?
- Що?
- Я питаю,
яке максимальне навантаження ти можеш витримати?
- Я не
машина. І взагалі, не маю наміру вступати з тобою в дискусії на уроці». («Дискусія
за партою»).
- То яке ж,
на вашу думку, «максимальне навантаження» міг витримати кожен із героїв?
Аргументуйте свою відповідь.
Домашнє завдання
Написати
есе «Хто з героїв твору своєю поведінкою дав вам важливий життєвий урок?»
«Людина − це звучить гордо!», «Будь людиною» −
і в повсякденному житті, і в художніх творах багатьох авторів ми часто чуємо і
читаємо ці слова. Але чи кожний із нас
замислюється над ними? Чи кожен усвідомлює, що означає бути Людиною?
Як стати
справжньою людиною? Це багато в чому залежить від нас самих.
Задумайтеся
над моїми словами.
Сьоме квітня
Ніна
Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Особливості композиції твору.
Перш ніж, розглянути композицію твору, виконайте тестові завдання:
Подумайте:
− Що
означає поняття « особистість»?
− Які риси
можуть бути притаманні
людині?
− Які
позитивні риси притаманні людині?
− Які
негативні?
Наше суспільство досить різноманітне, у якому
живуть люди з різними рисами,
поглядами на життя та моральними цінностями. Одні − вміють
товаришувати та цінувати дружбу, інші – навпаки, нехтують моральними нормами
поведінки та приносять велику шкоду не лише оточуючим, а й суспільству. Художній світ Ніни Бічуї особливий, бо це духовний світ людини, де постійно ведеться боротьба між добром і злом, де творяться дива, які ніхто не помічає. Це світ дитинства, у якому є все: дружба, кохання, суперечки.
Для того, щоб дізнатися більше про
цей світ, ми дослідимо саму повість.
У зошиті заповніть візитну картку твору за такою схемою:
Візитна картка твору
1. Тема
2. Ідея
3. Основна думка
4. Жанр
5. Композиція:
− експозиція;
− завязка;
− розвиток дії;
− кульмінація;
−
розвязка
6. Сюжетні лінії
7. Місце, час дії
Якщо виникнуть труднощі - скористайтеся довідкою
Довідка:
1. Тема: розповідь про міських підлітків, їхнє навчання, дозвілля
і життя поза школою.
2. Ідея: пошук свого
шляху у житті.
3. Основна думка: життя дуже складне і непередбачуване, але потрібно
завжди чинити по совісті.
4. Жанр: психологічна повість.
–
Чи послідовно побудована композиція у творі?
Повість
починається з епізоду, який спонукає до роздумів, непевності протягом усього
читання. Потім дія повертає у часі назад, описується кожний з чотирьох героїв
повісті окремо від інших – і у взаємодії, тому частини
композиції на початку змінені (зав`язка і експозиція).
– Навіщо так зробила Ніна Бічуя?
5. Композиція: (учні визначають
частини композиції, підтверджуючи цитатою)
−
експозиція: знайомство з головними героями повісті («Чотири портрети»);
− завязка: пізнання ціни дружби («Про те, що сталося пізніше»);
− розвиток дії: навчання та захоплення
героїв («Юлько вдома», «Стефко вдома»);
− кульмінація: шкільний суд («Суд»);
− розв`язка: щасливий
кінець («Кінець щасливий,
немов у казці»).
6. Сюжетні лінії: дружба-протистояння
Славка і Юлька; любовний трикутник Юлько
– Лілі – Славко.
7.
Місце,
час дії: Львів, зима.
Повість
починається з епізоду, який спонукає до роздумів, непевності протягом усього
читання. Потім дія повертає у часі назад, описується кожний з чотирьох героїв
повісті окремо від інших – і у взаємодії, тому частини
композиції на початку змінені (зав`язка і експозиція).
− Навіщо так зробила Ніна Бічуя?
Отже, розглянувши сюжетні
елементи композиції ми… (зробіть висновки).
«Реклама».
Одним-двома реченнями прорекламуйте
повість «Шпага Славка Беркути».
Домашнє завдання:
Продумати, яким був би фінал повісті, коли б
інспектор не прийшов до школи або дуже спізнилася. (письмово дати відповідь).
Комментариев нет:
Отправить комментарий