Шістнадцяте березня
Тема 1.
Тема 1.
Я. Стельмах
«Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера». Таємничі, веселі й
незвичайні події в повісті.
Актуалізація
опорних знань
·
Подумайте та пригадайте:
·
Чи любите ви літні канікули?
·
Які веселі пригоди траплялись з вами під
час літніх канікул?
·
Як ви думаєте, який твір називається
пригодницьким? Наведіть приклад.
·
Дайте визначення повісті як
літературному жанру.
·
Чим цей жанр відрізняється від
оповідання?
Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
Ознайомтеся із життєвим та творчим шляхом Ярослава Стельмаха, прочитавши
статтю або переглянувши відеопрезентацію за посиланням:
1. Життєвий і творчий шлях Я. Стельмаха (1949—2001)
Ярослав
Стельмах народився 30 листопада 1949 року в Києві в родині відомого
українського письменника Михайла Стельмаха.
Ріс дитиною
обдарованою, з різнобічними інтересами. З дитинства захоплювався спортом,
музикою, іноземними мовами. Займався плаванням, потім гімнастикою, а з боксу і
боротьби здобув навіть спортивні розряди. Грав на фортепіано, любив гітару.
З ранніх
років Ярослав почав вивчати англійську мову і, варто сказати, не без успіху.
Після закінчення середньої школи вчився в Київському інституті іноземних мов,
потім в аспірантурі, працював викладачем у Київському педінституті та
університеті, займався перекладацькою діяльністю. «Я почав перекладати, —
згадує Ярослав Михайлович, — іще навчаючись у Київському інституті іноземних
мов. Спершу мене зацікавила книга, яку мені привезли з Канади. Автор її —
перший в історії свого народу ескімоський письменник Маркузі. Книжка адресована
дітям і цікаво, дохідливо розповідає про суворе, сповнене небезпек і тяжкої
праці життя ескімоських племен. Звалася вона «Гарпун мисливця», і працював я
над її перекладом з великим задоволенням». На час закінчення інституту Ярослав
мав уже кілька друкованих перекладів з англійської мови.
Незважаючи
на відчутні успіхи в галузі художнього перекладу, несподівано навіть для самого
себе Я. Стельмах почав писати твори для дітей. У 1975 році вийшла його перша
книжка-збірка оповідань «Манок». Потім були повісті «Химера лісового озера»,
«Якось у чужому лісі», «Найкращий намет» та інші.
Ярослав
Стельмах відомий у літературі і як драматург. Уже перші його п’єси мали
неабиякий успіх: у п’ятнадцяти театрах одночасно йшла п’єса «Привіт, синичко!»,
чималу аудиторію глядачів збирала «Шкільна драма», «Вікентій Прерозумний» та
інші.
Щоб хоч
частково ліквідувати дефіцит п’єс для наймолодшого читача, Я. Стельмах створює
«Митькозавр з Юрківки», яка свідчить про знання автором дитячої психології,
його вміння розкрити внутрішній світ дитини.
Широкої
популярності набули також п’єси Я. Стельмаха «Гра на клавесині», «Провінціалки»
та інші.
Твори Я.
Стельмаха відзначаються захоплюючим сюжетом, тонким гумором, яскраво
змальованими постатями маленьких героїв.
Прийом «Читання з передбаченнями».
-
Прочитайте слова та спробуйте визначити,
про що йтиметься в тексті?
Літо, Митько, Сергій, село, бабуся,
завдання.
А чи правильно ви визначили про що
йтиметься у творі, перевірте, переглянувши відео за посиланням:
Робота над твором Я. Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера
лісового озера»
I розділ «Зоологія і комахи. «Відпустіть нас до бабусі»;
II розділ
«Знайомство з майбутнім майстром спорту, а також з бабусею, ентузіастом
музичної освіти і дідом Трохимом»
1). Виразне читання
Виразно прочитайте І
і ІІ розділ повісті за підручником (стр. 157- 164)
Складіть та запишіть план до прочитаних частин
Спробуйте визначити та записати до зошита тему, ідею, основну думку та жанр
твору.
Записане звірте з відповідями!
2). Тема: зображення приїзду Сергія і його близького приятеля Митька до бабусі,
з метою зібрання колекції комах.
3). Ідея: уславлення щирої любові, поваги онуків до бабусі і засудження
зневажливого ставлення до старих людей.
4). Основна думка: «А хіба існує кращий відпочинок,
ніж там, у селі, злитися з природою після важкої праці та успішного закінчення
п’ятого класу»?
8). Жанр: пригодницька повість. Запис у зошит.
Після виконання усних та письмових завдання, виконайте тестові завдання за посиланням:
Домашнє завдання : прочитати та скласти план ІІІ- Vрозділи (стр. 164-171).
Дев*ятнадцяте березня
Тема 2.
Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків — головних героїв повісті Ярослава Стельмаха Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера
Робота з текстом твору
1. Виразно прочитати VI - IX(стр. 172-184)
2. Подумати й дати відповіді на питання:
— Що єднає Сергія і Митька — друзів-шестикласників?
— Чому хлопців захоплюють різноманітні пригоди?
— Що свідчить про те, що Сергій з Митьком мають велике бажання пізнати світ, історичне минуле?
— Яким чином хлопці захопилися книгами, зоологією?
— Як Сергій з Митьком ставилися до бабусі, мешканців села?
— Яке значення має те, що юні дослідники вміють орієнтуватися на місцевості?
— У чому виявляється любов хлопців до природи, довкілля?
— Чому Сергій з Митьком мріяли про власну славу?
— Якими були стосунки між хлопцями?
— Як поводять себе друзі, перебуваючи в складних ситуаціях?
— Прокоментуйте думку Сергія наприкінці твору: “І взагалі, в нас попереду ще дуже багато цікавого, і завжди так буде, поки ми з Митьком”.
— Що дає підставу стверджувати про доброту, чуйність хлопців у стосунках з Василем Трошем?
— Чому Митько допоміг Василеві? Чим пояснити його вчинок?
— Чим би міг закінчитися “маскарад” для Василя?
— Чим вам подобаються Сергій і Митько?
— Як, на ваш погляд, автор ставиться до своїх героїв? Свої думки обґрунтуйте.
3. Пошуково-дослідницьке завдання.
Доведіть письмово за допомогою тексту, що Сергій і Митько:
► люблять природу;
► мають почуття гумору, можуть покепкувати не лише з інших, а і з себе самих;
► розсудливі;
► дружелюбні;
► довірливі;
► допитливі;
► сміливі шукачі пригод.
Узагальнення та систематизація знань.
1. Метод “Прес”.
Як ви гадаєте, завдяки чому хлопці перебороли свої страхи і сміливо поринули у світ пригод?
2. Творча лабораторія.
Запишіть у зошит свої думки про те, чого навчила вас повість Я. Стельмаха “Митькозавр з Юрківки...” (3—5 речень).
Сьогодні на уроці ви поринули у пригодницький світ Митька і Сергія, зрозуміли причини невдач Василя Троша. А головне, збагнули, що найголовніше у стосунках — це довіра, взаємодопомога, вірність, безкорисливість. А одним словом — це дружба.
Любі шестикласники, після виконання усних і письмових завданнь, виконайте тестові завдання за посиланням:
УСПІХІВ!!!
Дайте відповіді
ОтветитьУдалить