Тема.
Звертання поширені й непоширені.
Розділові знаки в реченнях зі
звертаннями
Звертання поширені й непоширені. Розділові знаки при звертанні.
Підготуйте зошити та запишіть:
Перше квітняЗвертання поширені й непоширені. Розділові знаки при звертанні.
Не
шкодуйте цвіту й теплоти душі, даруйте красу іншим людям… Так витончено й
красиво можна сказати, коли добре володієш скарбами мови рідної. А інколи
трапляється в житті так, що ми не вміємо висловити навіть свої почуття до
рідних і тоді виходить так, як у героя поезії Д. Білоуса «Звертання».
Прочитайте її і скажіть, в чому проблема.
Скільки є в нас, любі друзі,
для звертання ніжних слів —
і до тата, й до матусі,
до бабусь і дідусів!
І татусю, й мамцю, й нене,
і дідусю, й бабцю теж, —
миле, ніжне, сокровенне —
як ще краще назовеш?
А Федько звертання творить
так, що душу виверта:
замість «мамо» — «ма» говорить,
замість «тату» каже «та»!
В школі Беллу — «Бе» гукає,
а Меланю кличе «Me»!
Леле! Школу оглашае
белькотіння лиш саме.
Учня він імення знає,
та не встигне підійти,
як за ґудзика хапає
і вигукує: — Ей ти!
Дома: — Ба-а! — кричить бабусі.
(Ліньки повністю назвать).
Як ви думаєте, друзі,
що йому на це сказать?
Мабуть, треба щось кумекать,
бо інакше мимохіть
будем тільки бекать-мекать
там, де треба говорить!
Звертання дуже широко вживаються як у літературній мові, так і в усному
побутовому мовленні. Тому кожному необхідно навчитися правильно інтонувати
речення із звертаннями та проставляти розділові знаки при них на письмі.
Розгляньте таблицю.
З’ясуйте, що таке звертання. Які бувають види звертань? У
яких функціональних стилях вони вживаються? Які розділові
знаки вживаються
при звертаннях?
Сприйняття і
усвідомлення матеріалу
Дослідження-спостереження над поезією
Прочитайте поезію Д. Білоуса «Звертання».
1. Є в нашій мові прекрасні звертання,
Добрі і мудрі, чудові слова.
Тими словами усяк без вагання
Маму найкращу свою назива.
Мамо, матусенько, мамочко, ненько,
Матінко, усміх твій ніжний ловлю.
Мамонько рідна, моя дорогенька,
Я над усе тебе в світі люблю!
Добрі і мудрі, чудові слова.
Тими словами усяк без вагання
Маму найкращу свою назива.
Мамо, матусенько, мамочко, ненько,
Матінко, усміх твій ніжний ловлю.
Мамонько рідна, моя дорогенька,
Я над усе тебе в світі люблю!
2. Я і до тата умію звертатись,
Хочу в словах передати тепло.
Щоб мій татусь міг частіше всміхатись,
Щоб у душі його сонце цвіло.
Татку, татусеньку, таточку, тату,
Кращого в світі немає навкруг!
Татоньку, хочу тебе я обняти,
Ти мій порадник, заступник і друг!
Хочу в словах передати тепло.
Щоб мій татусь міг частіше всміхатись,
Щоб у душі його сонце цвіло.
Татку, татусеньку, таточку, тату,
Кращого в світі немає навкруг!
Татоньку, хочу тебе я обняти,
Ти мій порадник, заступник і друг!
3. Я до бабусі з любов’ю звертаюсь:
Бабцю, бабуню, бабусю моя.
І до бабусиних рук притуляюсь,
І відчуваю в них лагідність я.
І до дідуся іду по науку:
Діду, дідуню, навчи в світі жить!
Він на голівку кладе свою руку,
Голос сріблястим струмочком біжить.
Бабцю, бабуню, бабусю моя.
І до бабусиних рук притуляюсь,
І відчуваю в них лагідність я.
І до дідуся іду по науку:
Діду, дідуню, навчи в світі жить!
Він на голівку кладе свою руку,
Голос сріблястим струмочком біжить.
4. Слово могутнє, яка в ньому сила!
Скажеш з любов’ю — і радість росте!
Слово хороше народжує крила,
Ви не забудьте ніколи про те.
Донечко, синку, сестрице, братусю,
Дружна, велика, щаслива сім’я!
Таточку, мамочко, бабцю, дідусю —
Мій оберіг і родина моя!
Скажеш з любов’ю — і радість росте!
Слово хороше народжує крила,
Ви не забудьте ніколи про те.
Донечко, синку, сестрице, братусю,
Дружна, велика, щаслива сім’я!
Таточку, мамочко, бабцю, дідусю —
Мій оберіг і родина моя!
Ø Яке враження справила на вас ця поезія?
(Ця поезія незвична й
оригінальна, відчувається піднесено-емоційний стан душі автора. Поет
підкреслює, що краса мовлення, його мелодійне звучання, шанобливе ставлення до співрозмовника, стилістична виразність досягаються за допомогою звертань).
Ø Яка
тема поезії? (Існування звертань в українській мові).
Ø Яка
ідея? (Автор наголошує, яку важливу роль відіграють звертання у
мовленні).
Ø Яка роль звертань у
розумінні автора? (Звертання красиві народжують крила).
Ø Випишіть
звертання. В дужках поясніть, якими частинами мови виражені звертання.
Ø Поміркуйте,
чи є звертання членами речення.
Ø Які
розділові знаки ставляться при звертанні.
Прочитайте колискові
та випишіть у зошит звертання, поділивши їх у дві колонки (на
поширені і непоширені)
Сонку! Дрімку! Голубоньку!
Приспи ж мою дитиноньку,
Приспи ж вдень і вночі!
Буде мати чорні очі,
Чорні очі, біле тіло,
Би кождому миле било.
Приспи ж мою дитиноньку,
Приспи ж вдень і вночі!
Буде мати чорні очі,
Чорні очі, біле тіло,
Би кождому миле било.
Коте
сірий, коте білий,
Коте волохатий,
Ходи вже до хати
Дитиноньку колихати,
Коте волохатий,
Ходи вже до хати
Дитиноньку колихати,
Коте. котику-вуркоте
На (ім'я дитини) сон дрімоти.
На котика усе лихо,
А ти (ім'я дитини) спи тихо.
На (ім'я дитини) сон дрімоти.
На котика усе лихо,
А ти (ім'я дитини) спи тихо.
Ой ну, коту, коту,
Та й наробив шкоду.
Заховався в куточок,
Тільки видно хвосточок.
Стала баба кота бить:
- Не вчись, коте, красти,
Та вчися робити,
Черевики шити.
Ой
ти, коте рябку,
А
ти, котку рудий,
А
ти волохатий
Поїдеш
в долину
По
червону калину
Забавляти
дитину.
Ой ну люлі, дитиночко,
Засни,
милий мій синочку,
Засни,
засни, задрімай.
Колишися,
колисонько,
Із
дуба, із дуба.
Колишися
в колисоньці,
Дитиночко
люба.
Спи,
дитинко,
Спи,
мій хлопчик,
Спи,
пташино,
Спи,
горобчик.
Людина
приручила диких звірів. З давніх-давен біля її оселі живуть брати наші менші. І
ми відповідаємо за тих, кого приручили.
Спробуйте
поставити слова у кличному відмінку і записати їх до зошиту.
Кіт, собака, півень, качка, кінь, корова, бик, вівця.
Перед
вами – речення, в яких пропущено розділові знаки. Запишіть їх, підкресліть у
першому і останньому реченні члени
речення.
Піклуйтеся
діти про батьків. Любий тато ти завжди підтримка ти
завжди надія. Матінко мила ти завжди в моїх думках. Тато і мамо слова
своєї любові я адресую вам.
Домашнє завдання:
Випишіть із творів
письменників 8 речень зі звертаннями.
Після виконання усіх завдань, виконайте тестові завдання за посиланням:
Підготуйте зошити та запишіть:
Друге квітня
Інтерв*ю в публіцистичному стилі
Після виконання усіх завдань виконайте тестові завдання :
Комментариев нет:
Отправить комментарий