01.04.2020, 02.04.2020



Тема.   Звертання поширені й непоширені. Розділові знаки в реченнях зі

звертаннями
Підготуйте зошити та запишіть: 
Перше квітня
Звертання поширені й непоширені. Розділові знаки при звертанні. 


Не шкодуйте цвіту й теплоти душі, даруйте красу іншим людям… Так витончено й красиво можна сказати, коли добре володієш скарбами мови рідної. А інколи трапляється в житті так, що ми не вміємо висловити навіть свої почуття до рідних і тоді виходить так, як у героя поезії Д. Білоуса «Звертання». Прочитайте її і скажіть, в чому проблема.
Скільки є в нас, любі друзі,
для звертання ніжних слів —
і до тата, й до матусі,
до бабусь і дідусів!

І татусю, й мамцю, й нене,
і дідусю, й бабцю теж, — 
миле, ніжне, сокровенне —
як ще краще назовеш?

А Федько звертання творить
так, що душу виверта:
замість «мамо» — «ма» говорить,
замість «тату» каже «та»!

В школі Беллу — «Бе» гукає,
а Меланю кличе «Me»!
Леле! Школу оглашае
белькотіння лиш саме.

Учня він імення знає,
та не встигне підійти,
як за ґудзика хапає
і вигукує: — Ей ти!

Дома: — Ба-а! — кричить бабусі.
(Ліньки повністю назвать).
Як ви думаєте, друзі,
що йому на це сказать?

Мабуть, треба щось кумекать,
бо інакше мимохіть
будем тільки бекать-мекать
там, де треба говорить!

Звертання дуже широко вживаються як у літературній мові, так і в усному побутовому мовленні. Тому кожному необхідно навчитися правильно інтонувати речення із звертаннями та проставляти розділові знаки при них на письмі.

Розгляньте таблицю. З’ясуйте, що таке звертання. Які бувають види звертань? У 
яких функціональних стилях вони вживаються? Які розділові знаки вживаються
при звертаннях?




Сприйняття і усвідомлення матеріалу
 Дослідження-спостереження над поезією
Прочитайте поезію Д. Білоуса «Звертання».
1.     Є в нашій мові прекрасні звертання,
Добрі і мудрі, чудові слова.
Тими словами усяк без вагання
Маму найкращу свою назива.
Мамо, матусенько, мамочко, ненько,
Матінко, усміх твій ніжний ловлю.
Мамонько рідна, моя дорогенька,
Я над усе тебе в світі люблю!
2.     Я і до тата умію звертатись,
Хочу в словах передати тепло.
Щоб мій татусь міг частіше всміхатись,
Щоб у душі його сонце цвіло.
Татку, татусеньку, таточку, тату,
Кращого в світі немає навкруг!
Татоньку, хочу тебе я обняти,
Ти мій порадник, заступник і друг!
3.     Я до бабусі з любов’ю звертаюсь:
Бабцю, бабуню, бабусю моя.
І до бабусиних рук притуляюсь,
І відчуваю в них лагідність я.
І до дідуся іду по науку:
Діду, дідуню, навчи в світі жить!
Він на голівку кладе свою руку,
Голос сріблястим струмочком біжить.
4.     Слово могутнє, яка в ньому сила!
Скажеш з любов’ю — і радість росте!
Слово хороше народжує крила,
Ви не забудьте ніколи про те.
Донечко, синку, сестрице, братусю,
Дружна, велика, щаслива сім’я!
Таточку, мамочко, бабцю, дідусю —
Мій оберіг і родина моя!

Ø  Яке враження справила на вас ця поезія?
(Ця поезія незвична й оригінальна, відчувається піднесено-емоційний стан душі автора. Поет підкреслює, що краса мовлення, його мелодійне звучання, шанобливе ставлення до співрозмовника, стилістична виразність досягаються за допомогою звертань).
Ø  Яка тема поезії? (Існування звертань в українській мові).
Ø  Яка ідея? (Автор наголошує, яку важливу роль відіграють звертання у мовленні). 
Ø  Яка роль звертань у розумінні автора? (Звертання красиві народжують крила).

Ø  Випишіть звертання. В дужках поясніть, якими частинами мови виражені звертання.
Ø  Поміркуйте, чи є звертання членами речення.
Ø  Які розділові знаки ставляться при звертанні.

Прочитайте колискові та випишіть у зошит звертання, поділивши їх у дві колонки (на поширені і непоширені)
Сонку! Дрімку! Голубоньку! 
Приспи ж мою дитиноньку, 
Приспи ж  вдень і вночі! 
Буде мати чорні очі, 
Чорні очі, біле тіло, 
Би кождому миле било.

Коте сірий, коте білий, 
Коте волохатий, 
Ходи вже до хати
Дитиноньку колихати,
Коте. котику-вуркоте
На (ім'я дитини) сон дрімоти.
На котика усе лихо,
А ти (ім'я дитини) спи тихо.

Ой ну, коту, коту,
Та й наробив шкоду.
Заховався в куточок,
Тільки видно хвосточок.
Стала баба кота бить:
- Не вчись, коте, красти,
Та вчися робити,
Черевики шити.

Ой ти, коте рябку,
 А ти, котку рудий,
А ти волохатий
Поїдеш в долину  
По червону калину  
Забавляти дитину.

Ой ну люлі, дитиночко,
Засни, милий мій синочку,
Засни, засни, задрімай.

Колишися, колисонько,
Із дуба, із дуба.   
Колишися в колисоньці,         
Дитиночко люба.  
Спи, дитинко,          
Спи, мій хлопчик,          
Спи, пташино,           
Спи, горобчик.

Людина приручила диких звірів. З давніх-давен біля її оселі живуть брати наші менші. І ми відповідаємо за тих, кого приручили.

Спробуйте поставити слова у кличному відмінку і записати їх до зошиту.
Кіт, собака, півень, качка, кінь, корова, бик, вівця.

Перед вами – речення, в яких пропущено розділові знаки. Запишіть їх, підкресліть у першому і останньому реченні  члени речення.
Піклуйтеся  діти про  батьків. Любий  тато ти завжди підтримка   ти завжди надія. Матінко мила  ти завжди в моїх думках. Тато і мамо слова своєї любові  я  адресую  вам.

  Домашнє завдання:
Випишіть із творів письменників 8 речень зі звертаннями.
Після виконання усіх завдань, виконайте тестові завдання за посиланням:


Тема : РМ Інтерв*ю в публіцистичному стилі
Підготуйте зошити та запишіть:
Друге квітня

Інтерв*ю в публіцистичному стилі





Після виконання усіх завдань виконайте тестові завдання : 






















Комментариев нет:

Отправить комментарий

ШАНОВНІ УЧНІ!!! Уважно прочитайте правила роботи з блогом!!! 1. На бокових панелях знаходите відповідний предмет.  2. Там обираєте с...