Тема 6. Написання не з прикметниками. Написання -н- і -нн- у прикметниках 30.03
Тридцять перше березня
Тема 8. Написання прізвищ прикметникової форми. Тренувальні вправи 03.04
І. Організаційний момент.
Любі друзі! Вітаю вас! Ми знову зібрались, щоб заповнити чисту
сторінку нашого уроку глибоким змістом, отримати нові знання. Я впевнена, що кожен із вас досягне успіху на
сьогоднішньому уроці. Тож запрошую до співпраці.
ІІ.
Мотивація навчання школярів.
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Як ви розумієте цей вислів?
Пам`ятайте, діти, успіх приходить до тих, хто не боїться діяти.
2. Повідомлення тему уроку:
підготуйте свої зошити та запишіть
Тридцяте березня
Написання не з прикметниками. Написання -н- і -нн- у прикметниках
IIІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Повторення вивченого про
прикметник. «Асоціативний кущ». (записати у зошитах)
ІV. Сприйняття й
засвоєння учнями навчального мтеріалу.
Для
подальшої роботи нам потрібно пригадати орфограму написання не з іменниками.
Пропоную попрацювати.
1.Складіть « асоціативний кущ» на тему « Написання не з
іменниками» , тобто запишемо усе, що ви пам’ятаєте про цю орфограму .
2.Спостереження
над мовним матеріалом .
Розглянемо речення. Чи зможемо ми на основі
здобутих знань про правопис частки не- з іменниками зробити висновок: коли не- з прикметниками пишеться
разом,окремо?
3. Робота
з підручником.
Порівняємо сказане вами з теорією. (стр. 150)
4.
Складання остатачної таблиці «Написання не- з прикметниками».
V. Застосування
учнями знань і дій у стандартних умовах з метою засвоєння навичок (тренувальні вправи).
1.Вправа «Знайди зайве слово».
2. Письмово
виконати вправу 397(с. 151)
3. Коментоване
письмо
Записати,
пояснити свій вибір за допомогою правила.
(Не)високі дерева; ця дівчина (не)висока; його будинок
(не)високий, а низький; (не)заможні громадяни; мій брат (не)заможній;
(не)гідний учинок; (не)щасний випадок; (не)гайний результат; (не)досяжна мрія;
(не)мічний дідусь; рішення (не)справедливе.
Робота з підручником
Для того щоб дізнатися про правопис –н-
і –нн- у прикметниках, опрацюйте матеріал підручника стр. 152
Після опрацювання правил виконайте
письмово вправи:
Вправа 401, 404.
VІ. Підведення підсумків уроку.
Вербальне оцінювання:
Всі ви гарно працювали,
Мову рідну знов вивчали,
Часто книжку відкривали,
Всі завдання розв’язали.
"Головне - це наполегливість і віра в свої сили".
"Головне - це наполегливість і віра в свої сили".
Для перевірки
засвоєних знань, виконайте тестові завдання за посиланням:
Тема 7. Написання складних прикметників разом і через дефіс 31.03
І. Організаційний момент .
ІІ. Мотивація
навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми вивчимо нові правила щодо написання
прикметників. Які саме, довідаєтесь трішки пізніше. А спочатку повторимо
вивчене!
ІІІ.
Актуалізація опорних знань.
Давайте зіграємо! Гра називається «Вірю-не вірю» .У
зошитах дайте відповіді на питання якщо погоджуєтесь-вірю ,якщо ні –не вірю.
Тепер самостійно перевірте свої відповіді та зробіть
висновок, що вам треба довчити!
ІІІ. Мотивація
навчання. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
Прочитати речення.
-Чи є в реченнях прикметники? Назвіть їх.
-Пригадайте способи творення прикметників.
-Які прикметники утворені способом складання?
Це і є складні прикметники.
-Чи можете ви пояснити чому вони пишуться по-різному?
-Чи важливо це знати?
-Як ви думаєте. яка ж тема нашого уроку?
Отже, у зошитах запишіть:
ІV.Інтерактивна вправа «Очікування».
Подумайте чого кожен з вас очікує від уроку?
Я теж хочу висловити свої очікування від уроку:
v ви повинні засвоїти правила написання складних прикметників ;
v точно й красиво висловлювати свої думки;
v зумієте мене переконати, що любите і знаєте мову.
Отже, працюймо!
Уважно, натхненно і зосереджено!
V
.Пояснення нового матеріалу
.
-Що таке словосполучення?
-Чи будь-які поєднання слів є словосполученням?
Перевіряймо:
Робота з підручником
Більш детально про правопис складних прикметників ви
дізнаєтесь, опрацювавши правила за підручником, стр. 154.
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Утворити і
записати складні прикметники, пояснити їх правопис за правилом.
Людина з доброю душею
Листя світле і зелене
Небо світле і блакитне
Людина,що любить волю
Заклад навчальний і виховний
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
Вказівним пальцем правої руки написати слово «прикметник»
Вказівним пальцем
лівої руки написати слово «складний»
Ліктем правої руки
написати слово «милозвучний»
Ліктем лівої руки
написати слово «плямисто-сірий»
Кінчиком носа
написати слово «яскраво-синій».
2. Письмово виконати вправу за
підручником
Вправа 411
Вправа 412
3.Вправа з ключем. . Запишіть
складні прикметники у дві колонки: 1 - ті, що пишуться разом; 2 – ті, що
пишуться через дефіс.
Ключ.
Підкресліть перші літери і прочитайте оцінку вашої роботи.
6. Доберіть та
запишіть складні прикметники.
V. Рефлексивно-оцінювальний етап .
Подумайте:
v Яке завдання для вас було найскладнішим, а яке найлегшим?
v Чи справдились ваші очікування?
VІ. Оцінювання. Аргументація оцінок
Діти, хай вам щастить не тільки у написанні складних
прикметників ,а й у вирішенні складних життєвих питань.
Для того, щоб
перевірити, як ви засвоїли тему правопис складних прикметників, виконайте
тестові завдання за посиланням:
Актуалізація опорних знань
Пригадайте:
1.
Яка
частина мови називається прикметником? Наведіть приклади.
2.
Які
морфологічні ознаки має прикметник?
3.
Яку
синтаксичну роль виконує прикметник?
4.
На
які групи за значенням поділяються прикметники?
5.
Які
є ступені порівняння прикметників? Як вони утворюються?
6. Які
є форми прикметників?
7. Що
таке повна форма? Наведіть приклади.
8. Що
таке коротка форма? Наведіть приклади.
9. Яка
форма називається нестягненою? Наведіть приклади.
10. Що
таке стягнена форма? Наведіть приклади.
11. Які
є групи прикметників?
12. Які
прикметники належать до твердої групи? Як вони відмінюються?
13. Які
прикметники належать до м’якої
групи? Як вони відмінюються?.
14. До
якої групи належать прикметники на -лиций? Як вони відмінюються?
15. Що
таке перехід прикметників в іменники?
16. Які
є способи творення прикметників?
17. Які
прикметникові суфікси ви знаєте?
18. Які
особливості написання суфіксів -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-?
19. Які
особливості написання суфіксів ськ-,
-цьк-, -зьк-?
20. Коли
ми пишемо е, о в суфіксах -ев- (-єв-),
-ов- (-йов-, -ьов-)?
21. Які
особливості написання суфіксів -ин-, -ін-, -ичн-?
22. Як
ми пишемо не з прикметниками?
23. Коли
ми пишемо не з прикметниками разом? Наведіть приклади.
24. Коли
ми пишемо не з прикметниками окремо? Наведіть приклади.
Мотивація навчальної діяльності
Очевидний інтерес людини до свого імені та прізвища.Це
те,що супроводжує людину все життя.Вивченням імен займається наука
антропоніміка.Сьогодні ми дізнаємося,як виникли прізвища прикметникової
форми та з`ясуємо правила їх написання.
Повідомлення теми уроку
Підготуйте свої зошити та запишіть:
Третє квітня
Написання прізвищ прикметникової форми. Тренувальні вправи
Вивчення нового матеріалу
Епіграф
уроку:
Із пісні,з пісні виросли Бетховен,
Чайковський,Лисенко та Леонтович,
Шопен із пісні виріс,чародій,
І
Римський-Корсаков,казкар поважний.
Із пісні-як троянда із шипшини!
М.Рильський
Прикметників - власних імен майже не буває, там панують
іменники, бо імена - це назви. А ось більшість українських прізвиськ - за
походженням - прикметники. Прізвиська містять багато цікавого : тут і застарілі
слова, і буйна фантазія авторів, і вміння виділити в людині такі риси, які
одразу ж характеризують і того, кому дається прізвисько, і тих, хто його дав. Зверніть
увагу, на такі прізвиська : Рудий, Заїка, Мовчан, Стогній, Чорненький, Красій
тощо. В епіграфі уроку наведено слов`янські прізвища неоднакової будови :
типово російське прізвище на –ов,-ин (Римський –Корсаков) і українські на
–енко(Лисенко),-ич(Леонтович),-ський (Чайковський). Розглянемо походження
деяких прикметникових прізвищ:
Чайковський - походить не від назви птаха.а від назви
козацького човна- «чайки»
Калиновський, Ольшанський, Потоцький - утворені від
географічних назв
Гнатко, Маринівський - від власних імен
Матвійцев, Гриців, Лесів - від чоловічих імен
Кравцов, Приймаков, Якимов - від загальних та власних
назв
Треба сказати, що в українській мові прикметникових
прізвищ багато – 21,5 %
2.Аналіз таблиці
«Передача на письмі засобами української графіки російських прізвищ
прикметникової форми»
Самостійно
опрацюйте, правила за підручником стр. 157-158
3.Виконання вправ
з підручника
Письмово
виконати вправи:
Вправа
421
Вправа
423
Тренувальні вправи з теми «Прикметник»
Випишіть
тільки словосполучення, у яких прикметники мають присвійне значення.
Галинчина книга, радісна усмішка,
літній дощ, Антонів портфель, ясен місяць, старанний учень, дощова погода, мамина хустка, Андріїв зошит, ведмежа послуга,
орлиний зір, заячий характер,
Лідина вишиванка, лебедина вірність, золоті руки, Іванів син, вовчий апетит, лисяча натура, Ярославів підручник, собачий холод, відомий поет, золотий ланцюжок.
Ключ
З перших
букв прочитаєте назву поеми Т. Шеченка, у якій оспівано подвиги козаків.
3. Розставте
прикметники за ступенем поступового збільшення ознаки.
·
Тихіший,
тихий, найтихіший.
·
Найбільш
ранній, більш ранній, ранній.
·
Найказковіший,
казковіший, казковий.
·
Більш
молодий, наймолодший, молодий.
·
Більш веселий,
веселий, найвеселіший.
·
Якнайсміливіший,
сміливий, більш сміливий.
Розподільний диктант
Розподілити прикметники
за колонками таблиці відповідно до правил правопису.
Без частки не не вживається
|
Можна дібрати синонім без частки не
|
Є протиставлення
|
Не/безпечний;
не/бідний; не/бувалий; не/вблаганний; не/вгамований; не/вдалий; не/вдачливий;
не/великий, а малий; не/врожайний; не/втішний; не/веселий, а сумний; не/гайний;
не/гарячий, а холодний; не/дбалий.
Отже, сьогодні ви закріпили знання про прикметник, а для
того, щоб перевірити на скільки ви зрозуміли матеріал, виконайте тестові
завдання за посиланням:
Комментариев нет:
Отправить комментарий