Тема: Додаток
як другорядний член речення.
I.
Організаційний момент.
Доброго дня, мої любі п*ятикласники, підготуйте свої зошити, відкрийте їх та запишіть:
Тридцяте березня
Додаток як другорядний член речення
Актуалізація опорних знань
1. Пригадайте, скільки в українській мові є відмінків, назвіть їх та питання на які вони відповідають?
2. Пригадайте, які відмінки називаються прямими, а які не прямими?
Для того, щоб легше було пригадати відмінки, перегляньте відеоролик за посиланням:
Прочитайте та згадайте, які є другорядні члени речення та на які питання вони відповідають і як підкреслюються?
Є члени речення не головні,
І звуть їх просто другорядні.
До них питання Де? Куди? Кому?
Кого? Чого? Ким? Чим? Чому?
Потрібні в реченні вони.
Без них суха була би мова,
Одноманітна, не чудова.
Вивчення нового матеріалу.
1. Прочитайте та згадайте з попереднього уроку, що ви знаєте про додаток, після прочитання подумайте та скажіть, що нового ви дізналися про додаток?
Додаток — другорядний член речення, що означає предмет і
відповідає на питання будь-якого відмінка іменника, крім називного: Кого? Чого?
Кому? Чому? Кого? Що? Ким? Чим? На кому? На чому? Додатки найчастіше
виражаються іменниками або займенниками. Наприклад: Хто що знає, тим і хліб
заробляє. Діло без кінця, як кобила
без хвоста.
Додаток підкреслюють пунктиром.
Прийменник може входити до складу другорядних членів
речення, наприклад: Добра пряха на скіпку
напряде.
Додаток, що виражений іменником у формі знахідного
відмінка, називається прямим. Додаток, який виражений іменниками у формі
непрямих відмінків, окрім знахідного відмінка, називається непрямим.
Закріплення нового матеріалу.
1 Записати речення, у кожному
визначити та підкреслити граматичну основу. Вказати другорядні члени речення. Усно пояснити прислів’я.
Без роботи день роком стає. Печені голуби не летять до
губи. Під лежачий камінь вода не тече. Рання пташка росу оббиває. Праця
чоловіка годує, а лінь марнує. Трудова копійка годує довіку. За один раз не
зітнеш дерева враз.
2 Переписати прислів’я, уставляючи на
місці крапок обрані з довідки слова. У записаних реченнях підкреслити додатки.
Пояснити прислів’я.
В умілого й долото .. ловить. Воля і праця чудові ..
дають. Праця .. перемагає, .. справі не допоможеш. Білі ручки чужі .. люблять.
Майстерність вдосконалюється .. , а втрачається .. . Квапливість .. не
допомагає. Роботящі руки .. вернуть.
Довідка: рибу, сходи, все, сльозами, труди,
працьовитістю, неробством, справі, гори.
3.
Вибіркова робота. З речень виписати словосполучення, у яких залежне слово
відповідає на питання непрямих відмінків.
Без діла псується сила. Добрий пастух своє стадо не
покине. Спіймав зайця за хвіст.
7.
Пояснювальний диктант. Підкреслити додатки і визначити, якими частинами мови їх
виражено.
Він би й рад косити, та нікому косу носити. Хто рано
підводиться, за тим і діло водиться. На охочого робочого діло знайдеться. У
вмілого руки не бояться.
8.
Завдання-конструктор.Скласти речення, у яких подані іменники виступали б то
підметом, то додатком.
Народ, мудрість, творчість, праця.
Отже, пригадайте, та скажіть, про що ви дізналися на цьому занятті?
1. Що таке додаток?
2. На які питання відповідає?
3. Як підкреслюється?
4. Якими частинами мови виступають?
Після виконання усіх усних та письмових завдань, виконайте тестові завдання за посиланням:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf-5gnsHHD05B-iP2NHqOHbz66CPcn1oRvr7iAwA-_oEnuy5w/viewform?usp=sf_link
УСПІХІВ!!!
ТЕМА: Означення як другорядний член речення
Організаційний момент.
Доброго дня, мої любі п*ятикласники, підготуйте свої зошити, відкрийте їх та запишіть:
Тридцять перше березня
Означення як другорядний член речення
Актуалізація опорних знань
1. Готуючись до
сьогоднішнього уроку, я згадала слова Дмитра Білоуса:
Коли ти плекаєш слово,
Мов струна, воно бринить.
Калиново, барвінково
Рідна мова пломенить.
Коли мовиш, як належить –
Слово чисте, як роса…
І від тебе теж залежить
Мови рідної краса.
Нехай
сьогоднішній урок наповнить ваші серця добром, красою, прагненням чути і
відчувати слово.
2. Метод «Незакінчені речення» (усно)
Прочитайте початок речення і продовжіть його
1. Синтаксис – це розділ мовознавчої
науки, який...
2. Речення – це слово чи група слів,
…
3. Односкладним називається речення, у якому
наявні....
4. За метою висловлювання речення
розподіляють на.....
5. За кількістю граматичних основ
розрізняють.....
6. Якщо у реченні, крім головних,
наявні і другорядні члени речення, то воно називається...
7. Граматичну основу речення
становлять....
8. До другорядних членів
відносять...
9.
Додаток – другорядний член речення, який …
10. Додаток
виражається ….
11 З емоційним забарвленням речення
бувають …
2. Проблемне питання.
Прочитайте вірш та скажіть про який другорядний член
речення ми сьогодні поговоримо на уроці.
Визначаю я предмети,
Вони зі мною дуже помітні.
Я прикрашаю вашу мову.
Мене вам треба знати, берегти!
Ознаку предмета або явища
Визначають означення.
Чий? і Який?- відповіді прості
Лише не вистачає хвилястої риски.
1.
Робота з
підручником
Прочитайте речення у підручнику с. 152.
2. Виконати вправу
415 (І, ІІ завдання) на с. 155.
3.
Теоретичне дослідження.
Завдання: за поданими реченнями визначити способи вираження означення.(Записати речення, підкреслити усі члени речення над ознаяеннями надписати яою частиною мови вони виражені.)
1.
В пахучій хмарі дощової глиці стоїть туман (Л.Костенко).
2.
Веселе сонечко блищить (П.Грабовський).
3. Промінь сонця золотом розмальовує світанок(І.Коваль0
4. Бажання освіжитися підсилювало прохолодне й бурхливе море.
5. Каву по-східному готують у піску(З газети)
Словникова робота
ГЛИ́ЦЯ:
1. Листя деяких дерев у вигляді голок, шпильок;
хвоя.
2. Велика дерев'яна голка, на яку нанизують листя
капусти, тютюну і т. ін.
// Дерев'яна голка, якою плетуть сіті, килими і т. ін.
// Дерев'яна голка, якою плетуть сіті, килими і т. ін.
3. . Поперечна планка, яка що-небудь
з'єднує.
4. діал. Місток, зробл. з колод;
кладка.
5. Лінійка, що розділяє верхню і нижню основи килима під час
ткання.
Метод
«Творче конструювання»
Завдання: доповнити речення словами з довідки. Якими другорядними членами речення
є вставлені слова?
Займався на сході … ранок. У … безодні неба танули … зірочки. А … обрій усе розгорявся … вогнями. Раптом звідти бризнула … іскорка. І ще одна, і
ще. Сходило … сонечко.
Слова для довідок: далекий, миготливий, рожевий, червоний,
вогняний, яскравий, ясний.
V. Підсумки уроку
Метод
“Незакінчене
речення”
Продовжiть висловлення:(усно)
«Сьогоднi на уроцi я зрозумiв, що ...».
«Менi було цiкаво ...».
«Я дiзнався ..., але ще хочу дiзнатися ...».
«Для мене найскладнішим було ...».
Тема 3 Обставина як другорядний член речення
Організаційний момент.
Доброго дня, мої любі п*ятикласники, підготуйте свої зошити, відкрийте їх та запишіть:
Перше квітня
Обставина як другорядний член речення
Перевірка раніше засвоєних знань за допомогою виконання ряду завдань.
1.Зробіть
синтаксичний розбір речення.
Україна — славний край козачий.
Мирно воркують лагідні горлиці.
2. Складіть і
запишіть речення, яке за будовою відповідало б поданій схемі.
3. Прочитайте вірш, випишіть додатки разом із
означеннями.
Буду я навчатись мови золотої
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В полінця зеленого, що росте смерічкою.
Буду я навчатись мови-блискавиці
В клекоті гарячім кованої криці,
В кореневищі пружному ниви колоскової,
В леготі шовковому пісні колискової.
(А. Малишко)
4. Спишіть,
виділяючи головні члени речення і другорядні — додатки і означення.
Сріблястий лист маслини,
Темно-зелений лист ожини,
Трепети лист сріблясто-чорний,
І дуба — нелиня важкий,
І лист акації, як човен,
І сосен листя-їжаки —
Все опадає...
(М. Вінграновський)
!Прочитайте
загадки. Вставте пропущені слова. На які питання вони відповідають і яким є
членом речення. Відгадайте загадку.(УСНО)
1. ….сіренький,
а ... біленький,
Довгі вуха
має, …в ліс стрибає.
2. ... в нас росте
Сонце ясне,
золоте,
Жовте око, жовті
вії,
Та чомусь воно
не гріє.
Слова для довідок: влітку, взимку, швидко; на городі.
Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
! Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу.
Обставини — це другорядні члени речення, які
називають різні ознаки дії — місце, час, причину, мету, спосіб, ступінь.
Обставини відповідають на питання: як? де? куди? звідки? коли? відколи? чому? з
якою метою?.
Обставини підкреслюємо пунктиром з крапочкою (_ . _ . _ . _).
Наприклад:
Завтра ще один
деньок народиться. (М. Сливко).
Я від колиски чую рідну мову. (О. Деркач).
Найчастіше обставини виражені прислівниками або
іменниками з прийменниками: Знову
наснилось дитинство. (Д. Луценко).
Топчи стежину на
батьківщину. (О. Довгий).
Виконання
вправ на застосування і закріплення знань. Формування умінь і навичок.
! Перепишіть речення, підкресліть головні члени та обставини. Після кожної
обставини запишіть у дужках питання, на яке вона відповідає.
1. З дитинства я закохана в слова. (В. Малишко).
2. Мовчання
тяжко душу залива. (І. Драч).
3. Ходімо в ліс на свято листопаду. (Є. Гуцало).
4.
Безсмертників пучечок я нарвав і радісно
приніс його додому. (Д. Луценко).
5. А хмарини срібнокрилі тануть угорі. (В. Сосюра).
! Перепишіть прислів'я, добираючи з довідки обставини. Обставини підкресліть.
1. Мамина любов і (звідки?) ... виймає. 2. Уперед
добре думай, а (коли?) ... відповідай. 3. Що сьогодні утече, те (коли?) ... не
зловиш. 4. Добрі вісті не лежать (де?) ... . 5. Дружба з вовком виходить
(як?)... .
Довідка: Завтра.
Потім. З моря. Боком. На місці.
!Поширити
наведені речення другорядними членами.
Сонце (на який час?) засліпило (кого?). (Яка?)
доріжка стелилася між (якими?) хлібами. Струмок вибігає (звідки?) і впадає в
озеро, потім по другім боці (чого?) знов витікає і губиться (де?). Подихає
(який?) вітерець і розносить тепло (якого?) ранку.
! Скласти схеми речень.
Три явори посадила сестра при дорозі. (Т. Шевченко).
У полі холод ночі став відчутнішим. (І. Вільде). Незабаром сюди мав прийти
учитель. (Ю. Мушкетик).
На підлозі бавилось двоє діток. (І. Вільде). Дніпро
— найбільша ріка в Україні. Найбільше багатство — здоров'я. За лісом широкі
поля поволі й лагідно спускалися вниз. (М. Коцюбинський).
— Розкажіть
про роль другорядних членів речення: Назвіть їх.
— Що називається додатком. Якими частинами мови він
може виражатися?
— Що називається
означенням? Якими частинами мови воно виражається?
— На які
питання відповідають обставини?
— Якими частинами мови виражаються обставини?
УСПІХІВ!!!
Тема 4 .
Узагальнення і систематизація знань про
словосполучення, речення та його члени.
Тренувальні вправи.
І.
Організаційний
момент.
На
початку сьогоднішнього уроку мені б хотілося звернутися до народної мудрості.
Хтось
дуже давно сказав правильні слова: «Від настрою, з яким ти вступаєш у день,
залежать твої успіхи, тому намагайся кожного дня знайти його позитивний момент»
Сьогодні таким позитивом стане цей урок, на якому
ви маєте змогу показати, як багато знаєте й умієте. То ж не будемо гаяти
часу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Робота зі схемою «Галявина знань».
Вправа
«Незакінчене речення».(Усно)
1.
Синтаксис
- це…
2.
Пунктуація – це…
3.
Словосполучення
– це…
4.
Речення
- …
5.
Граматична
основа - це...
6.
Підмет
– це…
7.
Присудок
– це …
8.
Двоскладне
речення - …
9.
Односкладне
речення - …
10. Означення – це…
11. Обставина
– це…
12. Додаток – це…
13. За метою
висловлювання речення поділяються на …
14. За емоційним
забарвленням речення бувають …
15. За наявністю
другорядних членів речення поділяються …
ІІІ. Оголошення теми, мети.
Підготуйте свої зошити. Запишіть у них:
Перше квітня
Тренувальні вправи з теми: "Словосполучення й речення. Члени речення"
ІV.
Виконання вправ на вироблення вмінь і
навичок.
1.
Вправа з ключем.
Розподіліть словосполучення за морфологічним
вираженням головного слова (іменникові, дієслівні, прислівникові).
Холодна осінь (20), зима пройшла (3), біля лісу (10), працювали
охоче (21), цікаво послухати (18), усна
відповідь (12), високо в небі (14), брат
та сестра (33), темно в лісі (15), відпочити на перерві (24), наполеглива праця
(6), записати до щоденника (28).
Іменникові
|
Дієслівні
|
Прислівникові
|
Цифра словосполучення відповідає порядковому номеру
букви в алфавіті.
Нижче записати ключове слово.
2.
Робота з підручником. Виконання вправи 425.
Переписати речення, підкреслити усі члени.
3.
Вправа «Синтаксичний ком`пютер».
Записати речення за допомогою
графічних позначок.
4.
Творче завдання.
1. Поширити текст другорядними членами речення, на
місці крапок уставляючи самостійно
дібрані означення. З`ясувати значення виділених слів, скориставшись
словником.
Наближається…зима.
Землю огорне…сніг, …крига скує річки. Дерева закутаються в …шати. Кущі закутаються в …шалики.
Школярі чекатимуть на …канікули.
2. Поширити текст другорядними членами речення, на
місці крапок уставляючи самостійно
дібрані додатки. З`ясувати значення виділених слів, скориставшись
словником.
Наближається…зима.
Землю огорне білий…, холодна… скує …. Дерева закутаються в золотисті…. Кущі
закутаються в шалики. Школярі
чекатимуть на веселі….
3. Поширити текст другорядними членами речення, на
місці крапок уставляючи самостійно
дібрані обставини. З`ясувати значення виділених слів, скориставшись
словником.
Наближається…зима.
… землю огорне сніг, крига скує все …. Дерева закутаються …. Кущі закутаються…
. Школярі …чекатимуть на канікули.
Лексична хвилинка.
(Ознайомитися зі значенням слів)З`ясувати лексичне значення
виділених слів за словником.
ША́ТИ, шат, мн. (рідко одн. шата,
и, жін.), поет., рит.
1. Багате, розкішне святкове
вбрання. На вбогому — лати, На багачу — шати; // Одяг взагалі чи одяг
певного призначення
2. Те, що прикрашає, огортає
собою когось, щось (про листя, сніг і т. ін.). В химерні шати вбрана Морозом,
край вікна Схилилася від рана Березонька сумна
3. церк. Те саме, що риза 1. Коли не піп, так і в шати не одягайся
4. церк. Металева оправа на образах. По кутках
з-за оберемків роблених квіток у блискучих шатах визирають образи
ША́ЛИК, а, чол., діал. Шарфик, кашне. Відтак, зібравши свій шалик з крісла,
пустилась вона рівною алеєю додому. Окремі традиційні
доповнення народного одягу, як-от узорноплетені або в'язані з вовни рукавиці,
капчурі (шкарпетки), шалики, платки.. можуть майже без змін включатися в
ансамбль кожного чоловічого й жіночого сучасного спортивного одягу.
КАНІ́КУЛИ, кул, мн. Перерва в заняттях у навчальних закладах, що надається
учням, студентам для відпочинку; вакації. Захотілося йому побачити їх долю, їх
горе: чим живеч чим дише сей люд. І... поїхав Петро на.. свої канікули не до
батька-матері, — поїхав у місто П..
V.
Підбиття підсумків.
Метод «Прес».
Підтвердіть або спростуйте твердження: «Другорядні члени
речення менш важливі ніж головні.»
Я вважаю,…
Тому що …
Наприклад,
…
Отже, …
- Молодці, мої маленькі мовознавці. Спробуємо
оцінити нашу діяльність на уроці. Для цього виконайте тестові завдання за посиланням:
УСПІХІВ!!!
Добрий ранок. Підскажіть де знайти завдання для інклюзіі?
ОтветитьУдалить