28.04.2020

Двадцять восьме квітня
Види прийменників за будовою. Непохідні й похідні прийменники. Написання похідних прийменників разом, окремо, через дефіс.
Пригадайте:
--- Прийменник — це..?
— Для чого служать прийменники?
— З якими відмінками вживаються?
Привіт, проблемо!
Порівняйте співзвучні слова в наведених реченнях. Чи однією частиною мови вони виражені? Чи однакову синтаксичну роль виконують?
Навкруги золоті поля
Навкруги будинків багато зелені
Близько сонечка тепло, близько матері добро
Далеко покладеш — близько візьмеш
Поруч із нами сидів військовий
Сідай поруч!
Висновок: похідні прийменники слід відрізняти від співзвучних слів — омонімів (прислівників та іменників).
Запам'ятайте!
За походженням та утворенням прийменники бувають:
Непохідні: в, від, над, до, на, без, крім, при, по (Увага! Їх часто плутають з префіксами)
Похідні утворені:
а) сполученням непохідних прийменників: задля, посеред, з-попід;
б) поєднанням прислівників чи іменників з прийменниками: за рахунок, нарівні з, відповідно до, на відміну від.
в) від інших частин мови: край, кінець, коло, близько, вздовж, вслід
За будовою:
Прості
Складні
Складені
Непохідні та похідні, що мають одну основу
Утворюються з кількох частин і пишуться разом або через дефіс
Утворюються з кількох частин і пишуться окремо
Від, при, за, кругом, на, шляхом, біля, перед, в, через, до, з, під, коло
Попід, задля, з-за, посеред, із- за, заради, поміж, з-поза, поперед, з-попід
Під час, згідно з, відповідно до, на відміну від, у разі, під кінець
Перегляньте відео:

Прочитайте і запишіть речення у дві колонки.
На уроці фізкультури діти стали в коло. Школа побудована коло річки.
Порівняйте і доведіть, що в одній колонці підкреслені слова — прислівники, у другій — прийменники. Під час доведення користуватися алгоритмом:
1. У першому реченні виділене слово відповідає на запитання що? — коло;
У другому реченні виділене слово входить до складу запитання коло чого? — коло річки.
2. У першому реченні виділене слово має лексичне значення;
У другому — служить для зв’язку слів;
3. У першому реченні виділене слово виступає членом речення (обставина);
У другому реченні виділене слово можна замінити прийменником — синонімом біля.
Висновок. У першому реченні слово коло — іменник, у другому — прийменник.
Запишіть сполучення слів із прийменниками у дві колонки: у першу — із похідними прийменниками, у другу — із непохідними. Визначити, від яких частин мови утворилися похідні прийменники.
Наді мною, коло лісу, з-поміж людей, з гори, протягом року, понад лісами, згідно з наказом, о сьомій годині, незалежно від погоди, край дороги, біля столу, на дошці, під землею, без нас.
З наведених слів виписати тільки прийменники. Прості прийменники підкреслити однією лінією, а складні — двома.
Той, у, щоб, як, проте, про, за, або, над, а, до, навколо, наче, осторонь, з-за, крізь, через, крім, згідно з, за винятком, би, нехай, під час, поза, на, поміж, про, чи, начебто, осторонь, попереду, задля, й, і, біля, коло, заради, та, між, незалежно від, посеред.
Опрацюйте та вивчіть схему:
Написання похідних прийменників разом, окремо та через дефіс ...
Запишіть прийменники в три стовпчики (разом, окремо, через дефіс).
Із-за, назустріч, з-посеред, в ім’я, при орденах, внаслідок, з краю лісу, ззаду, незалежно від, обабіч, з-поміж, задля, наперекір долі, з-між, невважаючи, з-попід.
Розкриваючи дужки, пояснити написання прийменників, визначити вид за будовою (письмово).
3(за), з(над), з(поза), із(за), за(для), по(за), по(серед), з(поміж), з(понад), про(між), з(проміж), по(над), з(під), по(під), по(між), із(над), із(під), з(перед), з(посеред), зі(мною), з(ним), піді(мною), у(нього), зі(сходу).
Відгадай загадки:
1.     Від якої назви кінської збруї можна утворити два прийменники? (По, від).
2.     Який термін на означення певної кількості ліків складається з двох простих прийменників? 
3.     Яке слово, що є причиною для якихось дій, учинків, складається з двох простих прийменників?
4.     З якими частинами мови прийменники ніколи не вживаються? 
5.     Які іменники можуть вживатися в ролі прийменників
 Домашнє завдання:
Вивчити правила, які були подані на уроці та вивчіть параграф 45 у новому підручнику (https://pidruchnyk.com.ua/759-ukrmova-7klas-goroshkina-2015.html )
Виконай тестові завдання за посиланням:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScjqudIlI9AmiVBeqr9r8MPAk9JHcXINCKU4SJvxI7OT1HFIg/viewform?usp=sf_link

Комментариев нет:

Отправить комментарий

ШАНОВНІ УЧНІ!!! Уважно прочитайте правила роботи з блогом!!! 1. На бокових панелях знаходите відповідний предмет.  2. Там обираєте с...