Любі семикласники, зверніть увагу, я вам подаю завдання із підручника за посиланням:
будьте уважними, бажаю успіхів!!!
Тема 3: Розряди прислівниківПідготуйте свої зошити та запишіть:
Тридцять перше березня
Розряди прислівників
Актуалізація опорних знань.
Вправа «Доповни речення»
На минулому уроці ми розпочали вивчати нову частину мови. Що ж ви про неї
вивчили, з’ясуємо з допомогою вірша Л. Лужецької.
Доповніть його, вставивши на місці крапок слова.(Усно)
Ознаку дій називає,
А також місце, час, причину,
Цієї дії визначає,
І кожен цю частину знає
Бо це … - всім відомий
… ця часина мови
На запитання як? коли?
Готова всім відповісти.
Сміється сонце … ? - ласкаво,
Мандрує небом величаво,
А небо голубіє дивно,
Пливуть хмарини тихо, мрійно.
Дзвенить кохана мова чисто,
А кожне слово - урочисто,
Земля стрічає нас святково,
Сміються зорі загадково.
Сади цвітуть… ? - весною,
Улітку трав моря шовкові,
А восени врожай збирають,
Узимку снігу всі чекають.
Прислівників багато в мові,
Всі яскраві, всі чудові!
Щоб здобути знань основи,
Вивчім цю частину мови!
Зараз перевіримо, як ви зрозуміли змістом вірша, чи допоміг він вам
пригадати теоретичний матеріал, вивчений на минулому уроці.
-
Назвіть
прислівники, які є у вірші.
-
Що
допомогло вам їх відшукати?
-
То
що називається прислівником?
-
Синтаксична
роль прислівника у реченні.
-
На
який настрій уроку налаштували нас прислівники з поетичного тексту?
Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Сьогодні на уроці ми поглибимо наші знання про
прислівник, зокрема, за допомогою практичних вправ удосконалимо вміння знаходити
та розрізняти прислівники за їх значенням, а дидактичний матеріал заняття
сприятиме формуванню нашої моральності, поваги до сім’ї, родини.
Робота з епіграфом уроку
Скільки багатства в нашого народу!
В криниці мудрості не висиха вода.
Свято шануються закони роду,
Душі народної скарбниця не згаса.
Як ви розумієте ці рядки?
Які ключові слова допомогли зрозуміти суть цього вислову?
Яке з цих слів
наголошує нам, що берегти й шанувати традиції необхідно як? . Воно і є?
Отже, в добру путь з українським словом та піснею, з
хорошим багажем знань, мої семикласники.
Запишіть у зошити тему та епіграф уроку
Вивчення нового матеріалу
Вправа . «Біг з бар’єрами»
Ця вправа допоможе виявити та закріпити ваші практичні
вміння знаходити прислівники. У поданому
тексті знайти та виписати прислівники, поставити до них запитання,
поміркувати, на що вони вказують у реченні. Про що цей вірш?
Моя сім’я і дорога родина –
Це тато, мама, бабця і дідусь,
Сестричка, братик і любов єдина,
І я у них також
любити вчусь.
Мені тут тепло,
затишно і тихо,
Надійно, світло, радісно завжди.
Мене в родині оминає лихо,
З усім на світі я біжу сюди.
Чи радість світла в серденьку буяє,
Чи сльози гіркі ллються із очей.
Я йду в родину, я ж бо добре знаю,
Як люблять у моїй сім’ї дітей.
Пригорне ніжно
матінка дитину,
Положить руку тато на плече.
Я завжди можу
спертись на родину,
Тут серце біль тяжкий не обпече.
Бо є любов, підтримка і увага,
Є тепле слово – щастя джерело.
Панує у родині в нас повага,
Любов прадавня, ласка і тепло.
-
Чому
нас навчає цей вірш? А чи нагадує кожному з вас вашу сім’ю, родину?
-
Що означають прислівники у творі означають?
Я узагальню ваші відповіді. «Без сім’ї немає щастя на
землі», говорить народне українське прислів’я. Напевно, кожен із нас
усвідомлює, який глибокий зміст закладено в цьому простому, на перший погляд,
вислові. Ми дійсно не уявляємо свого життя без рідних людей, які завжди готові
зігріти нас теплом і ласкою, любов’ю, бажанням допомогти й розрадити. Материна ніжна
турбота, батькова вимогливість і сила, братова підтримка, бабусина доброта … і
цей ряд можна продовжувати до безкінечності. Жодна людина не може бути щасливою
без цього. Які ж прислівники розкажуть нам про ці почуття?
-
На
які ж розряди поділяються прислівники? Допоможе з’ясувати нам це запитання
таблиця.
Робота з підручником
Параграф 35
вправа 228 (письмово І, ІІ завдання)
Під час виконання цієї вправи ми уже подолали усі
бар’єри, дійшли до фінішу. Із завданням справились як? Гарно, швидко …
Продовжіть характеристику нашої роботи.
Закріплення вивченого матеріалу в ході виконання практичних завдань
Вправа . «Одним словом»
Наступна вправа «Одним
словом» покаже, наскільки багатою є ваша мова, наскільки ви логічно думаєте
і як ви зрозуміли теоретичний матеріал уроку
Завдання: замінити прислівником чи прислівниками виділені
словосполучення. Вказати розряд прислівників
Ми ростемо і
міцніємо з великою швидкістю,
бо живлять нас соки нашої родини.
З
почуттям подяки діти намагаються
відноситись
до своїх батьків, ласкавих і чуйних, у серці яких ніколи не буде зла й зневаги.
Охоче,
із задоволенням бабуся розкаже
казку улюбленим онучатам, а дідусь дасть мудру пораду.
У
гніві не відповідай на
мамині та батькові настанови, даруй батькам лише радість і тепло.
В це
місце, у батьківський дім,
поспішають діти, бо в ньому родинний
вогник любові, теплоти, взаєморозуміння.
Наступну вправу виконайте навпаки, прислівники замініть фразеологізмами. (Вправа 231)
Письмово виконайте вправу 230, у якій до дієслів треба дібрати прислівники запропонованих розрядів.
Вправа . «Принцип Попелюшки»
Казку про Попелюшку всі знаєте? Яку роботу виконувала
дівчина, коли її зведені сестри їхали на бал? Ми хочемо допомогти Попелюшці?
«Принцип Попелюшки». Познаходити у текстах пісень
прислівники, виписати їх у зошити, вказати розряд за значенням, тобто позбирати й «посортувати» їх. Завдання виконуєте у зошитах. Знайти прислівники, виписати їх,
вказати розряд.
Для того, щоб легше сприймати пісню, перегляньте відео за посиланням:
ПІСНЯ ПРО МАТІР (Таісія Повалій)
Посіяла людям літа свої, літечка житом,
Прибрала планету, послала стежкам споришу.
Навчила дітей, як на світі по совісті жити,
Зітхнула полегко і тихо пішла за межу.
- Куди ж це ви, мамо?! - сполохано кинулись діти.
- Куди ж ви, бабусю? - онуки біжать до воріт.
- Та я ж недалечко, де сонце лягає спочити.
Пора мені, діти... А ви вже без мене ростіть.
- Та як же без вас ми?... Та що ви намислили, мамо?
- А хто нас, бабусю, у сон поведе по казках?
- А я вам лишаю всі райдуги із журавлями,
І срібло на травах, і золото на колосках.
- Не треба нам райдуг, не треба нам срібла і злата,
Аби тільки ви нас чекали завжди край воріт.
Та ми ж переробим усю вашу вічну роботу,
Лишайтесь, матусю. Навіки лишайтесь. Не йдіть!
Вона посміхнулась, красива і сива, як доля,
Змахнула рукою - злетіли у вись рушники.
- Лишайтесь щасливі, - і стала замисленим полем
На цілу планету, на всі покоління й віки.
-
Про
кого й про що розповідалося у пісні? Чого вона вас навчає?
У житті кожного буває мить, коли так не вистачає мами -
рідної, мудрої, доброї і справедливої. Саме тоді й оживають її слова, і
рятують, немов краплина живої води від феї-чарівниці, що впала на квітку, на
пожовклу від спеки траву-мураву. Саме тоді й усвідомлюєш, що без матері ти
ніхто, і, відкидаючи гордість, самолюбство, біжиш-поспішаєш вимолити прощення
за спричинений біль.
Любіть, діти, мам, поки вони поряд, любіть ніжно, щиро,
завжди, не засмучуйте їх ніколи.
Підсумок уроку.
Урок наш завершується. А чи досягли ми мету, яку ставили
перед собою? Чи всі завдання уроку виконали?
Які розряди прислівників ми вивчили?
Що допомагає відносити прислівники до певного розряду?
Якими знаннями, уміннями збагатив вас цей урок?
Поєднуючи слова епіграфа, які дали нам настанову свято
шанувати своїх рідних, дотримуватись традицій свого роду, хочу додати:
Одного роду ми і племені одного.
Зростаємо в нові часи.
Тому усе, що в роду є святого, —
В своєму серці з гордістю неси.
Любов до праці, прагнення до волі,
Гостинність, щедрість і красу душі.
І доброту, і пісню на роздоллі
В характер свій ввібрати поспіши.
Після виконання усних і письмових завдань, ОБОВ*ЯЗКОВО виконайте тестові завдання:
Тема 4: Творення прислівників. Ступені порівняння прислівників
Після виконання усних і письмових завдань, ОБОВ*ЯЗКОВО виконайте тестові завдання:
Тема 4: Творення прислівників. Ступені порівняння прислівників
Хід уроку
Підготуйте свої зошити та запишіть: Друге квітня
Творення прислівників. Ступені порівняння прислівників
Первинних прислівників небагато: тут, там, тоді, сюди, де, куди, коли, скрізь, як, досі, доки, поки ( утворилися давно від коренів та основ займенників, утрачених зовсім сучасною українською мовою).
Ознайомитися з таблицями.
ПРИСЛІВНИКИ ПОХОДЯТЬ
ВІД ПРИКМЕТНИКІВ | Начисто, востаннє, по-людськи, голосно, вороже, зрідка, зліва |
ВІД ІМЕННИКІВ | Навесні, щоночі, надворі, напам'ять, верхи, кругом, підтюпцем, повагом |
ВІД ЧИСЛІВНИКІВ | По-перше, двічі, втричі, натроє, вчетверо, заодно, утрьох |
ВІД ЗАЙМЕННИКІВ | Чому, тому, надто, зовсім, потім, потому, нащо, чомусь |
ВІД ДІЄСЛІВ | Гопки, лежма, нехотя, хвилююче, навпомацки |
ВІД ПРИСЛІВНИКІВ | Кудись, куди-небудь, подекуди, відтоді, назавжди, дотепер |
СПОСОБИ ТВОРЕННЯ ПРИСЛІВНИКІВ
1. | ПРЕФІКСАЛЬНИЙ | Пізно - запізно, довго - недовго, усюди - повсюди |
2. | СУФІКСАЛЬНИЙ | Низько, добре, рішуче |
3. | ПРЕФІКСАЛЬНО-СУФІКСАЛЬНИЙ | По-іншому, вгорі, здалека |
4. | СКЛАДАННЯ СЛІВ (повторення слів, однакових чи близьких за значенням) | Де-не-де, подекуди, деінде, часто-густо, ледь-ледь, близько-близько |
5. | ЛЕКСИКО-СИНТАКСИЧНИЙ (злиття сполучень слів в одне слово) | Натщесерце, горілиць, мимоволі, запанібрата |
6. | МОРФОЛОГО-СИНТАКСИЧНИЙ (перехід у прислівники інших частин мови) | Лежачи, бігом, шкода, жаль, часом, гуртом |
Тренувальні вправи
Вправа 239 (І - усно, ІІ,ІІІ- письмово)
Вправа 241 - усно
Від поданих нижче прислівників утворіть зменшено-пестливі прислівникові форми. З'ясуйте, від яких прислівників можливе утворення таких форм
- глибоко,
- мало,
- близько,
- високо,
- далеко,
- помалу,
- осьде,
- тут,
- вогко.
Ознайомитися із правилом 127
Вмотивуйте відмінність прислівників від однозвучних з ними іменників, прикметників, числівників і займенників з прийменниками. Складіть речення з поданими словосполученнями
- працювати удвох - у двох відрах;
- стояти скраю - з краю вічної мерзлоти;
- востаннє перечитати - в останнє число місяця;
- покладатися на пам'ять - вивчити вірш напам'ять.
Виконати вправи 242, 243, 244
Ступені порівняння прислівників
Вивчення нового матеріалу
1. Вправа
«Навчаючись-учусь»
Спираючись на правила творення ступенів порівняння
прикметників, утворіть ступені порівняння прислівників, які ви щойно утворили.
Зробіть власні висновки про творення ступенів порівняння прислівників. Свої
міркування звірте з теоретичним матеріалом підручника - теж, до речі, вашим
другом,, який завжди прийде на допомогу.
2.
Аналіз таблиці
Розгляньте
таблицю і з’ясуйте, як творяться ступені
порівняння прислівників.
Деякі прислівники простої форми вищого ступеня порівняння
можуть утворюватися від різних коренів. Наприклад: добре → краще, погано →
гірше, багато → більше.
В окремих прислівниках відбувається чергування
приголосних:
1) [г] + [ш] → [жч] (дорого → дорожче);
2) [ж] + [ш] → [жч] (дуже → дужче);
3) [з’] + [ш] → [жч] (вузько → вужче).
Окрім цього, при творенні простої форми вищого ступеня
порівняння в окремих прислівниках випадають суфікси -к-, -ок- перед суфіксом
-ш- (швидко → швидше, широко → ширше).
Закріплення вивченого
матеріалу
1.
Робота у зошиті
Вправа
233 (І-ІІ письмово)
2.
Письмово
виконати вправу 235,236.
3. Віднови прислів’я.
Ліпше мати сто приятелів дві ліпше.
Берись дружно
легше плакати неначе.
Кожух краще новий, а
приятель старий.
Одна голова добре, не
буде сутужно.
Удвох, кажуть люди, ніж бути ними ошуканим.
Не довіряти друзям ганебніше, ніж одного ворога.
Підсумок уроку.
-
Яку тему сьогодні ми
вивчали?
-
Чи досягли поставленої
мети?
-
Що нового для себе
відкрили?
Домашнє завдання :
вивчити правила параграф 36. Написати твір-роздум на тему: «Чи легко бути
справжнім другом», використовуючи прислівники вищого й найвищого ступенів
порівняння.
Комментариев нет:
Отправить комментарий