06.04-10.04.2020

Сьоме квітня
Євген Гуцало. Вічне протистояння добра і зла в оповіданні «Лось»
Епіграф
Любіть травинку і тваринку,
і сонце завтрашнього дня,
вечірню в попелі жаринку,
шляхетну інохідь коня.
Л.Костенко
Перегляньте відео та подумайте, що таке добро:


А що ж таке зло?
У зошитах створіть два асоціативних кущі до слів: добро та зло. З чим у вас асоціюються ці слова?
Ми з вами недаремно розпочали розмову про тему добра та зла , адже ця тема є однією з вічних, тобто таких, які не вичерпують себе і про які можна багато говорити.
У народі кажуть: не всяка стежка без спориша, не в кожної людини добра душа. Одвічне протистояння добра і зла, милосердя і жорстокості, любові й ненависті супроводжує історію людства. І тільки в казках завжди перемагає добро, а в житті, на жаль, часто буває й інакше. Як уникнути необдуманих учинків самому і вберегти інших, нас навчають батьки, вчителі і, звісно ж, література. А до чого може привести легковажність, байдужість та
жорстокість, дізнаємося сьогодні з оповідання Євгена Гуцала «Лось».
Хто ж такий Є. Гуцало?
Для того щоб дізнатися, опрацюйте статтю підручника на стр. 203 та переглянь відео:


Перші, ніж перейти до вивчення оповідання "Лось" давайте з вами познайомимося з поняттям оповідання. Уважно прочитайте та запишіть визначення у зошит та вивчіть його напам*ять:
Оповідання – це невеликий прозовий твір, сюжет якого заснований на певному епізоді з життя одного персонажа (іноді кількох).
Перегляньте буктрейлер до оповідання "Лось"


Виразно прочитайте твір за підручником
С. 203-209.
Дайте відповіді на питання:
Хто у творі уособлює добро?
Хто уособлює зло?
Чому дядько застрелив лося? Які мотиви ним керували?
- Чому діти не сперечалися з дядьком, нічого не відповіли на його обіцянки поділитися м'ясом, віддати роги? Як ви діяли б на їхньому місці?
- Що переживав і думав Шпичак після від'їзду братів? Чим зумовлені ці
переживання? Чи справді дядькові стало шкода лося?
- Що для вас важливіше: покарати дядька Шпичака чи врятувати лося?(Письмово).
У зошиті заповніть таблицю: (Заповнити пропуски, доповнити таблицю)
Добро
Зло
Гармонія в природі
Людина нищить природу

Хлопці врятували лося

Тварина була вдячною братам
Прагнення дядька уникнути відповідальності

Співчуття хлопців до вбитої тварини

Бажання хлопців покарати дядька






Заповніть «паспорта твору».
Тема
Ідея
Жанр



Оповідання.

 Після виконання усіх усних та письмових завдань, виконайте тестові завдання:



Десяте квітня

Співчуття і милосердя – шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня наполегливість у захисті гуманних переконань. 
Перебіг уроку
Поміркуйте :
- Поясніть, як ви розумієте поняття «добро» і «зло»?
- Чи допомагали ви колись у біді тваринам? Як саме? Чому?
- Що ви при цьому відчували?
- Чи підгодовуєте ви взимку тварин?
- Чому небезпечно виходити на лід?
Велике щастя для людини користуватися благами природи, насолоджуватися ïï красою. Здавалося б, життя скрiзь прекрасне. Але звiдки ж тодi береться жорстокiсть,  бездушнiсть, пiдлiсть? Охороняти лiси, гаï, сади - зелене багатство нашоï краïни закликає нас вiдомий украïнський письменник Євген Гуцало.
Сьогодні ми продовжимо розмову про оповідання Євгена Гуцала «Лось» і звернемо увагу на образи цього твору, спробуємо їх проаналізувати і з’ясувати, чому ж персонажі вчинили так чи інакше.
-Що переважає в житті :  добро чи зло?
- А як у казках вирішується ця проблема?
- А в житті як? Добро завжди перемагає зло?
- А чому так? Від кого або від чого це залежить?
Справді, від нас з вами залежить, бо ж добро починається з нас.
А)  словникова робота (запишіть визначення у зошити та запам*ятайте)
  Співчуття -чуйне ставлення до чийого-небудь горя, до чиїхось переживань
   Милосердя-діяльне прагнення допомогти кожному, хто має в цьому потребу.
Для того, щоб перевірити чи уважно ви читали твір, виконайте тестові завдання:

— Людина має безліч чеснот: доброту, щедрість, чуйність, уміння співчувати і любити . Усі вони засновані на любові людини до людини та людини до природи. І є ще така щиросердечна якість, як милосердя. Для того щоб бути милосердним, потрібно вміти прощати та бути щирим гуманістом. Тому що споконвічно милосердя було проявом великодушності до переможеного. Герої оповідання «Лось» яскаво демонструють нам це, але — по-різному: брати мають усі ці чесноти, незважаючи на юний вік та відсутність життєвого досвіду, а Шпичак — зовсім позбавлений цих якостей.

У творі зображено дивовижний світ заповідної природи, ще не зіпсованої людиною. Саме тому Лось почувається тут, як удома. У заповідниках люди зустрічаються рідко — це здебільшого туристи, які хочуть помилуватися красою природи або мислівці, які нелегально полюють на тварин. І якщо перші не становлянь ніякої загрози, то другі, часом, стають справжніми ворогами дикої природи.
-Щоб розібратися, звідки береться зло, давайте попрацюємо над характеристикою персонажів оповідання.
2. Характеристика дійових осіб твору.
Дійовими особами твору є:
- Лось (головний персонаж);
-брати-підберезовики,
-дядько Шпичак (другорядні персонажі).
3.Робота в групах.
-Вибрати і записати ті цитати, які характеризують  : 1група(дівчата)-Лося, 2 група(хлопці)-братів-підберезовиків, 3 група(усі) – дядька Шпичака.
Лось зображується автором як тварина, яка звикла до умов заповідника та почувається там так само, як і в тайзі. Він не боїться людей, тому що часто бачив, як вони працюють, та, окрім цього, якось мисливці врятували його від вовків. Тому коли хлопці кинулись його рятувати, він поводився сумирно, не відчуваючи небезпеку з їхнього боку. Але, як виявилось трохи згодом, не всі люди приязно ставились до нього. Деякі, на кшталт дядька Шпичака, дивились на нього лише як на здобич на джерело прибутку. Саме це і погубило Лося, який тільки-но почав довіряти людям та вірити в їхні добрі наміри.

-Чи підвела Лося віра в людей?
- Як ви вважаєте, що перемогло в оповіданні — добро чи зло? Обґрунтуйте свою відповідь.

 Автор не дає братам імен, а лише називає їх «підберезовиками». Це дає нам змогу зрозуміти, що ці персонажі мають узагальнювальне значення — вони втілюють в оповіданні сили добра. Незважаючи на юний вік, вони без вагань приймають рішення врятувати Лося, хоча він в декілька разів більший за них. Це їм вдається, але захистити тварину від жорстокості іншої людини виявляється нездійсненим. Трагічний фінал повісті наштовхує на думку про те, що людина — не тільки цар природи, але й, інколи, її найбільший  ворог.

- Чому вони не погодились домовитись із дядьком?
- Поміркуйте, чи зроблять хлопці щось для покарання Шпичака. Чому ви так вважаєте? Як би ви вчинили на їхньому місці?


Шпичак в оповіданні є втіленням зла. Він жорстокий та черствий. Лось потрібен йому вбитим, щоб продати його роги та м'ясо. Шпичак навіть не вагається у своєму рішенні підстрелити Лося на очах у племінників, тому що впевнений — вони будуть на його боці. Його самовпевненість зрадила йому — хлопці не захотіли мати з ним справу. У фіналі оповідання він дуже хоче, щоб Лось ожив. Але не тому, що йому шкода вбиту ним тварину або його мучає сумління. Він лише злякався відповідальності, бо якщо діти повідомлять керівництву заповідника про цю подію, у Шпичака будуть великі неприємності.

      - Який приклад він дав своїм племінникам?
- Як ви вважаєте, чи будуть хлопці надалі спілкуватись з таким дядьком?
    
VІІ. Домашнє завдання.
1. Дайте письмову відповідь на 1 із запропонованих питань:
- Як, на ваш погляд, чи можна виправдати Шпичака за скоєний ним злочин? Чому?
- Шпичак був рідним дядьком хлопчиків. Чи правильно вони вчинили? Що б зробили ви на їх місці?
 2. Знайти та записати тлумачення слова «гуманізм».

Комментариев нет:

Отправить комментарий

ШАНОВНІ УЧНІ!!! Уважно прочитайте правила роботи з блогом!!! 1. На бокових панелях знаходите відповідний предмет.  2. Там обираєте с...