30.03.2020,02.04.2020.

ТЕМА 3. РМ Цитатна характеристика головних героїв повісті Я. Стельмаха "Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера" - 30.03


Характеристика образів головних героїв твору.
       Ознайомлення учнів з планом характеристики.
 Дорогі діти, знаючи зміст твору, пригоди та плани наших героїв, спробуємо їх описати, використовуючи план «Характеристики літературних героїв». Давайте його запишемо.
План  характеристики літературного персонажа
І. Місце персонажа у творі.
ІІ. Характеристика персонажа.
1.     Портрет як засіб характеристики героя.
2.     Риси вдачі.
3.     Спрямованість думок та інтересів, мета життя або певного етапу життя.
4.     Шляхи досягнення мети.
5.     Мова як засіб характеристики героя.
ІІІ. Над чим змусив задуматися, чим схвилював герой.
4.     Робота з підручником.
Знайти та виписати цитатну характеристику образу улюбленого героя твору
5.     Складання плану характеристики образів. 
 Перш, ніж ми перейдемо до характеристики наших героїв, давайте спробуємо їх описати риси їх характеру за допомогою таблиці. Вам потрібно поєднати лінії та імена героїв з рисами їхнього характеру.

допитливі

МИТЬКО
ВАСИЛЬ
СЕРГІЙКО        
обманщики          
необережні  
задерикуваті 
підозрілі                                                                        
ліниві 
веселі                                          
дотепні 
боягузливі
Кмітливі

Зразок  характеристики:
І. Митько – головний герой пригодницької повісті Я. Стельмаха «Химера лісового озера, або Митькозавр з Юрківки».
ІІ. Змальовуючи його, автор не дає докладного опису його портрета. Як ви думаєте, чому? (проблемне питання). Учні висувають припущення, що, можливо, тому, що його зовнішність – звичайна, не містить чогось особливого, як, наприклад, зовнішність Павлика із оповідання С. Черкасенка «Маленький горбань», або тому, що головне  у творі – події у швидкому розвитку та внутрішні якості героя, такі як: дотепність, вигадливість, кмітливість, цілеспрямованість, наполегливість, чесність, оптимізм). Думки після закінчення 5 класу були спрямовані на гарний заслужений літній відпочинок, який він хотів організувати без пильного батьківського нагляду. А для цього треба було поїхати на село до бабусі. Звичайно ж, батьки не хотіли відпускати його, але він був дуже переконливим у своїх доказах (розділ І) і чесно дотримувався всіх отриманих приписів. Мова героя на початку твору не звертає на себе увагу, але у кінці – суттєво змінюється: у ній починають з’являтися спеціальні слова-терміни, назви різних видів доісторичних тварин (стегозаври, індикоптерії тощо).
ІІІ. Герой змусив задуматися над тим, що навчання може бути цікавим і приносити задоволення. 
Подумайте і дайте відповідь на питання:
1.     Що свідчить про те, що Сергій з Митьком мають велике бажання пізнати світ, історичне минуле?
2.     Яким чином хлопці захопилися книгами, зоологічною наукою?
3.     Як Сергій з Митьком ставилися до бабусі, мешканців села?
4.      Яке значення має те, що юні дослідники вміють орієнтуватися на місцевості?
5.     У чому виявляється любов до природи, довкілля?
6.     Чому Сергій з Митьком мріяли про власну славу?
7.     Якими були стосунки між хлопцями?
8.     Як поводять себе друзі, перебуваючи у складних ситуаціях?
9.     Що дає підставі стверджувати про доброту, чуйність хлопців у стосунках з Василем Трошем?
10.  Якими Ви уявляєте наших героїв через кілька років?
11. Чим повчальні образи Сергія і Митька для кожного із Вас?
12. Проблемне запитання: Над чим  змусили замислитися, чим схвилювали Вас наші герої?
6)    Скласти сенкани на теми: «Митькозавр», «Літні канікули», «Пригоди»
Сенкан – це вірш, який складається з п’яти рядків. Він синтезує інформацію і факти у стисле висловлювання, яке описує, віддзеркалює тему. Зразок:
Читання.
Швидке, повільне.
Навчає, залучає, інформує.
Промінь світла в темряві.
Навчання.
Підсумки уроку та оцінювання результатів роботи на уроці.
  Підсумкові питання:
·        Чому навчились на уроці?
·        Що вам сподобалось?
·        Що викликало утруднення?
·        Що хотілось би повторити на наступних уроках?
А наостанок я хочу подарувати рецепт доброти:

Візьмить чашу терпіння
Влийте туди повне серце любові.
Киньте дві жмені щедрості.
Хлюпніть туди ж хоча б кілька крапель гумору.
Присипте  добротою.
Додайте якомога більше віри.
Усе це добре перемішайте.
Потім намостіть на шматок відпущенного Вам життя
і пропонуйте всім, кого зустрінете на життєвому шляху.

ТЕМА 4 Леся Воронина - сучасна письменниця, авторка багатьох книг для дітей. "Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9". фантастична. романтична повість про виховання гідності та мужнності.  - 02.04

Епіграф уроку:                     Зроби те, чого боїшся, і ти побореш страх.
 Марк Твен
Х І Д   У Р О К У
Повідомлення теми і мети уроку.  Мотивація навчальної діяльності.
- Як ви розумієте епіграф уроку?.
- А як можна побороти страх?
- Відповідь на це запитання ми спробуємо отримати впродовж декількох уроків, вивчаючи повість Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку №9». А ще дізнаємося багато цікавого про сучасну письменницю, яка пише  захоплюючі твори для дітей
Сьогодні на уроці ми познайомимось із  новою пригодницькою повістю сучасної письменниці Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку № 9», в якій добро знову дає відсіч  злу. І героями-переможцями є  не фантастичні супер-кібер істоти, а звичайні люди, що в нормальному житті малопримітні, та ще й боягузи по суті.
У книгах нечасто боягузи є героями - радше за старою звичкою їх шпетять, соромлять і протиставляють їм сміливців, чия рука не здригнеться. А даремно, бо от деякі психологи, що вивчають феномен страхів, твердять, ніби боягузи в житті бувають чесніші в своїх почуттях за сильних духом героїв. Бо всіма фібрами переляканих душечок своїх вони відчувають тонше небезпеку, швидко на неї реагують, вони чутливіші взагалі, вони не покриті товстою корою, як куленепробивні сміливці, до чиїх почуттів буває не одразу й докричишся, та й часом їх там  насправді  й нема.
І якби світ складався з суцільних боягузів, то, може, він був би м'якший. Це заспокійлива версія психологів, яка дуже втішає негероїв. Принаймні їхній світ не напханий робокопами - в ньому все звично й без подвигу. Можливість зазирнути у світ мудрості, боротьби добра і зла надає нам Леся Воронина. Отже, завітаємо в гості до письменниці.
Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
 Розповідь про письменницю (уважно прочитати)
Леся Воронина (справжнє ім’я Вороніна Олена Анастасіївна) улюблена письменниця багатьох дітей, журналістка, перекладачка.
Літературні псевдоніми:
Гаврило Ґава, Ніна Ворон, Олена Вербна, Сестра Лесич. 
Відзнаки:
Лауреат Всеукраїнської акції «Книжка року» (2004);
Лауреат Всеукраїнського конкурсу романів, кіносценаріїв і п'єс «Коронація слова» (2005);
Лауреат Міжнародного літературного конкурсу «Дитячий Портал» (2006);
Лауреат конкурсу «Книжка року Бі-бі-сі» (2008);
Перша премія VІ Московського міжнародного конкурсу «Мистецтво книги» у номінації «Книга для дітей та юнацтва» за книжку «Сни Ганса-Християна» (2009);
Перша премія Національного конкурсу «Краща книга України 2009».
Народилася 21 березня 1955 року у Києві в письменницькій родині.(«Назвали Лесею на честь Лесі Українки, та в паспортному столі не захотіли записувати, сказали: «Таково імені нєту», а Леся, мовляв, – похідне від Лариси або Олександри, тож мама записала мене Оленою. Та я все життя – Леся»). Дід - Прохор Воронин - був письменником, тато - художником-оформлювачем та реставратором. Мама перекладала книжки з кількох європейських мов. Маленька Леся почувалася білою вороною, бо розмовляла у російськомовному Києві українською. Рано почала читати. І сама дуже швидко почала вигадувати різні історії. («Мені здавалося, що це є в кожної людини. З подивом дізналася, що такі здібності мають не всі, а діти ж люблять різні цікаві історії! Я й стала таким собі неформальним лідером у садку, а потім у школі. Мої однокласники страшенно любили слухати ті кумедні побрехеньки. А ще я вміла досить точно копіювати й пародіювати інших, вигадувала різні сценки. Та хоча зростала в літературному середовищі, письменники здавалися мені якимись особливими, унікальними – куди вже мені до тих небожителів?! Але все одно писати почала рано (для себе) десь у першому класі»).
1972 р. вступила на заочне відділення філологічного факультету Київського держуніверситету ім. Т. Г. Шевченка, який закінчила 1979 р. За роки навчання встигла попрацювати кур’єром у Спілці письменників України, лаборантом у школі, електромонтером на деревообробному комбінаті, екскурсоводом у Музеї народної архітектури та побуту в Пирогово і т. д. Мандрувала Україною (автостопом) та Польщею (на байдарках). Протягом 1987–1991 рр. працювала редактором відділу літератури та мистецтва журналу «Україна». З 1991 року працювала у дитячому журналі «Соняшник» (з 1992 до 2006 року — головним редактором часопису). Нині – автор та ведуча програм на радіо «Культура». Член Спілки письменників України, член Асоціації Українських письменників. Пише для дітей, бо вважає,  «що найкращі люди – це діти й підлітки, вони щирі й безкомпромісні. Вони вірять, що світ можна змінити на краще, вміють дружити й жертвувати собою заради іншого, сприймають життя оголеними нервами. Це вже потім на людині наростає захисний панцир і вона вчиться йти на компроміси, пристосовуватися й відмовлятися від найцінніших речей заради грошей, слави, посади…»
В одному з інтерв’ю Леся Воронина зауважила:
- Мені здається, що найгірші вчинки людина робить під впливом страху. Наше суспільство ніби й справді заражене вірусом страху, і я дуже хочу, щоб ми його позбулися. Щоб ми не привчали своїх дітей змалечку пристосовуватися й озиратися на всі боки, втягнувши голову у плечі. Отож, герої моєї пригодницько-фантастичної повісті, потрапляючи у небезпечні, а часом і неймовірні ситуації, вчаться долати переляк і перемагати власну слабкодухість, рятуючи інших. А ще я переконана, що сміх — це неймовірно сильна зброя, адже всі паскудства у світі роблять люди, цілковито позбавлені почуття гумору.
- Як же подолав страх, цю тяжку недугу людства, головний герой повісті Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку №9»? Вам цікаво, як цьому звичайному українському хлопчині, звичайнісінькому боягузові, вдалося врятувати Землю від космічних прибульців, які заразили більшість людей вірусом страху? Тож для цього пориньмо у світ пригод, романтики, фантастики, починаймо нашу захоплюючу подорож сторінками повісті.

Робота з літературознавчими словниками.
Події у художньому прозовому творі  викладено в певній послідовності відповідно до задуму автора з таким розрахунком, щоб якнайповніше розкрити характери героїв, ставлення письменника до зображуваного. Це сюжет.
Записати до зошитів та вивчити:
Сюжет – послідовність подій, яка складає зміст художнього твору. Сюжет складається з певних частин: експозиція – письменник розповідає про час і місце дії, знайомить з героями; зав’язка –подія, від якої починається історія героїв твору; розвиток дії ; кульмінація – найнапруженіший момент в житті героїв; розв’язка – чим закінчується історія.
У творі може бути змінений порядок елементів сюжету, може бути відсутнім якийсь з елементів, а кульмінацій буває кілька.
Перш ніж почати роботу над текстом, перегляньте відеоролик за посиланням:
 Виразне читання твору (1-5 розділ).(стр. 186-192)
Визначення сюжетних елементів розділів
 Робота над змістом повісті.
Хто з нас не уявляв  хоч раз себе суперагентом, який рятує Всесвіт від прибульців? Хто з нас не мріяв про подорожі в часі і про розкриття неймовірних таємниць? Хто з нас не хотів би бути членом якогось таємного товариства?  Товариства ТТБ! Мріяв про це і Клим Джура, звичайний українськй хлопчик, який одного чудового ранку опиняється в штабі Таємного Товариства Боягузів. Згодом хлопчик з’ясовує, що Землю от –от мають захопити підступні космічні прибульці, які заразили більшість людей вірусом СТРАХУ . І головне, що порятунок людства залежить тільки від нього! Виявляється, що головне – це вміти здолати свій СТРАХ.
Розділ І - V
- Хто такий Кактус? 
- Коли саме розпочалася ворожнеча між Сашком і Климом?
- Зачитайте, як після літніх канікул змінився Кактус? 
- Що трапилося із Климком після останньої зустрічі із Сашком? 
- Куди саме потрапив Клим? 
- За що Климу стало соромно, коли він побачив себе на великому екрані? 
- Що запропонував механічний голос Климу? Як відреагував на це хлопчик?
- З ким познайомився Климко після того, як якась сила спрямувала його до старого будиночку?
- Яке завдання - випробування чекало Клима ввечері? 
- Повернувшись додому, про що довго думав Клим? 
 Систематизація й узагальнення знань.
Завдання: скласти план до І-V розділів.
 «Мікрофон».
- Чи можна вважати Климка боягузом? Чому?
- Як би ви вчинили, опинившись у такій же ситуації, як Климко?
- Які б поради ти дав Климкові?
- Що нового ти  виніс з уроку?
- Що було найцікавішим?
  Домашнє завдання
 Прочитати 6-12 розділи повісті, вміти переказувати зміст; скласти план.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

ШАНОВНІ УЧНІ!!! Уважно прочитайте правила роботи з блогом!!! 1. На бокових панелях знаходите відповідний предмет.  2. Там обираєте с...