Восьме квітня
Вставні слова(словосполучення). Групи вставних слів і словосполучень
за значенням. Вставні речення.
1. Дайте відповідь на питання:
— Яку роль у мовленні відіграють звертання?
— Навіщо в реченні вживається звертання?
— Як знаходити звертання в реченні?
— Де можуть стояти звертання в реченні і
якими розділовими знаками їх виділяють? Наведіть приклади.
2. Прочитайте речення. Укажіть, якими словами та відтінками значень вони
різняться.
Автобус
запізнюється. Автобус, здається, запізнюється. Автобус, кажуть, запізнюється.
Автобус, безперечно, запізнюється. На жаль, автобус запізнюється. Майте на
увазі, автобус запізнюється. Отже, автобус запізнюється.
3. Запишіть в зошит та вивчіть!
Вставними називаються слова
або сполучення слів, за допомогою яких той, хто говорить (мовець), висловлює
ставлення до того, що він повідомляє. Вставні слова (словосполучення) не є
членами речення, але тісно пов’язані зі змістом речення, можуть стосуватися всього
речення або окремих його членів. Наприклад: Може, годину йшло товариство тою
трудною, нетоптаною дорогою. (І. Франко)
4. Опрацюйте
таблиці «Групи вставних слів (словосполучень) за значенням», «Вставні речення».
Групи
вставних слів (словосполучень) за значенням
Що
виражають
|
Вставні
слова і сполучення слів
|
Приклади
|
1. Упевненість, невпевненість,
сумнів, передбачення тощо
|
Безумовно, безперечно, без
сумніву, дійсно, звичайно, правда, певна річ, здається, певно, мабуть, видно,
може, може бути, очевидно та ін.
|
І я був неправий, звичайно (О.
Довженко)
|
2. Емоційну оцінку повідомлюваного
(радість, задоволення, жаль, здивування, незадоволення тощо)
|
На радість, на щастя, на жаль, як
на біду, як навмисне, на сором, дивна річ та ін.
|
Шкода,
ми втрачаємо прекрасного солдата (В. Собко)
|
3.
Оцінку фактів з погляду їх звичайності
|
Як
водиться, як завжди, було, бувало та ін.
|
Отак,
бува, німі вітри ячать, гойдаючи небес ясну колиску (А. Малишко)
|
4.
Вказівку на зв’язок думок, послідовність викладу
|
По-перше,
по-друге, нарешті, зрештою, інакше кажучи, наприклад, проте, однак, навпаки,
отже, таким чином, значить, виходить та ін.
|
Ніжність,
наприклад, описати математично не можна (В. Собко)
|
5.
Вказівку на способи оформлення думок, на експресивний характер висловлювання
|
Словом,
правду кажучи, сказати правду, признатися по правді, ніде правди діти, грубо
висловлюючись та ін.
|
Хоч,
правду кажучи, юнак у душі не вважав спів за професію (І. Ле)
|
6.
Вказівку на джерело повідомлення
|
З
погляду, на думку, за повідомленням, як кажуть, каже, мовляв, як відомо, як
указано, по-твоєму, по-моєму, по-вашому та ін.
|
На
його думку, ситуація набуває загрозливого характеру (Ю. Бедзик)
|
7.
Активізацію уваги слухача або читача
|
Знаєте,
вірите, уявіть собі, зверніть увагу, зрозумійте
|
А
завтра ж у мене, знаєш, важливі справи в місті (П. Жур)
|
Вставні
речення
Тип речення
|
Приклади
|
§ Означено-особові
|
§ Думаю, як бачите, дозволю собі сказати,
нагадаю ще раз
|
§ Неозначено-особові
|
§ Як про це кажуть, як про це думають
|
§ Безособові
|
§ Нам думається, треба сказати
|
5.
Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. У наведених реченнях знайдіть
та підкресліть вставні слова (словосполучення). Укажіть їх групи за значенням
(вгорі, над ними).
Даруйте на слові, але я вас не зрозумів.
(Панас Мирний) Коваль, здається, це сам зрозумів. (В. Сосюра) На мою
думку, такого наказу виконувати не слід. (І. Ле) А подумайте, пане, може,
ви в молодості когось образили? (Л. Павленко) На жаль, правда твоя,
бідолашна моя, люба моя Міго! (В. Раабе) Мов стародавній дуб-велетень,
стояв Захар Беркут серед молодого покоління і міг тепер бачити плоди своєї
довголітньої діяльності. І певно, не без радості міг він глядіти на них.
(І. Франко) Пам’ятається, один з льотчиків розповідав, що він літав над
Плюєшті. (О. Гончар)
Коментар
учителя.! Вставні слова
відіграють важливу роль у системі інших засобів структури тексту: повторів,
інтонації, порядку слів, часток, вигуків, синонімів, що виражають різні
модальні значення речення (тексту). Як і вставні слова, виділяються комами й слова так і ні, а
також вигуки. Однак вони можуть уживатися і як самостійні речення.
6. Творче
завдання.
Складіть
у зошиті речення, у яких подані слова виступали б то вставними словами
(словосполученнями), то членами речення. Поясніть уживання розділових знаків.
Здається, на диво, бувало, за свідченням…,
як мені здається, правда, таким чином, прошу вас, уявіть собі.
7. Спишіть речення. На місці
крапок поставте потрібне за змістом вставне слово.
Білясте море … потягається в сонній млості
й ніжно викидає перші хвилі на берег. План був простий і … реальний. Це ви,
Тарасе Даниловичу? Заходьте …! Анатолій захоплено поглядав то на мене, то на
Ніну і … заздрив нашій дружбі. Сашко … ніколи не пропускав нагоди допомогти
матері. (Із тв. Ю. Збанацького)
Довідка: будь ласка, здається, мабуть, бувало,
здавалося.
8.
Пояснювальний диктант.
Запишіть
речення, розставляючи розділові знаки. Знайдіть вставні слова (словосполучення)
і речення та підкресліть їх у тексті.
І ніколи, можливо, сучасник (маю на увазі
художника-творця) не мав такого вдячного ґрунту для створення зразків
мистецтва, високих і зичливих, як у наш час. (О. Довженко) Митько Чубатий
(так звали вантажника, що стояв поруч) глянув на неї. (П. Панч)
Далеко-далеко — те знають хіба що лелеки — розкидала доля кептарики і сіряки.
(О. Гончар) Як
свідчить літопис, колись тут був підступно вбитий київський князь Аскольд. (В. Омельченко) Здається, така непривітна й колюча (так говорив М. Коцюбинський про гостю з півдня — кактус), а як зацвітає. Ось так і люди. Часом вони, може, й незугарні з себе, але кожна людина має своє квітування… (І. Цюпа)
свідчить літопис, колись тут був підступно вбитий київський князь Аскольд. (В. Омельченко) Здається, така непривітна й колюча (так говорив М. Коцюбинський про гостю з півдня — кактус), а як зацвітає. Ось так і люди. Часом вони, може, й незугарні з себе, але кожна людина має своє квітування… (І. Цюпа)
9.
Домашнє завдання:
Із творів художньої літератури виписати 8–9
речень зі вставними словами (словосполученнями) і реченнями.
Після виконання усіх завдань, виконайте тести:
Дев*яте квітня
РМ. Стислий письмовий переказ розповідного тексту з
елементами опису місцевості в художньому стилі
1. Пригадайте:
♦ Які ви знаєте
типи мовлення?
♦ Які відомі вам стилі мовлення?
♦ Які ознаки має художній стиль
мовлення?
2. Прочитайте
текст на картці або за посиланням https://pidruchnyk.com.ua/792-ukrayinska-mova-zabolotniy-8-klas-2016.html (Вправа 427), визначте тему й основну думку.
3. Попрацюйте зі змістом текту і його структурою. Виконайтезавдання, які йдуть після тексту.
4. Випишіть у
зошити:
► Виписати метафори й порівняння які
надають образності висловленню.
► Виписати складні слова і пояснити їх
написання за допомогою правил.
5. Прочитайте
текст ще раз.
6. Напишіть
чорновий варіант переказу, користуючись пам'яткою і пам'ятайте, що стислий
переказ вимагає
вміння стисло передати зміст твору!
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Написати чистовий варіант переказу на окремому аркуші (не забудьте вказати
своє прізвище) та надіслати фото роботи на електронну адресу: 1 підгрупа - laganovskai61@gmail.com , 2 підгрупа — fedorakaluda@gmail.com (РОБОТИ НАДІСЛАТИ ДО 10.04.2020 р. до 12.00 год )
Комментариев нет:
Отправить комментарий