16.04.2020

Шістнадцяте квітня

Тема. Контрольний стислий переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості за складним планом.
1. Дайте відповіді на питання:
— Які типи мовлення ви знаєте?
— Які види описів вам відомі?
— Як створює пейзаж письменник?
— Яка роль пейзажів у художніх творах?
— Який тип мовлення слід вибрати, щоб розповісти про певну місцевість?
— На чому насамперед спиняється погляд людини, яка вперше опинилася в незнайомій місцевості?

2. Прочитайте текст для переказу.
НА ПАСІЦІ
На старості літ Джеря любив довгими зимніми вечорами розказувати дочці й онукам, де він бував, що він бачив, у яких краях ходив, з якими людьми зустрічався. Діти слухали його й засинали коло його і на його руках.
На все літо Джеря перебирався в свій хуторець. Він був за пасічника й допомагав і в інших пасіках, котрі стояли поблизу.
Невеличка пасіка стояла в балці, на косогорі, у садочку, а проти неї стояла крута гора, як стіна, вся зверху покрита густим лісом, а внизу густою ліщиною.
Коло пасіки росли старі сади. Між ними подекуди стояли здорові старі дуби, ніби скелі. Балка, вкрита садками, вилась попід горою і ховалась далеко в старому липовому лісі.
Невеличка Джерина пасіка була обгороджена низьким тином. Коло тину притулився курінь. Попід вуликами вилися прочищені стежки, а серед пасіки стояв важкий низенький хрест. Під хрестом стояло корито з водою для бджіл, потрушеною стеблами соломи.
Коло пасіки росли яблуні й груші, посхилявши густе гілля в пасіку над вуликами. За пасікою зеленів маленький баштан. Довге гарбузиння вилізло на курінь і почіплялось до тину. На самому курені вгніздився здоровецький гарбуз, неначе виліз, щоб погріти своє біле черево на сонці.
Джеря сидів на пеньку коло вогню і держав на руках маленького замурзаного онучка. Коло нього сиділи дві дівчинки-внучки, а старший хлопець стояв проти діда і не зводив з нього очей. Дочка Любка принесла дідові харч у клунку і стояла під гіллям груші, схиливши голову і підперши щоку долонею. Дід розказував онукам про далекий край, про Чорне море, про лиман. Діти слухали, неначе якусь дивну казку.
А в пасіці гули у вуликах бджоли своїм глухим гуком, неначе вони були закопані десь під землею. У вічках подекуди ліниво лазило кілька бджіл. Дві-три бджоли сновигали ліниво понад хрестом, та й ті незабаром ніби падали у вічка. У пасіці пахло медом, пахло молодою травою та польовими квітами. Серед пасіки десь взялася кавуняча огудина, сплелась із бадилиною, березкою та широким листком огірків і побігла до одного вулика довгою зеленою стежкою. Між вуликами зеленіла трава, синіли сині дзвоники, показуючи свої ясні осередочки; під тином червоніла, ніби кров’яні краплі, червона смілка, ріс жовтий кущик дроку. Косе проміння промкнулось під яблунями та важкими дубами й ніби запалило зелену траву, вулики, зелене листя на грушах, ще й облило сивого діда червонястим світом.
Уже сонце зайшло, уже ніби дрімота розлилась над густими садками, над густим лісом, а дід усе розказував, а діти все слухали, а бджоли гули, неначе гула звучними струнами кобза.
(400 сл.) (За І. Нечуєм-Левицьким)
ü Бесіда.

3. Поміркуйте:
— Які тема та головна думка тексту?
— Які типи мовлення поєднуються в уривку?
— Як відрізнити опис від оповіді?
— На яких деталях автор акцентує увагу?
4. З'ясуйте значення слів валка, курінь, баштан, лиман.
5. Випишіть ключові слова тексту.
6. Складіть та запишіть план переказу за наведеними нижче питаннями.
Орієнтовний план
I. Де стояла Джерина пасіка:
1) у балці, на косогорі, у садочку;
2) крута, вкрита лісом гора навпроти пасіки;
3) старі садки навколо пасіки.
II. Якою була пасіка:
1) низький тин навколо пасіки;
2) курінь біля тину;
3) стежки попід вуликами;
4) важкий низький хрест та корито під ним.
III. Що було поблизу пасіки:
1) яблуні й груші посхиляли гілля над вуликами;
2) маленький баштан за пасікою;
3) гарбуз грівся на курені;
4) простягнулася кавуняча огудина;
5) між вуликами зеленіла трава.
7. Повторно прочитайте текст для переказу.

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
Напишіть переказ на подвійних листочках... Сфотографуйте та надішліть своєму вчителю на електронну скриньку:
І група – laganovskai61@gmail.com
ІІ група - fedorakaluda@gmail.com
Не забутьте підписати роботи за зразком:
Контрольна робота
З української мови
Учня(учениці) 8 класу
П. І. у родовому відмінку

Комментариев нет:

Отправить комментарий

ШАНОВНІ УЧНІ!!! Уважно прочитайте правила роботи з блогом!!! 1. На бокових панелях знаходите відповідний предмет.  2. Там обираєте с...