Доброго дня, шановні семикласники, для
того, щоб вивчити новий матеріал або
повторити пройдений, уважно читайте та
виконуйте завдання!
УВАГА!!! Усі письмові завдання виконуємо у
робочих зошитах.
У зошиті записуйте дату й тему та починайте
виконувати завдання, якщо виникатимуть
питання, ставте їх у коментарях або у
телефонному режимі!!!
Бажаємо успіхів!!!
17.03 / 19.03
РОЗВИТОК
КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 17-18. ПОРТРЕТНИЙ НАРИС У
ПУБЛІЦИСТИЧНОМУ СТИЛІ
Ознайомтесь та
запишіть визначення у зошит:
Нарис — малий оповідний
художньо-публіцистичний жанр, у якому автор зображує дійсні події та факти.
Найчастіше нариси присвячують відтворенню сучасних подій чи зображенню людей,
яких особисто знав письменник.
Виконайте аналіз текстів
► Прочитати тексти. Чи можна назвати
їх нарисом? Що спільного, а що відмінного в текстах? Аргументувати свою думку.
Знайти в текстах фрагменти, що містять біографічні відомості про героїв нарисів
й особисте ставлення автора до них.
Текст 1
ДОЧКА ПРОМЕТЕЯ
Творчість кожного митця невіддільна від
часу, на який вона припадає. У ній так чи інакше залишить свій відбиток
історія, суспільні, політичні чи громадські чинники, ну і, звісно, особисті
переживання. Кохання, щастя, любов чи біль, смуток обов’язково залишиться у
творчості людини.
Перечитуючи вірші видатної української
поетеси Лесі Українки, невільно починаєш вникати в чарівний світ творчості,
відчуваючи всі переживання й кожен дотик кохання чи розчарування в житті цієї,
на вигляд слабкої, але в душі безмежно сильної жінки.
Леся Українка, а в житті Лариса Петрівна
Косач, народилась на Волині, серед чудової, недоторканої природи, синіх озер і
піднебесних борів. Мати — відома письменниця Олена Пчілка. У родині завжди
шанувались народні звичаї, традиції, панувала творча атмосфера. Саме це і стало
поштовхом для маленької Лариси почати творити. Ще з раннього дитинства вірші
дівчинки вирізнялись своїми серйозними думками й висловами.
Хвороба, яка застала письменницю в ранні
роки, залишила значний відбиток у житті і творчості письменниці. Доля
розпорядилась так, що наділила Лесю дивовижними здібностями, та в той
же час змусила щоденно, великими муками боротись за своє життя. Під час свята
Водохреща дівчинка загралась, і не помітила, як промочила ноги. Саме це
і стало початком жахливої хвороби — туберкульозу кісток, а потім
легень і нирок.
Проживши всього сорок два роки, поетеса
залишила незабутній скарб, гордість українського народу — свої вірші.
Не тільки українці, а й весь світ вічно будуть пам’ятати цю сильну духом жінку.
Текст 2
ЦІКАВА ЛЮДИНА
Я не зразу вирішила, про
кого писати нарис. Звернувши увагу на слова «цікава людина», зрозуміла, що
героєм нарису буде мій учитель Сергій Петрович, викладач художньої школи.
Це чоловік сорока п’яти років з коротко
постриженим волоссям, веселим обличчям і міцними руками. Коли він посміхався,
його очі почитали світитися особливою теплотою.
Він посміхався, а все навколо ставало
радіснішим і приємнішим. Та інколи Сергій Петрович приходив похмурим,
заклопотаним. Навіть погода в ці дні ніби підлаштовувалася під його суворий
образ.
Сергій Петрович не нав’язував нам прийомів
малювання. Він учив творити, а не наслідувати когось.
Учитель мав гарне почуття гумору. Якщо
хтось забував удома олівець, маркер, фарби, зверталися до нього. Не думайте, що
Сергій Петрович давав щось задарма. Забуваці треба було заспівати на всю школу
мистецтв, або продекламувати напам’ять, або станцювати. І все це робити
старанно, як справжній актор.
Ми також не залишалися в боргу. Одного
разу написали йому листа, тобто написав Мишко (у нього якийсь дорослий почерк)
від імені таємничої незнайомки. Поклали конверт на столі вчителя. У цей день
він був особливо добрим до нас. Ми подумали, що Сергій Петрович повірив
вигадці, і довго над цим сміялися.
Через деякий час знайшли охайно складений
лист для нас. У ньому Сергій Петрович повідомляв, що він дякує за теплі слова і
турботу про нього, що вражений, які ми слухняні і талановиті діти. У конверті,
крім листа, лежали вісім цукерок. Нас у групі було саме восьмеро.
Після цієї історії ми ще довго не могли
дивитися вчителеві в очі (було соромно), але з того дня він став для нас
справжнім другом.
На жаль, через деякий час Сергій
Петрович переїхав працювати в інше місто, але я й досі з особливою теплотою і
ніжністю згадую цю талановиту людину і мудрого наставника.
Для кращого засвоєння теми, ознайомтесь зі статтею:
http://yrok.pp.ua/serednya-osvta/10713-portretniy-naris-prikladi-tvorv-my-naykraschiy-drug-ditinstva.html
Ознайомтесь з довідкою та запишіть її до зошита:
«Як працювати над портретним нарисом?»
1. Почніть портретний нарис з пошуку
героя.
2. Зберіть інформацію про людину.
Гармонійно поєднайте документальне та художнє.
3. Складіть попередній план портретного
нарису. Композиція нарису складається із зав’язки, розвитку дії, кульмінації і
розв’язки.
4. Визначте структуру нарису. Ви можете
викладати інформацію як у хронологічному порядку (він був, потім зробив, потім
став), так і у зворотному (зараз він займається, але був час, коли ця людина).
5. Продумайте заголовок.
► Написати
портретний нарис про свого друга (у робочий зошит).
20.03
Тема: ПРИСЛІВНИК: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА
РОЛЬ
Усно дайте відповідь на питання:
– Що таке морфологія?
- Які частини мови вже вивчили семикласники?
Вправа
1: Виписати слова
з тексту, що відповідають на питання Як? Коли? Де?
В. Підпалий ДОНЕЦЬКИЙ ВІРШ
Л. Талалаєві
В гранітний берег хвилі б'є Міус,
гудуть, гудуть невтомні естакади,
глибинно й дужо дихає Донбас,
цвітуть в Донецьку восени троянди...
Серед гаїв, долин, і тут, і там,
де я красу шукав і віднаходив,
все оминав тебе мій тихий ямб,
все оминали здивування й подив...
Не гнівайся, що мовчки я любив,
що десь ходив віддалі до часу -
свій ніжний вірш, як пару голубів,
тобі я в серці приберіг, Донбасе.
До мене ти, немов у сні, явивсь
у золотому шумі листопаду -
твойого неба щоголівська вись
на терикони і троянди пада...
1972
В гранітний берег хвилі б'є Міус,
гудуть, гудуть невтомні естакади,
глибинно й дужо дихає Донбас,
цвітуть в Донецьку восени троянди...
Серед гаїв, долин, і тут, і там,
де я красу шукав і віднаходив,
все оминав тебе мій тихий ямб,
все оминали здивування й подив...
Не гнівайся, що мовчки я любив,
що десь ходив віддалі до часу -
свій ніжний вірш, як пару голубів,
тобі я в серці приберіг, Донбасе.
До мене ти, немов у сні, явивсь
у золотому шумі листопаду -
твойого неба щоголівська вись
на терикони і троянди пада...
1972
1. Слово ПРИСЛІВНИК розбирається за будовою
так:
(При- пишеться у дієсловах зі значенням наближення, приєднання: прийти,
прилетіти, присунути; в іменниках і прикметниках зі значенням розміщення поруч;
-Ник- 1) особа як виконавець певної дії, названої твірним дієсловом (керівник,
підривник, прохідник та ін.); 2) предмет, за допомогою якого виконують дію
(забурник, запобіжник, зарядник тощо); 3) предмет чи предметний чинник, який
спричинює дію, процес чи сприяє їм (збудник).
2. Синтаксичний розбір речення.
Зима повільно, але невблаганно закутувала Донецьк у білу ковдру.
Речення просте, розповідне, неокличне, ……………………………….
Висновок: у реченні прислівники виступають другорядними членами, переважно
обставинами. Зіставити свої висновки з теоретичним матеріалом підручника.(новий підручник, параграф 34)
Розглянути схему. Визначити, що виражає прислівник, яка морфологічна ознака властива
йому, з якими частинами мови пов’язується, яким членом речення виступає.
За допомогою схеми сформулювати визначення прислівника. Зіставити свої висновки з
теоретичним матеріалом підручника
Прислівник – це самостійна
незмінна частина мови, яка виражає ознаку дії або стану, ознаку іншої ознаки,
рідше – ознаку предмета.
Ознака дії
|
Ознака іншої ознаки
|
Ознака предмета
|
роз мовляти тихо,
жити поблизу,
писати грамотно
|
дуже високий,
трохи гіркий,
дуже грамотний
|
шлях праворуч,
дорога зліва,
|
Вправа 2: Замінити фразеологізми близькими за значенням
прислівниками з довідки та записати їх у зошит.
Опинитися просто неба –
як сніг на голову –
намокнути до останньої нитки -
кинутися з усіх ніг -
не мати кінця-краю -
йти, як не своїми ногами -
спати без задніх ніг -
жити на широку ногу -
Довідка: наскрізь, надворі, багато, поволі, швидко, нескінченно, міцно,
раптово.
Ознайомтесь із
деякими прислівниками:
Прислівник від слова “негайний” (негайно)
Прислівник, який має значення “цього дня” (сьогодні)
Прислівник, який має значення “кожного дня” (щодня)
Прислівник від слова “низький” (низько)
Прислівник, який має значення “цього дня” (сьогодні)
Прислівник, який має значення “кожного дня” (щодня)
Прислівник від слова “низький” (низько)
Синонім до слова “зліва” (ліворуч)
Прислівник, який має значення дії, виконаної “помимо
волі” (мимоволі)
Вправа
3: Відновити словосполучення, дібравши потрібні за
змістом прислівники з довідки, які виконували б роль залежного слова. Поставити
до них запитання.
Викладати …, шлях …, молодий …, зовсім …, виглядати …, зроблений …,
прочитавши…, сміючись…
Довідка: весело, нехотя, цікаво, вічно, назад, молодо, близько, вчора
Вправа 4: Відновити прислів я, уставляючи
пропущені прислівники з довідки. Визначити їх синтаксичну роль
1) Хто нічого не робить, той … не має часу. 2) Краще …
їхати, ніж … йти. 3) … і стіни помагають. 4) Їдеш … - дорога коротка.
довідка: добре, удвох, ніколи, удома, погано.
Вправа 5: Із запропонованих слів випишіть тільки
прислівники. Підкресливши другу літеру у кожному прислівнику, одержите
зашифроване слово.
Море, ввечері, читати, сім, гірко, красуня, воно,
зелений, уранці, почорнілий, знову, захоплюватись, пейзаж, допізна! (вірно)
Вправа 6: Розгляньте
картини-пейзажі.
Складіть і запишіть 3 – 5 речень, використовуючи прислівники тут, там, тоді, як, де, сюди, куди, досі, доки, поки, скрізь. Спробуйте описати настрій, який викликає у вас ця картина.
Складіть і запишіть 3 – 5 речень, використовуючи прислівники тут, там, тоді, як, де, сюди, куди, досі, доки, поки, скрізь. Спробуйте описати настрій, який викликає у вас ця картина.
Домашнє завдання
Вивчити правила з параграфу 34, скласти 10 словосполучень з прислівниками, визначити головне і
залежне слова.
Комментариев нет:
Отправить комментарий