Восьме квітня
Любов Пономаренко «Гер переможений».
Загальнолюдська ідея гуманізму й толерантності. Особливості художніх засобів
новели
Дорогі діти, впродовж багатьох уроків ми працювали над темою «Ти знаєш,
що ти – людина?». Що значить - бути людиною? Над цим питанням замислювались
в усі часи. Відомий факт, як один давньогрецький філософ –учитель поставив
своїм учням запитання: «У чому призначення людини?». Помовчав. А потім сам на
нього відповів: «Бути людиною!». Усе це звучить досить дивно, але водночас
просто.
Отож і сьогодні ми будемо підтверджувати оцю просту
істину: людина має бути людиною.
Сприйняття і засвоєння учнями
навчального матеріалу.
Любов Пономаренко… Жіноче слово в
літературі завжди звучить особливо щиро. Хвилюють твори, у яких авторки так
тонко по-жіночому фіксують кожен порух людської душі, так обережно проникають у
внутрішній світ своїх героїв… Такою є поезія Ліни Костенко та проза Любові
Пономаренко.
Коротко ознайомтеся
із біографією Любові Пономаренко, прочитавши статтю підручника с. 215-216
Перед тим, як ми перейдемо до вивчення
тексту твору, пропоную прислухатись до поради письменниці і повторити терміни, які нам необхідні для успішного
засвоєння теми уроку.
Гуманíзм — ставлення до людини, пройняте турботою про її благо,
повагою до її гідності.
- записати
Синонім – людяність.
Толерантність –
поблажливий, терпимий до чиїхось думок, поглядів, вірувань, до інших народів,
культур. - записати
Синонім -людяність.
Іншими словами, з огляду на
тему уроку, твір, який ми будемо вивчати, має настрій людяності, любові до
людини.
І що дивно, у творі піде мова про людину і
війну, про її наслідки в душі людини. Ми вже говорили про війну як страшне,
жорстоке явище, вивчаючи повість Г. Тютюнника «Климко». Тому сьогодні, щоб
налаштуватися на урок і пригадати собі події тих часів і жахіття
сьогоднішньої війни, перегляньмо коротке
відео
4.
Асоціативний кущ
- Які асоціації у вас виникають,
коли ви чуєте слово “війна”?
- З якими
словами у вас асоціюється слово “полонений”?
Створити асоцітивні кущі до слів війна, полонений.
5. Робота з
текстом твору.
У новелі письменниця порушила важливу проблему, яка схвилює навіть
найчерствішу душу. В оповіданні йдеться про любов до людей.
А що ж таке
новела? Опрацюйте статтю підручника ст. 217 та запишіть визначення до зошита.
Прочитайте твір за підручником с. 217-218
Отож, прочитавши цей цікавий і зворушливий
твір, поміркуймо
над питаннями.
Поміркуй:
- Яких страждань зазнав наш народ та багато
інших народів під час Другої світової війни?
-
Чому народ-борець переміг фашизм?
-
За що ми повинні бути вдячними тим, хто загинув на війні, отримав
каліцтво, залишився живим?
- Що означає
у перекладі з німецької мови слово «гер»? Прокоментуйте назву твору.
- Які ще слова, що походять з німецької мови,
зустрічаються у творі?
-Серед полонених авторка виділяє Фрідріха.
Опишіть його зовнішність, спираючись на текст
Про що
вона свідчить?
- Чим займався Фрідріх після робочого
дня?
-
Що робили діти, коли побачили скопану грядку?
- Чи можна
говорити, що грядка була для Фрідріха маленькою державою?
-Чому у Фрідріха не було майбутнього в цьому «злиденному
місті»?
- Чим любив
хизуватися Фрідріх?
-Чи змінилося життя Фрідріха з приходом осені?
-Що сталося з Фрідріхом? З чим це, на
ваш погляд, було зв’язано?
-
Аналізуючи цей образ, пропоную скласти інформаційне
гроно «Фрідріх».
-Що
привернуло увагу оповідача, коли вона сиділа на вікні у новому будинку?
-Чому дівчинка не зірвала квітку?
-Чому з квіткою
опинився нечіпаний і хрест з паличок?
-Якою подією завершується твір?
-Навіщо
Фрідріх сховав фотокартку? Про що
говорить ця художня деталь? (Це Фрідріхів «лист у вічність». Не
маючи змоги знайти своїх дівчаток у повоєнний час, полонений замуровує
фотографію в стіну будинку як найдорожчий скарб)
Отже, ця фотографія після багатьох років стає ще одним підтвердженням людської доброти
і подає читачам надію, що Фрідріхові діти, можливо, довідаються, яким був їхній
батько і де загинув. Автор залишає нам, читачам, відкрите запитання: «Ви
не знаєте, де наш тато? »
- Давайте, визначимо тему та ідею твору
Тема: зображення гуманного ставлення до
полонених німців, які відбудовували зруйноване місто (взаємостосунки Фрідріха
з дітьми, самотніми жінками).
Ідея:(учні записують у зошит)
-
ідея осуду війни, зла,
насильства;
-
утвердження милосердя, співчуття;
-
ідея прощення як складова
гуманізму;
-
необхідність у будь-якій ситуації
залишатися людиною.
. Закріплення вивченого матеріалу. «Мікрофон»
-У чому сміливість Любові Пономаренко як
письменниці?(Взяла складну,
незвичайну, суперечливу тему, подала досить правдоподібно подробиці, показала,
що полонені теж люди, підкреслила, що будь-яка війна – неприпустиме для
людського суспільства явище).
Висновок: Любов Пономаренко
зізнається, що кожен
її твір - і переплаканий, і пережитий. Головне для неї не
образи і картини, а життя з його глибинками і широтами, як добром, так і злом.
Чи не в цьому секрет популярності Л.
Пономаренко, зумовлений мистецьким кредо: «бачачи минуле і дивлячись у
майбутнє, бути сучасним».
Домашнє
завдання.
а) продовжити новелу, давши відповідь на
питання: «Ви не знаєте, де наш тато?..»; Після виконання усіх усних та письмових завдань, виконайте тестові завдання:
Комментариев нет:
Отправить комментарий