Вісімнадцяте березня
Тема 1: В. Симоненко. „Гей, нові Колумби й Магеллани”. Заклик поета відкривати „духовні острови” в інтелектуальному морі свого народу
Доброго дня, шановні семикласники, сьогодні ви познайомитеся ще з однією поезією видатного письменника В. Симоненка, але перш ніж перейти до його розгляду пропоную Вам зіграти у літературну гру "Вірю, не вірю", для цього перейдіть за посиланням:
«Хто сказав, що все уже
відкрито? Нащо ж ми народжені тоді?», —
із покоління в покоління повторюють молоді мрійники, романтики думку поета
Василя Симоненка. Багато що відкрито вже на землі, у космосі, а ще більше —
залишилося незвіданим. І, як не дивно, найбільшою загадкою є сама людина, її
неповторність, внутрішній, духовний світ, вибір нею пріоритетів та цінностей.
Пропоную поміркувати про це сьогодні на уроці.
Робота з текстом поезії:
Для того, щоб познайомитися з поезією Василя Симоненка "Гей нові Колумби й Магеллани" перейдіть за посиланням та уважно перегляньте відео:
Хто ж такі Колумб й Магеллан? Щоб ознайомитися з цими постатями перейдіть на посилання:
1. Христофор Колумб:
2. Фернан Магеллан:
Ознайомтесь з новими слова:
Словникова робота
Вітрила —
паруси;
жага —
сильне бажання, пристрасть;
нидіє —
сумує, не знаходить собі місця;
тужаві —
міцні, чіпкі;
каравела —
корабель;
шкварити —
смажити.
Подумайте й дайте відповідь:
Розгляд змісту вірша:
1. Прочитайте першу строфу вірша. До чого закликає ліричний герой
своїх сучасників? Що означає метафора «Напнемо вітрила
наших мрій!»?
2. Знайдіть
і назвіть у першій строфі протиставлення. Поясніть.
Свої думки перевірте:
(«Кличуть нас у мандри океани, Бухту спокою облизує прибій». Протилежні
метафори «мандри» - «бухта» означають активну та пасивну життєві позиції).
3. Прочитайте другу строфу вірша. Чому у цій строфі так багато
питальних речень? Про що це говорить?
4. Поясніть метафору «Як нам помістити у корито
Наші сподіваная молоді»? («Корито» –
обмежене, приземлене життя без мрії і руху вперед).
5. Прочитайте третю строфу вірша. Чому, на вашу думку, у цій строфі
так багато окличних речень?
6. Прочитайте четверту строфу вірша. Що символізують «якорі
іржаві»? Як ви розумієте метафору «Нидіє на якорі душа!..»? Що протиставлено у строфі «якорям
іржавим», на яких «нидіє душа»?
7. Прочитайте п’яту строфу вірша. Поясніть, як ви її зрозуміли.
8. Прочитайте останню строфу вірша. Назвіть дієслова у перших двох
рядках. Чому вони вжиті в неозначеній формі?
Свої думки порівняйте з відповіддю:
(Дієслова в неозначеній формі у рядках: «Мріяти й шукати, доки
жити, Шкварити байдужість на вогні!..» з одного боку допомагають чітко
окреслити життєву позицію ліричного героя, з іншого – сприймаються як заклик
«нових Колумбів й Магелланів» до небайдужості, мрій і пошуків).
Літературознавча майстерня
ü Накресліть таблицю у зошиті та заповніть її
Паспотр поезії "Гей нові Колумби й Магеллани"
Тема
|
|
Ідея
|
|
Основна думка
|
|
Композиція
|
Поезія складається з шести куплетів по
чотири рядки.
Твір починається із звернення до нових
Колумбів і Магелланів з пропозицією продовжити відкривати цікаве, незвідане в
житті. Протягом поезії автор висловлює думку про прагнення кожної людини жити
активно, на благо рідного краю, народу.
Наприкінці поезії В. Симоненко засуджує
байдужість і пропонує її «шкварити… на вогні»
|
Художні засоби:
|
|
Звертання
|
|
Риторичні оклики
|
|
Риторичні питання
|
|
Метафори
|
|
Епітети
|
Можна відкрити нову землю, новий острів чи протоку,
врешті-решт – нову зірку в небі. А якщо ти не мандрівник і не астроном? Не
втрачай надії: найбільша загадка – це сама людина. І перш, ніж мріяти про
далекі чужі землі, хай і прекрасні, подивися навколо, відкрий для себе синяву
безмежного неба, квітку в росі, невтомну мурашку. Відкрий друга, якусь гарну
рису у товариша, захопися книгою Зроби добрий вчинок, допоможи комусь. Оце й
буде той «духовний острів», який ти відкриєш.
Увесь вірш «Гей, нові Колумби й Магеллани...» В.
Симоненка — пристрасний заклик до роботи душі, до мрій і пошуків, до нових
звершень.
Навчіться виразно читати поезію за підручником стр. 183-184. продемонструйте свої вміння батькам!!!
УСПІХІВ!!!
Двадцяте березня
ТЕМА 2:Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських». Казкове й реалістичне в повісті-казці, час теперішній і минулий у ній. Добро і зло в повісті, у сучасному світі та в людині.
ТЕМА 2:Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських». Казкове й реалістичне в повісті-казці, час теперішній і минулий у ній. Добро і зло в повісті, у сучасному світі та в людині.
Сьогодні ми
починаємо вивчати твір, що відноситься до сучасної дитячої літератури. Це
повість – казка сучасної дитячої письменниці Марини Павленко «Русалонька із 7
–В, або прокляття роду Кулаківських." Повість-казка - це жанр, який поєднує в
собі елементи повісті та елементи казки. Крім того, дослідниця творчості Марини Павленко Н.О.
Діденко у своїй роботі «Дивовижний світ творів М. Павленко» стверджує, що
сучасна дитяча письменниця запровадила до української дитячої літератури новий
жанр – краєзнавчий детектив. При роботі над твором спробуємо відшукати ознаки
даних жанрів.
Прочитайте, що про свій твір говорить сама авторка: «Гадаєш, казки – то
тільки дитячі баєчки і чудес на світі не буває? Але якщо над красенем
однокласником висить родове прокляття, якщо тебе домучили нічні жахіття
сусідської квартири, якщо тітоньку треба рятувати від її ж власного весілля, а
старовинна шафа перетворюється на машину часу, і про все це навіть не
здогадуються такі розумні батьки, – ти ніде інде, як у казці.
Справжнісінькій сучасній казці, щасливий кінець якої мусиш дописати самостійно.»
Ознайомлення з біографією
Марини Павленко
Щоб краще зрозуміти
твір, який ви сьогодні розпочнете читати, познайомимося з авторкою казки –
повісті, Мариною Степанівною Павленко.
Для цього прочитайте подану нижче інформацію, або
перейдіть за посиланням:
Павленко Марина
Степанівна народилася 30 березня 1973 року в селі Старичах Яворівського району
Львівської області. У дворічному віці переїхала з батьками на Черкащину.
Протягом 1991–1996 років здобула вищу педагогічну освіту в Уманському
державному педагогічному інституті (нині – університеті) імені Павла Тичини.
З 1995 по 2000
роки працювала вчителькою початкових класів Уманської міської гімназії. З 2000
року – викладач кафедри української літератури й українознавства Уманського
державного педуніверситету імені Павла Тичини.
Кандидат
педагогічних наук, доцент, автор багатьох наукових публікацій, методичних
рекомендацій.
Коротка розповідь про творчість поетеси
Поезія:
o «Бузкові
зошити» (Київ: «Гранослов», 1997),
o «Чар-папороть»
(Львів: «Каменяр», 2002);
Проза
o збірка
оповідань «Як дожити до ста» (Київ: «Гранослов», 2004),
o повість-казка
«Домовичок із палітрою» (Київ: «Смолоскип», 2001),
o цикл
казок «Півтора бажання (Казки з Ялосоветиної скрині)»
o (Київ:
«Смолоскип», 2004),
o повість
для підлітків «Русалонька із 7-В або прокляття роду Кулаківських» (Вінниця:
«Теза», 2005, 2011);
o повість
для підлітків «Русалонька із 7-В та загублений у часі»
o (Вінниця:
«Теза», 2007);
o повість
для підлітків «Русалонька із 7-В проти Русалоньки з Білокрилівського лісу»
(Вінниця: «Теза», 2008, 2011);
o Марина
Павленко про Павла Тичину, Надію Суровцову, Василя Симоненка, Василя Стуса,
Ірину Жиленко / М. Павленко. — Київ : Грані-Т, 2009. — 120 с.:
іл. — (Серія «Життя видатних дітей»).
o повість
для підлітків «Русалонька з 7-В в тенетах лабіринту» (Вінниця: «Теза», 2011).
Одна з авторів
всеукраїнських дитячих видань "Ангелятко" та "Ангеляткова
наука"
Нині Марина
Павленко працює викладачем сучасної української літератури в Уманському
державному педагогічному університеті імені Павла Тичини та продовжує писати.
Письменниця Марина
Павленко своїм рідним краєм вважає Черкащину, уся її родина мешкає в м. Умані.
А розповідь про наших героїв «списана з життя» роду Дульських із села Вишнопіль
Тальнівського району Черкаської області.
Дульська Євгенія
Іванівна, старенька, що розповіла письменниці історію свого роду, була щиро
переконана у тому, що він прόклятий…
Тетралогія
«Русалонька із 7-В» — це твір про сучасних українських підлітків, про
дорослішання, про пошуки власного Я, про ставлення до рідної мови й до України,
про родинні й товариські стосунки, про морально-етичні, суспільні й навіть екологічні
проблеми і, звичайно ж, — про перше кохання. Твори, що входять до складу цієї
тетралогії: «Русалонька із 7 – В, або Прокляття роду Кулаківських», “Русалонька
із 7-В та загублений у часі, “Русалонька із 7-В проти Русалоньки з
Білокрилівського лісу», «Русалонька із 7-В в тенетах лабіринту»
Подумайте і дайте відповідь:
1.
Чи любите ви пригоди?
2.
Які пригодницькі твори
українських і зарубіжних авторів ви знаєте?
3.
Яким, на вашу думку, має
бути герой такого твору? (
4.
Саме про таку дівчину
написала М.Павленко. Перегляньмо буктрейлер до її повісті «Русалонька із 7-В». Для цього перейдіть за посиланням:
Ми ознайомилися із
буктрейлером за повістю М. Павленко із загадковою назвою «Русалонька із 7-В…».
Прочитати за підручником розділи 1-23 (Ст. 188-197)
Подумайте і скажіть :
1. Як
звуть головну героїню твору?
2. До
якої важливої події готувались у родині Софійки?
3. Без
чого у родині дівчинки неможливо було виходити заміж?
4. Розкажіть
про дивну бабусю – сусідку.
5. Назвіть
друзів та однокласників Софійки.
6. Що
сталося з коралями, які дали поносити Софійці?
7. Розкажіть
історію про світлину тітоньки з Валентином. Як її дізналася Софія?
Робота в зошит
ü Запис до зошиту теми,
ідеї твору та головних героїв
Подумайте і скажіть :
1. Що
лежить в основі розгортання сюжету?
2. У
якому часовому вимірі відбуваються події твору? Як письменниці вдається
пов’язувати сучасне і минуле?
3. Які
сюжетні лінії і як розгортаються у
творі?
4. З
ким знайомиться Софійка, мандруючи зі світлинами в минуле?
5. Які
предмети допомагають здійснювати екскурси у минуле і пов’язують його з сучасним
життям?
6. Як
поводить себе Софійка, потрапляючи в минуле?
7. Чи
прагне вона змінити хід історії? За допомогою чого їй вдалося це зробити?
8. З
ким знайомиться Софійка, мандруючи зі світлинами в минуле?
9. Які
історичні епохи та події зобразила
письменниця у своїй повісті?
Особливості
сюжету і композиції зумовлені саме адресатом і підпорядковуються авторській
ідеї: простежити, як відбувається дорослішання й самоусвідомлення Софійки як
особистості, представниці шляхетного роду. Це своєрідний квест (у літературі
фентезі — це особливий вид сюжету, опис шляху героя), подорож, шлях як мандри у
часопросторі з благородною метою: допомогти іншим й одночасно це дорога до себе
(шлях у собі) внутрішньо іншої, зміненої.
Поки
героїня розплутує клубок, ми отримуємо багато різної інформації (історичної,
краєзнавчої), дізнаємось про нові риси характеру персонажів, співпереживаємо,
думаємо, оцінюємо.
Складання таблиці «Часові площини в повісті» (робота в зошиті)
ü
Отже, Софія подорожувала у часі. Давайте
визначимо, які події із якого часу у творі
Накреслити таблицю у зошиті і заповнити
Часові площини в
повісті «Русалонька із 7-В…»
|
||
Час теперішній
|
Час минулий
|
Майбутній
|
Розповідь про Софійку,
її батьків та однолітків.
|
Складання асоціативних грон
ü
Чи можемо ми стверджувати, що це повість? Адже ми зазначили, що у творі
багато вигадки? Можливо це казка?
Для оформлення думки складемо ґроно
«Повість» і «Казка», зазначивши ознаки обох жанрів, що наявні у творі. (На дошці)
ПОВІСТЬ
· Прозовий твір
· Невеликий за обсягом
· Однолінійний сюжет
· Одна чи кілька подій із життя героїв
· Дві часові площини
|
КАЗКА
· Переважно прозове оповідання
· Вигадана історія
· Має зачин, основну частину, кінцівку
· Наявність дива, фантастики, вимислу
|
Інтерактивна вправа «Прес»
Так, наявні ознаки обох жанрів. Що ж це за
твір «повість-казка»? (запис у зошити)
Доведіть, що «Русалонька із 7-В…» –
повість-казка. Своє висловлювання побудуйте за схемою: «Я вважаю…», – «Тому,
що» - «Отже»…
Визначення, що у творі Марини Павленко є реалістичним, а що —
фантастичним.
Реалістичне
та фантастичне в повісті-казці М. Павленко «Русалонька із 7-В...»(заповнити таблицю у зошиті)
Реалістичні
елементи
|
Фантастичні
елементи
|
Письменниця хоче, щоб ми
вірили в добрі чудеса, в те, що навіть привиди бувають добрими, іноді й вони
потребують нашої допомоги; що людина, навіть маленька, може змінити світ на
краще; що старовинні бабусині коралі в добрих
руках обов’язково допоможуть виправити чужі помилки,
повести людину зовсім іншим шляхом: змінять світ на краще. Тож давайте всі
вірити в чудо і завжди намагатися виправити ситуацію на краще.
VІ. Домашнє завдання та
інструктаж до його виконання
Дочитати
повість-казку «Русалонька із 7-В...»
Любі семикласники, після виконання усіх
письмових та усних завдань, виконайте
тестові
завдання за посиланням:
УСПІХІВ!!!
Комментариев нет:
Отправить комментарий