Тема 1,2 (16-20.03)

Вісімнадцяте березня

Тема 1: В. Симоненко. „Гей, нові Колумби й Магеллани”. Заклик поета відкривати „духовні острови” в інтелектуальному морі свого народу

Доброго дня,  шановні семикласники, сьогодні ви познайомитеся ще з однією поезією видатного письменника В. Симоненка, але перш ніж перейти до його розгляду пропоную Вам зіграти у літературну гру "Вірю, не вірю", для цього перейдіть за посиланням:

«Хто сказав, що все уже відкрито? Нащо ж ми народжені тоді?», — із покоління в покоління повторюють молоді мрійники, романтики думку поета Василя Симоненка. Багато що відкрито вже на землі, у космосі, а ще більше — залишилося незвіданим. І, як не дивно, найбільшою загадкою є сама людина, її неповторність, внутрішній, духовний світ, вибір нею пріоритетів та цінностей. Пропоную поміркувати про це сьогодні на уроці.
Робота з текстом поезії:

Для того, щоб познайомитися з поезією Василя Симоненка "Гей нові Колумби й Магеллани" перейдіть за посиланням та уважно перегляньте відео:
Хто ж такі Колумб й Магеллан? Щоб ознайомитися з цими постатями перейдіть на посилання:
1. Христофор Колумб:
2. Фернан Магеллан:
Ознайомтесь з новими слова:*  
   Словникова робота
Вітрила — паруси;
жага — сильне бажання, пристрасть;
нидіє — сумує, не знаходить собі місця;
тужаві — міцні, чіпкі;
каравела — корабель;
шкварити — смажити.
Подумайте й дайте відповідь:
*Розгляд змісту вірша:
1.      Прочитайте першу строфу вірша. До чого закликає ліричний герой своїх сучасників? Що означає метафора «Напнемо вітрила наших мрій!»?
2.      Знайдіть і назвіть у першій строфі протиставлення. Поясніть. 
Свої думки перевірте: 
(«Кличуть нас у мандри океани, Бухту спокою облизує прибій». Протилежні метафори «мандри» ­- «бухта» означають активну та пасивну життєві позиції).
3.      Прочитайте другу строфу вірша. Чому у цій строфі так багато питальних речень? Про що це говорить? 
4.      Поясніть метафору «Як нам помістити у корито Наші сподіваная молоді»? («Корито» – обмежене, приземлене життя без мрії і руху вперед).
5.      Прочитайте третю строфу вірша. Чому, на вашу думку, у цій строфі так багато окличних речень? 
6.      Прочитайте четверту строфу вірша. Що символізують «якорі іржаві»? Як ви розумієте метафору «Нидіє на якорі душа!..»?  Що протиставлено у строфі  «якорям іржавим», на яких «нидіє душа»? 
7.      Прочитайте п’яту строфу вірша. Поясніть, як ви її зрозуміли.
8.      Прочитайте останню строфу вірша. Назвіть дієслова у перших двох рядках. Чому вони вжиті в неозначеній формі? 
Свої думки порівняйте з відповіддю: 
(Дієслова в неозначеній формі у рядках: «Мріяти й шукати, доки жити, Шкварити байдужість на вогні!..» з одного боку допомагають чітко окреслити життєву позицію ліричного героя, з іншого – сприймаються як заклик «нових Колумбів й Магелланів» до небайдужості, мрій і пошуків). 
*     Літературознавча майстерня
ü Накресліть таблицю у зошиті та заповніть її
Паспотр поезії "Гей нові Колумби й Магеллани"
Тема

Ідея

Основна думка

Композиція

Поезія складається з шести куплетів по чотири рядки.
Твір починається із звернення до нових Колумбів і Магелланів з пропозицією продовжити відкривати цікаве, незвідане в житті. Протягом поезії автор висловлює думку про прагнення кожної людини жити активно, на благо рідного краю, народу.
Наприкінці поезії В. Симоненко засуджує байдужість і пропонує її «шкварити… на вогні»
Художні засоби:

Звертання

Риторичні оклики

Риторичні питання

Метафори

Епітети


Можна відкрити нову землю, новий острів чи протоку, врешті-решт – нову зірку в небі. А якщо ти не мандрівник і не астроном? Не втрачай надії: найбільша загадка – це сама людина. І перш, ніж мріяти про далекі чужі землі, хай і прекрасні, подивися навколо, відкрий для себе синяву безмежного неба, квітку в росі, невтомну мурашку. Відкрий друга, якусь гарну рису у товариша, захопися книгою Зроби добрий вчинок, допоможи комусь. Оце й буде той «духовний острів», який ти відкриєш.
Увесь вірш «Гей, нові Колумби й Магеллани...» В. Симоненка — пристрасний заклик до роботи душі, до мрій і пошуків, до нових звершень.
 Навчіться виразно читати поезію за підручником стр. 183-184. продемонструйте свої вміння батькам!!!

УСПІХІВ!!!

Двадцяте березня
ТЕМА 2:Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських». Казкове й реалістичне в повісті-казці, час теперішній і минулий у ній. Добро і зло в повісті, у сучасному світі та в людині.
Сьогодні ми починаємо вивчати твір, що відноситься до сучасної дитячої літератури. Це повість – казка сучасної дитячої письменниці Марини Павленко «Русалонька із 7 –В, або прокляття роду Кулаківських." Повість-казка - це жанр, який поєднує в собі елементи повісті та елементи казки. Крім того,  дослідниця творчості Марини Павленко Н.О. Діденко у своїй роботі «Дивовижний світ творів М. Павленко» стверджує, що сучасна дитяча письменниця запровадила до української дитячої літератури новий жанр – краєзнавчий детектив. При роботі над твором спробуємо відшукати ознаки даних жанрів.
* Прочитайте, що про свій твір говорить сама авторка: «Гадаєш, казки – то тільки дитячі баєчки і чудес на світі не буває? Але якщо над красенем однокласником висить родове прокляття, якщо тебе домучили нічні жахіття сусідської квартири, якщо тітоньку треба рятувати від її ж власного весілля, а старовинна шафа перетворюється на машину часу, і про все це навіть не здогадуються такі розумні батьки, – ти ніде інде, як у казці. Справжнісінькій сучасній казці, щасливий кінець якої мусиш дописати самостійно.»

*     Ознайомлення з біографією Марини Павленко

Щоб краще зрозуміти твір, який ви сьогодні розпочнете читати, познайомимося з авторкою казки – повісті,  Мариною Степанівною Павленко. 

Для цього прочитайте подану нижче інформацію, або


 перейдіть за посиланням:


Павленко Марина Степанівна народилася 30 березня 1973 року в селі Старичах Яворівського району Львівської області. У дворічному віці переїхала з батьками на Черкащину. Протягом 1991–1996 років здобула вищу педагогічну освіту в Уманському державному педагогічному інституті (нині – університеті) імені Павла Тичини.
З 1995 по 2000 роки працювала вчителькою початкових класів Уманської міської гімназії. З 2000 року – викладач кафедри української літератури й українознавства Уманського державного педуніверситету імені Павла Тичини.
Кандидат педагогічних наук, доцент, автор багатьох наукових публікацій, методичних рекомендацій.
*     Коротка розповідь про творчість поетеси
Поезія:
o   «Бузкові зошити» (Київ: «Гранослов», 1997),
o   «Чар-папороть» (Львів: «Каменяр», 2002);
Проза
o   збірка оповідань «Як дожити до ста» (Київ: «Гранослов», 2004),
o   повість-казка «Домовичок із палітрою» (Київ: «Смолоскип», 2001),
o   цикл казок «Півтора бажання (Казки з Ялосоветиної скрині)»
o   (Київ: «Смолоскип», 2004),
o   повість для підлітків «Русалонька із 7-В або прокляття роду Кулаківських» (Вінниця: «Теза», 2005, 2011);
o   повість для підлітків «Русалонька із 7-В та загублений у часі»
o   (Вінниця: «Теза», 2007);
o   повість для підлітків «Русалонька із 7-В проти Русалоньки з Білокрилівського лісу» (Вінниця: «Теза», 2008, 2011);
o   Марина Павленко про Павла Тичину, Надію Суровцову, Василя Симоненка, Василя Стуса, Ірину Жиленко / М. Павленко. — Київ : Грані-Т, 2009. — 120 с.: іл. — (Серія «Життя видатних дітей»). 
o   повість для підлітків «Русалонька з 7-В в тенетах лабіринту» (Вінниця: «Теза», 2011).
Одна з авторів всеукраїнських дитячих видань "Ангелятко" та "Ангеляткова наука"
Нині Марина Павленко працює викладачем сучасної української літератури в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини та продовжує писати.
Письменниця Марина Павленко своїм рідним краєм вважає Черкащину, уся її родина мешкає в м. Умані. А розповідь про наших героїв «списана з життя» роду Дульських із села Вишнопіль Тальнівського району Черкаської області.
Дульська Євгенія Іванівна, старенька, що розповіла письменниці історію свого роду, була щиро переконана у тому, що він прόклятий…
Тетралогія «Русалонька із 7-В» — це твір про сучасних українських підлітків, про дорослішання, про пошуки власного Я, про ставлення до рідної мови й до України, про родинні й товариські стосунки, про морально-етичні, суспільні й навіть екологічні проблеми і, звичайно ж, — про перше кохання. Твори, що входять до складу цієї тетралогії: «Русалонька із 7 – В, або Прокляття роду Кулаківських», “Русалонька із 7-В та загублений у часі, “Русалонька із 7-В проти Русалоньки з Білокрилівського лісу», «Русалонька із 7-В в тенетах лабіринту»
Подумайте і дайте відповідь:
1.      Чи любите ви пригоди?
2.      Які пригодницькі твори українських і зарубіжних авторів ви знаєте?
3.      Яким, на вашу думку, має бути герой такого твору? (
4.      Саме про таку дівчину написала М.Павленко. Перегляньмо буктрейлер до її повісті «Русалонька із 7-В». Для цього перейдіть за посиланням:

*     

Ми ознайомилися із буктрейлером за повістю М. Павленко із загадковою назвою «Русалонька із 7-В…». 

*Прочитати за підручником розділи 1-23 (Ст. 188-197)
*     Подумайте і скажіть :
       1.      Як звуть головну героїню твору?
2.      До якої важливої події готувались у родині Софійки?
3.      Без чого у родині дівчинки неможливо було виходити заміж?
4.      Розкажіть про дивну бабусю – сусідку.
5.      Назвіть друзів та однокласників Софійки.
6.      Що сталося з коралями, які дали поносити Софійці?
7.      Розкажіть історію про світлину тітоньки з Валентином. Як її дізналася Софія?
*     Робота в зошит
ü  Запис до зошиту теми, ідеї твору та головних героїв
*     Подумайте і скажіть :
1.      Що лежить в основі розгортання сюжету? 
2.      У якому часовому вимірі відбуваються події твору? Як письменниці вдається пов’язувати сучасне і минуле? 
3.      Які сюжетні лінії  і як розгортаються у творі? 
4.      З ким знайомиться Софійка, мандруючи зі світлинами в минуле? 
5.      Які предмети допомагають здійснювати екскурси у минуле і пов’язують його з сучасним життям?
6.      Як поводить себе Софійка, потрапляючи в минуле?
7.      Чи прагне вона змінити хід історії? За допомогою чого їй вдалося це зробити? 
8.      З ким знайомиться Софійка, мандруючи зі світлинами в минуле? 
9.      Які історичні епохи  та події зобразила письменниця у своїй повісті?


 Особливості сюжету і композиції зумовлені саме адресатом і підпорядковуються авторській ідеї: простежити, як відбувається дорослішання й самоусвідомлення Софійки як особистості, представниці шляхетного роду. Це своєрідний квест (у літературі фентезі — це особливий вид сюжету, опис шляху героя), подорож, шлях як мандри у часопросторі з благородною метою: допомогти іншим й одночасно це дорога до себе (шлях у собі) внутрішньо іншої, зміненої.
 Поки героїня розплутує клубок, ми отримуємо багато різної інформації (історичної, краєзнавчої), дізнаємось про нові риси характеру персонажів, співпереживаємо, думаємо, оцінюємо.
*     Складання таблиці «Часові площини в повісті» (робота в зошиті)
ü  Отже, Софія подорожувала у часі. Давайте  визначимо, які події із якого часу у творі

Накреслити таблицю у зошиті і заповнити

Часові площини в повісті «Русалонька із 7-В…»
Час теперішній
Час минулий
Майбутній
Розповідь про Софійку, її батьків та однолітків.


 

*     Складання асоціативних грон
ü  Чи можемо ми стверджувати, що це повість? Адже ми зазначили, що у творі багато вигадки? Можливо це казка?
Для оформлення думки складемо ґроно «Повість» і «Казка», зазначивши ознаки обох жанрів, що наявні у творі. (На дошці)

ПОВІСТЬ
·    Прозовий твір
·    Невеликий за обсягом
·    Однолінійний сюжет
·    Одна чи кілька подій із життя героїв
·    Дві часові площини
КАЗКА
·     Переважно прозове оповідання
·     Вигадана історія
·     Має зачин, основну частину, кінцівку
·     Наявність дива, фантастики, вимислу

*     Інтерактивна вправа «Прес»
Так, наявні ознаки обох жанрів. Що ж це за твір «повість-казка»? (запис у зошити)
Доведіть, що «Русалонька із 7-В…» – повість-казка. Своє висловлювання побудуйте за схемою: «Я вважаю…», – «Тому, що» - «Отже»…

*     Визначення, що у творі Марини Павленко є реалістичним, а що — фантастичним.
Реалістичне та фантастичне в повісті-казці М. Павленко «Русалонька із 7-В...»(заповнити таблицю у зошиті)

Реалістичні елементи
Фантастичні елементи







Письменниця хоче, щоб ми вірили в добрі чудеса, в те, що навіть привиди бувають добрими, іноді й вони потребують нашої допомоги; що людина, навіть маленька, може змінити світ на краще; що старовинні бабусині коралі в добрих руках  обов’язково  допоможуть виправити чужі помилки, повести людину зовсім іншим шляхом: змінять світ на краще. Тож давайте всі вірити в чудо і завжди намагатися виправити ситуацію на краще.
VІ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання
Дочитати повість-казку «Русалонька із 7-В...»

Любі семикласники, після виконання усіх

 письмових та усних завдань, виконайте 

тестові 

завдання за посиланням:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc2zJ6YJzHmXcsH_LY6wTHxIW5d1ZUAjmIysIn48pcdsjLLgw/viewform?usp=sf_link

УСПІХІВ!!!

Комментариев нет:

Отправить комментарий

ШАНОВНІ УЧНІ!!! Уважно прочитайте правила роботи з блогом!!! 1. На бокових панелях знаходите відповідний предмет.  2. Там обираєте с...