Тема: Ніна
Бічуя. « Шпага Славка Беркути». Повість про школу та проблеми дорослішання, про
роль батьків у вихованні дітей та їхнього дозвілля.
Хід уроку
Дитина — дзеркало сім’ї:
як у краплі води відбивається сонце -
так
у дітях відбивається
моральна чистота матері й батька
В. Сухомлинський
I. Оголошення теми уроку.
Підготуйте свої зошити та запишіть :
ТРИДЦЯТЕ БЕРЕЗНЯ
Ніна Бічуя. « Шпага Славка Беркути». Повість про школу та проблеми дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей та їхнього дозвілля.
II. Мотивація навчальної
діяльності.
Подумайте й дайте відповідь (Усно)
·
Прочитайте
епіграф. Як ви можете пояснити слова В. Сухомлинського?
·
Що
для вас означає родина?
·
Чи відіграють батьки роль у вашому вихованні?
Розкажіть яку.
·
Який
стиль спілкування між батьками та дітьми притаманний у вашій родині?
Запишіть прислів*я дібравши закінчення
1. Яке дерево, такі в нього квіточки. Які батьки …
2 .Який корінь, такий пагінець. Які самі…
3. Який кущ, така калина. Яка мати…
4.Який дуб, такий тин. Який батько…
5.Яка гребля, такий млин. Який батько…
6.Не бачив батько…
2 .Який корінь, такий пагінець. Які самі…
3. Який кущ, така калина. Яка мати…
4.Який дуб, такий тин. Який батько…
5.Яка гребля, такий млин. Який батько…
6.Не бачив батько…
Отже, сьогодні ми з вами
поговоримо на уроці про роль батьків у вихованні дітей. Родинне виховання — це перевірений століттями
досвід національного виховання дітей у сім’ї. Воно є потужним
джерелом формування світогляду, національного духу, високої моральності,
трудової підготовки, громадянського змужніння, глибоких людських почуттів,
любові до матері і батька, бабусі і дідуся, роду і народу,
пошани рідної мови, історії, культури.
Родина, образно кажучи, закладає коріння,
з якого виростають потім і гілки, і квіти, і плоди, водами
якого живиться повноводна річка нашої держави.
Через родину наші діти приходять
у суспільство. У сім’ї їм вручають естафету поколінь, котру вони повинні
нести далі, щоб передати її своїм дітям і, тим самим, майбутньому. Жоден
навчальний заклад не може дати дітям того, що дає нормальна сімейна атмосфера.
Діти наслідують дорослих, копіюють їх, орієнтуються на їхню поведінку, як на
приклад і праобраз власних дій.
Тому недарма в народі кажуть: «Від
доброго дерева добрий пагінець одійде, від добрих батька й матері піде
й добра дитина».
Про роль
родини у вихованні дітей і піде розмова при вивченні твору Ніни бічуї « Шпага
Славка Беркути»
III. Засвоєння навчального матеріалу.
Ознайомлення
учнів із життєвим і творчим шляхом Ніни Бічуї.
Чи знаєте ви про існування
незвичної міжнародної нагороди ордена Усмішки? Ним діти відзначають відомих
людей, які дарують їм радість. Майже тисяча достойників із 45 країн світу
незалежно від професії стали лицарями ордена Усмішки! Серед них — Ніна
Леонідівна Бічуя — українська письменниця й перекладач з польської.
Перегляньте буктрейлер до твору:
Опрацювати зміст повісті Ніни Бічуї "Шпага Славка Беркути" с. 143-153.
Підсумок уроку. Рефлексія.
Питання після тексту:
1. Чи впливає виховання у родині на поведінку хлопчаків у соціумі?
2. Виховання
в якій сім’ї є справжнім, не лицемірним? Чому?
Хочеться закінчити урок віршем
Надії Красоткіної
Батьки і діти — це любов і
сльози,
Це вічне щастя і одвічний біль.
Це
— сонце і тепло, сніги й морози,
Мед
на вуста й на вічні рани сіль.
Як
на троянді — колючки і квіти,
Так
і в житті є радість і печаль.
Високі
мрії й дуже різні діти...
Чомусь
таке трапляється на жаль.
Всім
хочеться все мати в ідеалі,
Причому
водночас і без зусиль.
Щоб
щастя без труда і без печалі
Пливло
саме у руки звідусіль.
Та у житті
такого не буває
Й
запам'ятати треба в чому річ:
Зоря
щаслива лиш тоді засяє,
Якщо
трудитись будеш день і ніч.
А
діти — це і щастя, і турбота,
Відповідальність
і тривога теж.
Без
відпочинку й вихідних робота,
Любов
така, яка не має меж!
Для того щоб перевірити, наскільки уважно ви читали, ОБОВ*ЯЗКОВО виконайте тестові завдання :Перебіг уроку
І. Вступна частина.
Підготуйте свої зошити та запишіть:
Тридцять перше березня
Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк.
Завдання для кмітливих
Розшифруйте
записану формулу уроку: ( у + о ) (в +с) • р = з ( у − увага, о –
організованість, в –
взаємодопомога, с – спілкування, р –
робота, з – знання). Саме ці якості потрібні будуть нам сьогодні під час роботи
над вивченням теми.
Проблемне запитання
- Чим звичайний образ відрізняється
від літературного?
(Образ − це
форма відтворення чогось у свідомості людини.
Образи – це предмети і явища світу, в якому
ми живемо.
Літературний образ
− це конкретна і водночас узагальнена картина людського життя, що
створена за допомогою вимислу й має естетичне значення).
Робота з літературознавчим словником
Тепер
давайте звернемось до словника літературознавчих термінів і відшукаємо
значення поняття «літературний
образ» та запишемо його в зошити.
Літературний образ – це будь-яке явище уявного світу,
котре завдяки творчій художній діяльності письменника сприймається читачем як
щось цілісне, завершене, зриме.
Літературний
герой, або персонаж, − дійова особа, образ в літературному творі, є носієм
точки зору письменника на дійсність, на самого себе і на інших персонажів,
засобом вираження ставлення письменника на зображений ним художній світ.
За ступінню
участі в подіях і близькістю до авторської позиції літературні герої
поділяються на головних та другорядних. У ліриці літературний герой називається
ліричним героєм, або ліричним персонажем.
Сьогодні ми
будемо говорити про літературні образи , які
створила Ніна Бічуя.
Проблемне запитання
«Дитинство
– це земля, з якої виростають дерева людських талантів і характерів», − вважає
Дмитро Павличко, сучасний український
поет.
- Як ви
розумієте зміст цих слів?
ІІ. Основна частина.
Дочитати твір с. 154- 175
Текстоцентричний аналіз твору «Бумеранг»
Дайте
відповіді на запитання.(усно)
1. Чому
Юлько спалює свої малюнки?
2.
Пригадайте той факт, коли Лілі Теслюк почувала себе справжньою Попелюшкою? Як
це характеризує дівчину?
3. Що нам
відомо про дитинство Стефка Вуса?
4. Яку роль зіграла хвороба у формуванні
характеру Славка Беркути?
5. Передайте
емоційний стан Лілі Теслюк під час вистави та після неї. Як це її характеризує?
6. Чому
прийшов Стефко до старої вчительки?
7. Чому
Беркута бився із Ващуком шпагами? Про що думав Славко?
8. Чому
Юлько в міліції назвався Славком Беркутою?
Робота з таблицею
Розгляньте таблицю-характеристику образу Славка Беркути
Таблиця «Засіб
створення образу, його реалізація»
Засіб створення
образу
|
Реалізація образу
|
1. Місце
героя в системі образів твору.
|
Славко
Беркута – головний персонаж твору.
|
2. Ставлення
автора до героя.
|
Образ-персонаж
розкривається упродовж твору, автор схвалює наполегливість Славка, його волю
до життя, вміння кидати виклик хворобі і перемагати її.
|
3. Зовнішній вигляд.
|
Звичайний,
пересічний семикласник, худорлявий, підтягнутий, середнього зросту із
спостережливим поглядом. «Шпага.
Книжка. Старі спортивні кеди на підлозі. Блакитні печери. Кільце русявого волосся
на пальці. Висловлені й невисловлені сумніви. Думки невловимі й легкі або ж
важкі не по-дитячому».
|
4. Становище
в соціумі.
|
Добросовісно
навчається в школі, щирий товариш, відвертий і вірний у дружбі, поважає вчителів,
вдячний син, батьки приділяють належну увагу його вихованню. Оточення впливає
на героя позитивно.
|
5. Внутрішній
світ, коло інтересів героя.
|
Цікавиться
спелеологією, науковими відкриттями, любить читати, досліджувати; найкращий у
львівській команді фехтувальник.
|
6. Ставлення
до інших героїв.
|
Любить
і поважає батьків, авторитетами для нього є вчитель географії та тренер; Славко
симпатизує Лілі, знаходить спільну мову зі Стефком; стосунки з однокласниками
будує на принципах взаєморозуміння і взаємоповаги. «Колись готовий був за
Юлька у вогонь і в воду скочити», а зараз конфліктує з Юльком, бо той дуже зверхній, самовпевнений, заздрісний.
|
7. Вчинки.
|
Дії
і вчинки заслуговують на повагу: у 8-річному віці переміг хворобу ніг, згодом
став фехтувальником; допомагає батькам, співчуває мамі,
виховує в собі почуття відповідальності, як у батька;
дружить з Лілі; здатний на самопожертву (у 5 класі піддався на змаганнях Юлькові,
щоб той став чемпіоном із шахів), любить природу.
|
8. Мова.
|
Відображає
внутрішній світ, хлопець уміє послідовно викладати думки, має великий
словниковий запас; проте ніколи не виправдовується, коли його звинувачують у
тому, чого він не робив. Замовчує власну правду.
|
9.
Провідна ідея, яку втілює образ.
|
Осмислення
важливості моральних чеснот у житті людини, дружби та підтримки батьків.
Чесність, лицарство, відвага, наполегливість, гідність, вірність,
самоствердження, самореалізація – це ті риси, які слід мати кожному, щоб з
честю носити звання Людина.
|
Робота в групах
Заповнити
таблицю за зразком про трьох інших героїв твору.
Заповнену таблицю сфотографувати й надіслати мені на електронну скриньку : laganovskai61@gmail.com
Хлопці –
Юлько Ващук
Дівчата –
Лілі Теслюк
Усіучні–
Стефко Вус
ІІІ. Підсумкова частина.
Хвилинка рефлексії
- Хто з
героїв викликав у вас найбільшу повагу, співчуття, здивування, інші емоції?
- Хто з
героїв найближчий вам по духу? З ким ви не проти б подружитися, якби такі діти
існували реально?
- Які власні
риси ви впізнали у хлопцях та Лілі?
- Кого, на
вашу думку, вибере Лілі – Юлька чи Славка?
- Які ситуації, на вашу думку, сприяли
моральному вдосконаленню героїв, а якими моральними виборами персонажів ви були
не задоволені? Визначне риси характеру, які допомогли Славкові і Лілі зробити
гідний моральний вибір.
- Чи
доводилось вам робити моральний вибір?
Які риси характеру скеровували ваш вибір? Чи завжди ви чинили по совісті?
Проблемне запитання
- У фіналі повісті Юлько зізнається Лілі у
скоєному. Якою була причина цього зізнання? Чи має Юлько шанс стати гідним
товаришем, людиною?
Підсумок уроку
Дійсно,
дружба – це безцінний скарб, який не кожному дано відшукати. Тому бажаю вам
усім знайти справжнього друга.
Після виконання письмових і усних завдань виконайте тестові завдання:
БАЖАЮ УСПІХІВ!!!
БАЖАЮ УСПІХІВ!!!
Комментариев нет:
Отправить комментарий